تغییر نظام ایران، موجب خشنودی منطقه

نویسنده

» مقاله گاردین در باره سخنان تونی بلر

نیکولاس وات

تونی بلر، نخست وزیر اسبق بریتانیا خواستار تغییر رژیم های ایران و سوریه شد و تهران را مقصر طولانی شدن مساله عراق پس از تهاجم سال 2003 دانست.

وی در مصاحبه ای که به مناسبت دهمین سالگرد حملات 9 سپتامبر انجام داد گفت خاورمیانه، در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای “بسیار بسیار” بی ثبات خواهد شد.

بلر، که فرستاده صلح به منطقه خاورمیانه است، به تایمز گفت: “تغییر رژیم در تهران بلافاصله باعث خوش بینی کامل به تمام منطقه می شود. اگر ایران به سلاح هسته ای مسلح شود می تواند منطقه را «خیلی خیلی بی ثبات» کند.”

وی گفت: “آنها از گروه هایی که در فعالیت های تروریستی دست دارند حمایت می کند و ازنیروهای ارتجاعی در همه جا پشتیبانی می کنند. در عراق، یکی از مشکلات همیشگی دخالت ایران بوده است؛ همین طور در افغانستان.”

به نظر می رسید نخست وزیر اسبق، در صورت نزدیک شدن ایران به کسب سلاح هسته ای، با اقدام نظامی علیه ایران هم چندان مخالفتی ندارد. ولی وی تصریح کرد که از اقدام نظامی طرفداری نمی کند.

او معتقد است که تهدید سوریه مشابه تهدید ایران نیست. وی می گوید وضعیت سوریه درصورت کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، بهتر خواهد شد. بلر گفت: “اسد برنامه اصلاحات در سوریه را جلو نخواهد برد. او نشان داده است که قادر به انجام این کار نیست. موضع او قابل قبول نیست. هر تغییری در آنجا با رفتن او همراه خواهد بود.”

اسد، در زمانی که بلر پس از حملات 9 سپتامبر برای ایجاد ائتلافی برای جنگ علیه القاعده به سوریه سفر کرد بود، بلر را تحقیر کرده بود. در کنفرانس خبری با بلر، رئیس جمهور سوریه تروریست های فلسطینی را به نیروهای فرانسه آزاد در جنگ جهانی دوم تشبیه کرده بود.

بلر اعتقاد دارد دنیا هنوز برای شکست دادن گروه هایی که تابع تعریفی تحریف شده از اسلام  هستند، راه درازی در پیش دارد.

 او می گوبد: “هنوز تهدید همان ایدئولوژی هایی که برداشتی انحرافی از دین دارند و فرهنگ ها و مذاهب را در تعارض اساسی با یکدیگر می بینند، وجود دارد.”

بلر گفت بریتانیا و آمریکا در آغاز، محبوبیت این طرز تفکر را درست درک نکرده بود. “ما پی بردیم که هر چند تعداد واقعی افراط گرایان ناچیز است، ولی تعداد افرادی که از این تعاریف پیروی می کنند و عملا به چنین افراطی گری میدان می دهند، به نحو نگران کننده ای زیاد است. و امروزه در افغانستان و در عراق و در واقع در سراسر خاورمیانه این گفتمان که بر اساس آن دین با سیاست گره خورده است و این فکر که “غرب ذاتا با ما” در تضاد است، به نحو چشمگیری محیط را مسموم کرده است.”

“ممکن است که از طرق نظامی رژیم را ساقط کنید، ولی پس از آن با روند ساختن ملت سروکار دارید و این کار در خاورمیانه با آنچه در بالکان و اروپای شرقی اتفاق افتاد شباهتی ندارد. شما در شرایطی باید ملتی را بسازید که گروه هایی از مردم آماده عملیات تروریستی و بمب گذاری انتحاری هستند تا تلاش های شما را نابود کنند.”

“بنا بر این شما با تمام حسن نیتی هم  که داشته باشید، افکار ضدغربی با شما مخالفت خواهد کرد و با هرگونه جامعه مبتنی بر آزادی و دموکراسی دشمنی خواهند کرد.”

 منبع: گاردین – 9 سپتامبر2011