حمید رسایی در فنلاند؛ سوژه طنز

نویسنده
فیروزه متین

» نماینده دلواپس؛ تبلیغ اسلام در ماه رمضان

حمید رسایی، نماینده دلواپس مجلس که موضع گیری هایش علیه دولت وهاشمی رفسنجانی ، همواره سوژه طنز رسانه های اصلاح طلب و اعتدال گرا قرار می گیرد، اینبار نیز به دلیل آنکه پس از طرح ادعای شکستن دست وزیر خارجه در صورت امضای توافق نامه “رذیلانه و بد”، عازم کشور فنلاند شده است، به سوژه رسانه ها تبدیل شد.

 سایت فرارودیروز در اینباره نوشت: “حمید رسایی باز هم برای تبلیغ دین اسلام به اروپا رفت! او ساعت ۱۵:۵ دقیقه بامداد ۱۴ تیر ، با پرواز شماره ۸۷۳ هواپیمایی ترکیش ایر، راهی استانبول شد و بلافاصله با پرواز بعدی به هلسینکی رفت. او اینک در پایتخت فنلاند حضور دارد تا اسلام را تبلیغ کند. در سایت حمید رسایی، اساساً اشاره ای به این سفر نشده و آخرین پست های وی قبل از این سفر این دو تیتر هستند: «در توافق پیش رو، غیرت یا بی غیرتی؛ کدام امضاء می شود؟» و ملت دست امضاکنندگان توافق بد را می‌شکند”.

سایت فرارو بخش “نظرات” سایت خود را که در ذیل برخی از اخبار غیر فعال است، در این مورد فعال کرده که حاوی نظریاتی خواندنی است.

در یکی از “نظرات” ثبت شده در پای خبر سفر رسایی به اروپا، یک کاربر چنین نوشته: “خدا شاهده منم حاضرم برای تبلیغ برم جزایر قناری هرچند الان خیلی گرمه ولی خب وظیفه هست دیگه کاریش نمیشه کرد”.

 کاربر دیگر نیز نوشته: “مردم عزیز فنلاند. ایشان برای تبلیغ دین اسلام در ایران بسیار زحمت کشیدند. به همین دلیل در ماه مبارک رمضان رنج سفر را به جان خریده و به کشور محروم و گرم و خشک شما هجرت نموده اند. مردم عزیز فنلاند این سوغات بینظیر رو خدمتتون پیشکش کردیم خدا شاهده اگه مرجوعش کنید ناراحت میشیم”.

علاوه بر فرارو، سایت های دیگر همچون بهارنیوز و تدبیر خبر مربوط به سفر وی در ماه رمضان به کشور فنلاند را به شکلی طنز آمیز برجسته کرده اند.

در این راستا، سایت بهار نیوز متن خبر فرارو را با تیتر “دلواپس معروف باز هم به سفر اروپا رفت!” بازتاب داده ولی بخش نظرات اش را به دلیل بیش از حد بودن نظرات توهین آمیز بر روی کاربران غیر فعال کرده است.

اعلام خبر سفر رسایی به فنلاند، حتی سایت  دست راستی صراط نیوز را نیز به اعتراض توام با طنز واداشته به طوری که این سایت با ذکر متن خبر سایت فرارو، عکسی از منظره بندر هلسینکی را برای این خبر انتخاب کرده و آن را در ذیل این تیتر منتشر کرده است: “رسایی دوباره به اروپا رفت؛ این بار فنلاند!”

حساسیت شهروندان در مورد رفتارهای بعضا جنجالی و نمایشی حمید رسایی پس از آن تشدید شد که سال گذشته، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری از “پرونده فساد مالی” او خبر داد و اعلام کرد که او به همراه مهرداد بذرپاش به ترتیب به ۱۰ و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده اند.

رسایی سال گذشته هم ، به بهانه بررسی”فساد درفوتبال” خود را کاندیدای سفر به برزیل کرده بود که به دلیل اعتراضات گسترده در رسانه ها، از آن صرف نظر کرد.

در آن زمان، اعتراض به سفر وی به برزیل آنقدر بالا گرفت که محمدعلی پورمختار،رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ناچار به ارائه توضیح در اینباره شد و گفت: “آقای رسایی به عنوان رئیس کمیته مبارزه با مفاسد و همچنین مسئول پرونده فساد در فوتبال توسط کمیسیون اصل ۹۰ و مجلس به برزیل سفر می‌کند؛ در بررسی‌های کمیسیون، مجموعه گزارشاتی مربوط به جام جهانی نیز داشتیم که به همین سان تصمیم گرفته شد آقای رسایی برای بررسی مسائل به برزیل اعزام شوند. قرار است آقای رسایی با سفر به برزیل از نزدیک بر مباحث مرتبط با فوتبال ایران در جام جهانی نظارت کند و موضوعات موردنظر را مورد بررسی قرار دهد.آقای رسایی تمایلی برای این سفر نداشت و به اصرار من و کمیسیون حاضر به انجام سفر مذکور شد”.

با وجود این توضیحات، اعتراض ها کماکان ادامه پیدا کرد تا سرانجام این روحانی افراطی را وادار به انصراف از این سفر کرد.

پیش از این نیز ماجرای سفر وی به آلمان و آنچه که خود وی “انگشت نگاری عزتمندانه” در سفارت این کشور در تهران نامید، خبر ساز شده بود.

او که خود را حامی “عزت ایران” در عرصه های بین المللی و دلواپس نسبت به رفتار جناح اعتدال گرای حکومت معرفی می کند، پس از بالاگرفتن اعتراضات به تن دادن به انگشت نگاری، در صفحه شخصی اش چنین نوشت: “وقتی چند روز قبل طبق روال از طریق تشریفات مجلس درخواست صدور ویزا را دادم، شنیدم که برای اخذ ویزا باید برای انگشت نگاری به سفارت آلمان بروم. از این موضوع تعجب کردم. بنده به دوستان تشریفات مجلس و وزارت خارجه تاکید کردم فقط در صورتی این کار را می کنم که روند اجرای آن به شکل خاص باشد آن هم به دلیل جایگاه حقوقی ای که امثال بنده داریم و این جایگاه متعلق به مردم است. برای همین هماهنگ شد تا با وسیله نقلیه از درب مخصوص سفیر وارد شوم. وقتی هم وارد شدم با احترام به استقبال آمدند و بدون معطلی ما را به در اتاق مجاور اتاق سفیر بردند و دستگاهی که برای این کار بودند را آوردند و توضیح دادند. بعد از این کار هم سفیر آلمان به استقبالم آمد مرا به اتاقش دعوت کرد. حدود نیم ساعتی در اتاق سفیر با حضور مترجم تشریفات مجلس درباره مهمترین مسائل کشور و منطقه با وی صحبت کردم که الحمدلله دفاع عزتمندانه ای از حقوق مردم کشورمان بود”.

او البته قبل از عزیمت به فنلاند، وعده داده که دست کسی را که توافق ذلیلانه را امضاء کند، خواهد شکست.