پرونده بی سرانجام اسیدپاشی اصفهان

نویسنده
مریم کاشانی

» یکسال بعد از حادثه، دو نفر تحت نظر هستند

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در آستانه یکسالگی اسیدپاشی‫ها در شهر اصفهان طی گفتگویی اعلام کرد که هنوز خبری از دستگیری جنایتکاران ندارد.

استاندار اصفهان به خبرگزاری تسنیم گفت: “باید بگویم که مسئله اسیدپاشی یک پدیده بود که در اصفهان اتفاق افتاد. به‌نظر من باید به مردم اصفهان به‌خاطر اقدام شایسته آن‌ها در دوران حاشیه‌های پیرامون اسیدپاشی آفرین گفت زیرا آن‌ها خیلی خوب با این فضای مجازی، شایعه‌سازی‌ها و فضاهای سنگین تهدید مقابله کردند که باید تقدیر و تشکر کرد. ما از آن روز تا کنون رسالت خود را برای شناسائی این فرد خبیث و به اشد مجازات رساندنش می‌دانیم. پیگیری‌ها نشان داده که طرف مقابل ما انسان ساده‌ای نیست و تلاش می‌کند که خود را مخفی نگه دارد زیرا بعد از حادثه اصفهان، کار خود را تکرار نکرد تا امکان دستیابی به او کم شود.”

 او اضافه کرد: “اگر روزی به یاری خدا این فرد دستگیر شود و به سزای عمل خود برسد، خیلی حرف‌ها را می‌توان بر زبان آورد. امیدوارم روزی بتوان گفت که نیروهای امنیتی و انتظامی چه حجم وسیعی از کارها را برای شناسائی این فرد انجام دادند و اگر این اتفاق صورت گیرد، شاید مردم حجم عظیم پیگیری‌ها برای دستگیری وی را باور نکنند. در حال حاضر ۲ مظنون درباره حادثه اسیدپاشی اصفهان مد نظر است و دقیقا تحت کنترل هستند و به یاری خداوند در زمان مد نظر و در صورت مشخص‌شدن جرم آن‌ها، دستگیر می‌شوند.”

استاندار اصفهان همچنین گفت: “باید بگویم پیگیری‌های استاندار و وزارت کشور نسبت به شناسائی این فرد با روز نخست تفاوتی نکرده است و هنوز اکیپ‌ها به صورت جدی بر روی آن کار می‌کنند. گاهی پیش می‌آید که در زمینه دستگیری فرد اسیدپاش، ۹۹ درصد به قطعیت می‌رسیم اما آن یک درصد اشکال به‌وجود می‌آورد و دستگیری عقب می‌افتد اما مطمئن باشید که این موضوع هنوز هم اولویت دستگاه‌های استان اصفهان است.”

اظهارات استاندار اصفهان در حالی که یکسال از بحران اسیدپاشی به زنان اصفهان گذشته ، در واقع به معنی ناکامی دستگاه‫های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در این ماجرا است. این ناکامی از آنجا اهمیت چند باره می‫یابد که توجه شود متهمان اصلی در این پرونده، نیروهای نزدیک به حکومت و گروه‫های موسوم به حزب‫الله در ایران بودند.

اواسط تیرماه گذشته پس از آنکه یکی از وکلای قربانیان اسیدپاشی اصفهان از عدم پیگیری این ماجرا توسط پلیس گله کرده بود، سرتیپ پاسدار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا، گفته بود: “کما فی‌السابق رسیدگی به این پرونده جزو اولویت‌های پلیس آگاهی است. بنده و رییس جرایم جنایی پلیس آگاهی رسیدگی به این کار را در دست داریم.” او پیش از آن هم با تاکید بر اینکه ماجرای اسیدپاشی اصفهان را شخصا پیگیری می‫کند گفته بود: “حتما احتمال کشف آن وجود دارد و اگر الان به دفتر کاری من بروید، این پرونده روی میز من است و ما امید به کشفش داریم.”

