ایران، پشت سر القاعده در سوریه

نویسنده

» مقاله ای از اصل ۲۱

روز به روز جزئیات بیشتری ازحضور شبکه القاعده در ایران بدست ما می رسد اینکه چه مسیری را طی می کنند و برای رسیدن به سوریه از چه طریقی به سوریه می روند. اما دلمشغولی های جدید  جان کری این جزئیات را از یاد برده است.

علاقه مندهای جان کری به تانگو با خامنه ای و جنگ با القاعده فرصتی به جا نگذاشته است که گزارش های وزارت خزانه داری آمریکا را بخواند. در غیر اینصورت می دانست که این خود خامنه ای است که پای القاعده در سوریه را محکم کرده است. راستش را بخواهید ما هم این را می دانیم. اما وزارت خزانه داری آمریکا یک سلسه اطلاعات در این زمینه منتشر کرده است. که جان کری نسبت به آن بی اعتناست.

وزارت خزانه داری آمریکا اسامی این افراد را به سرکردگی عزالدین عبدالعزیز خلیل، که از سال ۲۰۰۵ در ایران فعالیت می کند، منتشر کرده است. وی چه فعالیتی در ایران دارد؟ او تعیین می کند که کدامیک از افراد القاعده باید آزاد شوند. نفر بعدی عطیه الرحمان، فرمانده عملیاتی القاعده است و در برنامه ریزی عملیات دهمین سالگرد ۱۱ سپتامبر با بن لادن همکاری داشته است. نفر سوم سلیم حسن خلیفه رشید الکواری، رئیس القاعده در قطر است که مسئول تهیه پول برای این گروه است.

نام عبدالعزیز خلیل اولین بار نیست که در گزارش مربوط به اعضای القاعده در ایران منتشر می شود. او از سال ۲۰۱۱، از زمانی که مسئولیت جابجایی سربازان از پاکستان به عراق ازطریق ایران را بعهده داشت، تحت تعقیب است. گزارش وزارت خزانه داری مشخص نکرده است که ایران از کدام شاخه القاعده حمایت می کند.

رابطه سازمان القاعده و حکومت عراق بصورت علمی ثابت نشده است اما کاملا روشن است. منابع مستقل عراقی آن را تایید کرده اند.

این اخبار بطور وسیع منتشر شده است و جای تعجب است که در آمریکا فقط وزارت خزانه داری است که به این موضوع پرداخته است. این اطلاعات ارزشمند سال هاست که منتشر و ثابت شده است. روزنامه های فرانسوی بعنوان مثال اخباری در مورد رابطه القاعده و مراکز امنیتی ایران منتشر کرده بودند.

به عقیده جاناتان سانزر، قائم مقام بنیاد دفاع از دموکراسی، ایران از سال ۱۹۹۰ در برخی از شاخه های القاعده نفود کرده و آن ها را هدایت می کند. بی دلیل نیست که الظواهری، بارها و خودخواسته مدتی را در ایران سپری کرده است همچنین برخی از عوامل عملیات ۱۱ سپتامبر بارها به کشوری که خامنه ای رهبر آن است، رفت و آمد کرده اند.

اما حتی کشف شدن گذرنامه های ایرانی توسط شورشیان سوریه در این کشور نیز از چشم کری پنهان مانده است. اما جان کری و دوستش اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، موضوعات دیگری برای فکرکردن دارند.

اصل ۲۱، ۱۷ فوریه