پایداری نگران امنیت تهران شده

نویسنده
فیروزه متین

» دیدار بی سابقه جناح راست مجلس و سرداران

همزمان با بالا گرفتن تنش ها میان دولت و مجلس بر سر گزینه های پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم دولت حسن روحانی، و در حالی که دولت با معرفی یک چهره باسابقه دیگر نشان داد که مطابق میل جناح راست رفتار نخواهد کرد، تندروهای هوادار پایداری در مجلس ایران در اقدامی بی سابقه با فرماندهان سپاه محمد رسول الله که در سال ۸۸ مسئول سرکوب اعتراضات به نتیجه انتخابات بود، جلسه مشترک تشکیل داد.

این همزمانی ناظران را به فکر انداخته است که جناح مخالف دولت نگرانی هایی برای واکنش مردم به ویژه جوانان در مقابل فشارهای خود دارند.

یک روزنامه نگار قدیمی به روز گفت احتمال دارد این تحرک پایداری ها که معمولا سابقه نظامی و امنیتی دارند بی ارتباط با اخباری درباره جشن هسته ای نباشد. خبر این جشن به نقل از جواد ظریف در روزنامه ها منعکس شد و جناح راست از همان ابتدا در مقابل آن جبهه گرفت.

خبر برگزاری این نشست را هم مهرداد بذرپاش، چهره نزدیک به جبهه پایداری اعلام کرده و گفته است که مجلس با سردار کاظمینی درباره مسائل گوناگونی گفت و گو کرده است.

بذرپاش گفته است: “مجمع نمایندگان شهر تهران با سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ دیدار کرد. در این نشست آخرین وضعیت مشکلات و آسیب‌های امنیتی و اجتماعی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد پیگیری‌های جدی برای رفع مشکلات مردم تهران صورت گیرد”.

او افزوده است: “مدیریت بحران در شهر تهران در مواقع وقوع بلایای طبیعی یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست بود. سازمان مدیریت بحران که ذیل شهرداری فعالیت می‌ کند باید به صورت فراگیرتری باشد زیرا در غیر این صورت سازمان‌های دیگر نمی‌توانند ذیل مدیریت شهرداری تهران به وظیفه خود عمل کند.”

بذرپاش که به نظر برخی از خبرنگاران پارلمانی رییس فراکسیون هواداران احمدی نژاد در مجلس موجود است با فاش کردن ملاقات جناح متبوع خود علت آن را “بررسی وضعیت مهاجرین خارجی ساکن در تهران به ویژه در حاشیه شهر از جمله افاغنه” خواند و گفت “متاسفانه تعداد زیادی از افاغنه بدون مجوز در حال کار و فعالیت هستند که باید دولت نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام کند”.

این عضو هیات رییس مجلس در عین حال گفته “جمع‌آوری معتادان خیابانی دیگر موضوع مورد بحث در نشست مجمع نمایندگان تهران با فرمانده سپاه محمد رسول‌الله بود. کمک به جمع‌آوری معتادان به ویژه در برخی از محله‌های تهران که باعث آزار و اذیت همشهریان شده و زندگی آنها را دشوار کرده ضرورت دارد. از این رو لازم است نیروی انتظامی، قوه قضاییه، سازمان بهزیستی و سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ تا انتهای سال اقدامات درخوری در این زمینه انجام دهند”.

بذرپاش از اعلام آمادگی سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ برای ارائه خدمت به مردم شریف تهران خبر داد و گفته است: “فرماندهی سپاه محمدرسول‌الله از نمایندگان خواست تا از ظرفیت بزرگ سپاه و بسیج برای حل مشکلات مردم و کاهش مشکلات آنها استفاده کنند”.(لینک)

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۶۰ تن از نمایندگان کنونی مجلس ایران در سابقه عضویت در سپاه، وزارت اطلاعات و دیگر سازمان های نزدیک به حوزه امنیتی دارند و به اعتقاد بسیاری از آگاهان، رابطه پر رنگ این مجلس با بزرگترین تشکیلات نظامی- اقتصادی ایران بی دلیل نیست.

در سال ۸۸ و پس از بالا گرفتن اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نیز، سپاه محمد رسول الله که حسین همدانی فرماندهی آن را بر عهده داشت، از سوی سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی مامور تامین امنیت پایتخت شد.(لینک)

این نیرو، آنطور که حسین همدانی در یک سخنرانی اعلام کرد، در آن زمان با ۳۰ درصد از توان جنگی خود پا به خیابان های پایتخت گذاشت و به سرکوب معترضان پرداخت.

او منظور از “تامین امنیت” یا همان “خدمت رسانی به مردم” را نیز چنین تشریح کرد: “در غائله ۳۰ تیر ۸۸ نیز سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ که بازوی اجرایی این نیرو در شهر تهران است با کمک نیروی انتظامی و فرماندهی آن در تهران وارد شد و بر اساس تقسیم کار صورت گرفته از ساعت ۲ و ۳۰ بعدازظهر روز شنبه در تهران مستقر گردید. از ساعت ۳ و ۳۰ بعدازظهر همان روز تجمعات غیرقانونی شکل گرفت اما سپاه مردم را دعوت به آرامش کرد و صف اغتشاشگران را از افراد عادی جدا نمود، اما با توجه به حجم بسیار بالای از مردم که به خیابان ها آمده بودند، این کار زمان بسیاری برد”…

وی برای تطهیر سپاه و بسیج در عین حال افزود “بعضی از افراد به نام بسیج در میادین و خیابان ها با مردم برخورد کردند که ما هرگز آنها را قبول نداریم و تایید نمی کنیم زیرا بسیج نام دارد، فرمانده دارد و حتی به آنها کاور پوشاندیم تا از نیروهایی که خودسر عمل می کنند و برای نظام شناخته شده می باشند، تفاوت ایجاد شود…اگر کسانی در جامعه فکر می کنند که بسیجیان با آنها برخورد شدید کرده و بی گناه می باشند این نیرو دارای کمیسیونی است که افراد شاکی می توانند به آنجا مراجعه کرده و احقاق حق نمایند”.(لینک)

هم اکنون مشخص نیست که با توجه تقسیم وظایف میان ماموران شهرداری، نیروی انتظامی، هلال احمر و…، مجلس ایران به چه دلیل از سپاه خواسته است تا در مواقع “بحران” به مردم خدمت رسانی کند.

حساسیت عوامل افراطی حکومت ایران در طی هفته های گذشته و پس از برگزاری چندین تجمع در تهران از جمله تجمع حمایت از کوبانی و غزه، تجمع علیه اسید پاشی، و تشییع جنازه مرتضا پاشایی بالا رفته است.

برخی دیگر از تحلیل گران نیز معتقدند که این دیدار اعلام هشداری به دولت حسن روحانی است تا بر سر موضوع وزارت علوم، کوتاه بیاید و الا کارش با سپاه خواهد بود!