رفسنجانی، منصوب شده تا بیکار نباشد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» غلامحسین الهام، مشاور احمدی‌نژاد:

یکماه پس از انتخاب مجدد هاشمی‌رفسنجانی به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلام‌حسین الهام، مشاور محمود احمدی‌نژاد، حضور هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص را برای جلوگیری از بیکاری او توصیف کرد و گفت که این مجمع، کارآیی خود را از دست داده است.

وی در مصاحبه با رجانیوز، سایت نزدیک به فاطمه رجبی، با بیان اینکه رهبر جمهوری‌اسلامی برای جلوگیری از “بیکاری” برخی چهره های سیاسی، آنان را به عضویت مجمع تشخیص منصوب کرده است گفت: “مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آنها در یک جائی در نظام استفاده شود که می‌شود. تثبیت آقای هاشمی را هم رهبری بر تغییر وی ارجح می‌بینند، ولی معلوم است که مجمع کارآیی خود را از دست داده است. شاید این طور تلقی شود که این عدم کارآیی به دلیل نسبت مجمع با دولت و رفتارهای تند و کینه‌ورزانه آن با دولت است و دولت که عوض شود، این کارآیی‌ها برمی‌گردد و رفتارها تغییر می‌کنند”.

سخنان الهام اما با واکنش سایت جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی – مواجه شده است. این سایت درباره گفت‌وگوی الهام، نوشته است: “ادعاهای تامل برانگیز غلامحسین الهام درباره مجمع تشخیص مصلحت در شرایطی بیان می شود که کمتر از 10 روز پیش، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع را مظهر خرد جمعی در نظام اسلامی دانستند و تأکید کردند: بخشی از اساسی ترین مسایل کشور در مجمع حل و فصل می شود که این موضوع نشانگر جایگاه بسیار مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بر این اساس روشن نیست، الهام چرا مجمعی را که به فرموده رهبر انقلاب “مظهر خرد جمعی در نظام اسلامی” است، فاقد کارآیی و جایی برای سرگرم کردن “بیکاران سیاسی” توصیف کرده است”.

سخنان الهام در حالی بیان شده است که علاوه بر حملات تند حامیان محمود احمدی‌نژاد به مجمع در سالهای اخیر، محمود احمدی‌نژاد نیز از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال‌های گذشته خودداری کرده بود.

پس از انتخاب اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار بااعضای این مجمع – که محمود احمدی‌نژاد نیز در آن حضور داشت - از “زحمات” هاشمی رفسنجانی و همینطور اعضای دوره قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام قدردانی کرد.

سایت اطلاع رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی نوشت که خامنه ای در این دیدار بر “جایگاه بسیار مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام” تاکید کرد. وی در عین حال گفت مواردی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان “مصلحت” تعیین می شوند باید توسط “اکثریت قاطع اعضا” مورد تصویب قرار بگیرند.

خامنه ای 24 اسفند ماه سال گذشته ترکیب جدید اعضای شورای مجمع تشخیص را برای یک دوره پنج ساله دیگر تعیین و هاشمی رفسنجانی را در مقام رئیس آن ابقا کرد.

او در حکم خود به اعضای مجمع، آنها را به “حضور فعال در جلسات” توصیه کرد؛ مسئله ای که توسط ناظران به عنوان نشانه ای از تاکید او بر حضور محمود احمدی نژاد در جلسات این نهاد تلقی شد.

به عنوان مثال، سایت الف، متعلق به احمد توکلی، پیش از تشکیل جلسه جدید مجمع تشخیص، این جلسه را آزمونی برای ولایتمداری رئیس جمهور دانسته بود. این سایت افزوده بود که احمدی نژاد دو راه را پیش رو دارد: “شرکت در جلسات مجمع، یا عدم حضور در جلسه ای که ریاستش با هاشمی است، به بهای نادیده گرفتن حکم رهبری”.

در همین حال محمدرضا باهنر از اعضای این نهاد گفته است که سران قوا باید در جلسات مجمع حضور جدی داشته باشند و رهبر جمهوری اسلامی انتظار دارد “اعضای مجمع تشخیص، اختلافات شخصی خود را وارد این مجمع نکنند”.

پیش از این، هاشمی رفسنجانی به عدم شرکت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور در جلسات شورای این مجمع اشاره کرده و دلایل آن را توضیح داده بود. به گفته هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد در “تمام این شش ـ– هفت سال”، تنها در “دو سه جلسه” مجمع تشخیص مصلحت شرکت کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با کنایه نسبت به احمدی نژاد گفته بود: “همان‌گونه که قبلاً گفتم در مجمع یک فضای کاملاً آزاد برای بحث و استدلال وجود دارد. چون رسانه‌ها حضور ندارند و هر کس هر چه می‌خواهد بحث می‌کند، جواب می‌دهند و استدلال می‌آورند، انتقاد می‌کنند و بعد رأی‌گیری می‌کنیم. تفاوتی بین اعضا و سران قوا از این جهت نیست. ایشان جلسات دیگری که دارد، رئیس است و کمی که بحث می‌شود، تصمیم می‌گیرد؛ اما اینجا این‌‌گونه نیست”.

او با بیان اینکه به عنوان رئیس مجمع، بحث های آن را آزاد می گذارد، افزود: “فضای جلسه کاملاً برای رأی دادن آزاد است. خیلی موارد هست که برخلاف نظر من رأی داده می‌شود. پیشنهاد می‌دهم و گاهی پیشنهاد من هم قبول نمی‌شود. به کسی برنمی‌خورد. اینکه شما گفتید من از خود آقای احمدی‌نژاد نشنیده‌ام. ولی آقای عسگراولادی در دیداری از ایشان شنیده که گفته من در مجمع بحث می‌کنم، به آن توجهی نمی‌شود. آقای عسگراولادی گفته بود که اینجا با جاهای دیگر فرق می‌کند و مثل دولت یا شورای اقتصاد یا امثال اینها نیست. در اینجا شخصیت‌های صاحب نظری نشسته‌اند و نظر دارند و باید هم رأی اکثریت باشد. نباید به کسی بر بخورد که حرفش رأی نیاورده است.”