عبدی، از ... تا پوزش خواهی ‎

نویسنده
حسین محمدی

» بازتاب‌های سخنان توهین‌آمیز یک بازیگر سینما

اکبر عبدی، بازیگر سینما توضیحی درباره سخنان اخیر خود و توهین به عرب‌ها منتشر کرد و مدعی شد که منظور او تنها “وهابیون سعودی” بوده‌اند و نه “عرب زبانان ایران”.

عبدی در برنامه‌ای که به مناسبت “عید غدیر خم” از تلویزیون جمهوری‌اسلامی پخش می‌شد، خاطره‌ای از سفر خود به مکه تعریف کرد. به گفته عبدی در آن سفر مردی دختر او را خواستگاری کرده و گفته است که حاضر است “هم وزن خود آقا و دخترش طلا” بدهد. پاسخ عبدی اما این بوده که “منم حاضرم هم وزن خودش و پسرش برینم”.
این سخنان عبدی در روزهایی بیان شده که درگیری لفظی میان ایران و عربستان سعودی بالا گرفته؛مساله‌ای که پس از بروز حادثه مکه و کشته شدن حجاج ـ- از جمله بیش از ۴۰۰ ایرانی ـ- علاوه بر مسئولان حکومتی، دامنه‌اش تا کاربران شبکه‌های مجازی نیز رسیده است.
اکبر عبدی اما در توضیح سخنان خود در تلویزیون جمهوری‌اسلامی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به “خواهران و برادران عرب‌زبان ایرانی” نوشت که سخنان وی “در دفاع از ناموس و ایرانی بودنم با وهابیون سعودی” بوده است.
توضیحی که بعد از واکنش‌های مختلف به سخنان عبدی منتشر شد. رسانه‌های مختلف به تقبیح عمل وی پرداختند و آن را ناپسند توصیف کردند. سایت انتخاب در این زمینه نوشت که سخنان عبدی “بی‌ادبانه و چندش‌آور” بوده و “ الفاظی که درباره «اعراب» و « کویر» به کار برد زننده‌تر است”.
خبر آن‌لاین ـ- وب‌سایت نزدیک به علی لاریجانی ـ- در بخش وبلاگ‌های خود به تاثیر صدا و سیما بر چنین ادبیاتی پرداخت و نوشت: “آن‌چه تاسف‌انگیز است برخورد صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که نه تنها هیچ واکنشی مبنی بر ناخرسندی از این بی‌ادبی نشان نمی‌دهد که تشویق و تایید عبدی را پس از این حکایت پررنگ‌تر می‌کند. نوعی تایید ضمنیِ حرکت آقای عبدی”.
روابط میان ایران و عربستان سعودی نزدیک به یک دهه است که تیره‌تر شده است. درگیری‌هایی که چه در جریان گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای ایران و چه در درگیری‌های منطقه‌ای ـ- بحرین، سوریه، یمن ـ- خود را نمایان ساخت تا جایی که بسیاری از تحلیل‌گران، جنگ در یمن را جنگ نیابتی میان ایران و عرستان سعودی توصیف می‌کنند.
پس از حادثه مکه نیز رهبر جمهوری‌اسلامی، فرماندهان نظامی و برخی نمایندگان مجلس عربستان سعودی را تهدید به “برخورد سخت و خشن” کردند.
آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته با اشاره به حادثه منا گفته بود مسئولان عربستان “به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند بلکه در مواردی نقطه‌ی مقابل وظایف‌شان عمل می‌کنند، موذی‌گری می‌کنند”. به گفته او ایران تاکنون “در قضایای متعددی خویشتن‌داری” کرده و دلیل آن “رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی” بوده است، اما اگر “بنا شد عکس‌العمل نشان” دهد، این واکنش “خشن و سخت” خواهد بود.
بعد از سخن‌رانی آیت‌الله خامنه‌ای، مسعود جزایری ـ- سخن‌گوی ارشد ستادکل نیروهای مسلح - به تسنیم گفت که “نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آماده انجام هرگونه مأموریت درباره فاجعه منا هستند”. به گفته جزایری “در همان ساعات اولیه فاجعه منا، نیروهای مسلح کشور آمادگی خود را برای هرگونه کمک به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردند و اکنون نیز در آمادگی کامل به سر می‌برند”.
چند ساعت پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، علی‌اکبر ولایتی ـ مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری‌اسلامی ـ گفت که این سخنان تنها هشدار “به عربستان سعودی نیست بلکه به همه حامیان آن‌ها هم هست”.