 در این مدت چند باری هم شایعاتی از دستگیری متهمان منتشر اما هربار تکذیب شده است. دیروز هم که استاندار اصفهان اعلام کرد دو نفر به همین اتهام تحت نظر هستند:

گفته می‫شود اسیدپاشی‫ها در اصفهان از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد، اما اخبار آن اولین بار در مهرماه بصورت عمومی منتشر گردید. خبرگزاری ایسنا که اولین بار این خبر را منتشر کرد، در اولین گزارش خود آورده بود: “به گفته شاهدان عینی و کسبه این خیابان، زن جوان در حالی که سوار بر خودروی سمند خود بود توسط مهاجمان ناشناس موتورسوار مورد اسیدپاشی قرار گرفت. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که از چندی پیش تاکنون در شبکه‌های اجتماعی مطالبی با محتوای اسیدپاشی به زنان بی‌حجاب در اصفهان منتشر می‌شود اما مشخص نیست که آیا حادثه شب‌گذشته ارتباطی با این مطالب داشته است یا خیر؟”

در همان روزها اخباری از کشته شدن یک نفر در اسیدپاشی‫های اصفهان هم منتشر شده بود. از جمله سایت سلامت‌نیوز، فاش کرده بود: “حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز یکشنبه در اصفهان، یک موتور سوار دو ترکه به سمت ۳ دختر در خیابان شیخ صدوق اسید پاشید که یک نفر از آنها به خاطر پاشیدن اسید در قفسه سینه در دم، جان باخت و دو نفر دیگر راهی بیمارستان شدند.” سلامت‌نیوز همچنین اعلام کرد که تعداد قربانیان حوادث اصفهان بیش از آن چهار نفری است که نهادهای رسمی اعلام کرده‌اند. در این خبر آمده بود: “حادثه اسید پاشی چند روزی است که جزو اخبار داغ رسانه های استان اصفهان شده که طی آخرین اخبار، تعداد زنانی که طی روزهای اخیر بر روی آنها در اصفهان، اسید پاشی شده، به ۱۴ نفر رسید.”

همچنین روز شنبه، ۲۶ مهر۱۳۹۳ روزنامه هفت صبح، در گزارشی از حوادث اصفهان نوشت: “اسیدپاشی در اصفهان در حالی ادامه دارد که از دو ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی پیامکی با مضمون جلوگیری از بدحجابی تنهـا راه نجات زاینده‌رود از خشک شدن است، گوشی به گوشی در بین جوانان اصفهانی دست به دست می‌چرخید. منبع ارسال این پیامک دلهره‌آور اعلام کرده بود گروهی که هدفشان نجات شهر از بی‌حجابی و کفر است، بر خود واجب می‌دانند تا به مـبـارزه بـا بدحجابی و جلوگیری از خشکسالی بپردازند.”

از همان ابتدا، متهم اصلی در اسید پاشی‫های اصفهان نیروهای وابسته به حکومت بودند که در آن روزها نسبت به وضعیت حجاب زنان اعتراض می‫کردند. با اینهمه مسئولان و رسانه های رسمی تلاش کردند که این اتهام را از دامن حکومت و حامیان آن دور کنند.

امام جمعه اصفهان در اولین نماز جمعه این شهر بعد از انتشار اخبار حوادث اسیدپاشی، ضمن تاکید بر آنکه “این وصله‌ها به امت حزب‌الهی نمی‌چسبد”، گفته بود: “هم زمانی این اتفاقات با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر سوءظن‌هایی را پیش می‌آورد که نکند عاملین این حرکات با هویت سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه دست به چنین اقدامی زده‌اند و یا اینکه آنها اطلاع دارند در زمین دشمن بازی می‌کنند.”

همزمان با اسیدپاشی‫ها در اصفهان حادثه مشابهی نیز در جهرم اتفاق افتاد و طی آن یکی از اعضای بسیج با چاقو به زنان جهرمی حمله می‫کرد. البته این ماجرا با دستگیری فرد مزبور و افشای وابستگی او و پدرش به سپاه پاسداران مسکوت ماند. اما ماجرای اسیدپاشی‫های اصفهان هیچگاه به نتیجه نرسید و با وجود اعتراض‫های گسترده مردم در اصفهان و تهران، تنها موفقیت بدست آمده دستگیری چند تن از معترضان در تجمع‫های اعتراضی تهران و اصفهان بود.