سونامی بازداشت‌ها ادامه دارد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازگشایی مجدد بازداشتگاه کهریزک

موج بازداشت‌هایی که پس از اعلام راه‌پیمایی روز 25 بهمن، در تهران و شهرستان‌ها آغاز شده بود، هم‌چنان ادامه دارد. در جدیدترین اخبار منتشر شده از بازداشت‌ها، گزارش‌ها حاکی از آن است که در مراسم تشییع جنازه صانع ژاله، از جان‌باختگان روز 25 بهمن، و در پی درگیری میان نیروهای بسیج با دانشجویان و اساتید غیرهمسو با حکومت، دست کم ۱۰ دانشجوی دانشگاه هنر تاکنون بازداشت شده اند.همچنین شایعات حاکی از آن است که برادرصانع ژاله نیز پس از مصاحبه در مورد بسیجی نبودن برادرش دستگیر شده است.

بر اساس آنچه که “دانشجونیوز” گزارش داده نیروهای امنیتی و گارد ویژه، هماهنگ با لباس شخصی‌ها دانشجویان دانشگاه هنر را به محاصره در آورده و پس از ضرب و شتم، دست‌کم ده تن از آنان را بازداشت کردند. تاکنون بازداشت کوروش خان‌محمدی، حسن فتحی‌زاده، وحید نصرتی، عباس صالحی، عبدالله رنجبر، فراز سرابی، امیر بی‌نظیر و ۴ تن دیگر از دانشجویان تایید شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از بازداشت فتانه رهقی (دانشجوی تئاتر)، عنایت صحرایی، علی صدیقی، مهرداد میرزایی، محمد طیب طاهر (دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر) و فراز فشارکی است. دکتر منصور نصیری کاشانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر علی اکبر پورفتح الله استاد دانشگاه تربیت مدرس از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز در روزهای اخیر بازداشت شده اند.

میثاق افشار، دانشجوی بهایی دانشگاه شهید بهشتی نیز در بامداد روز ۲۶ بهمن بازداشت شده است. مامورین امنیتی در ساعت ۲ بامداد با حضور در منزل این دانشجوی ۲۰ ساله، اقدام به بردن وسایل شخصی و بازداشت وی کرده‌اند. علت بازداشت و محل نگه‌داری وی نا معلوم است.

اتز سوی دیگر، در پی تجمع دانشجویان دانشگاه شریف و بازداشت دست‌کم ده تن از آنان، شیما وزوایی دانشجوی رشتۀ فیزیک دانشگاه شریف نیز، در پی مراجعه  ماموران امنیتی به محل کار وی، دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.

از سوی دیگر، خبرهای منتشرشده حکایت از آن دارد که علی‌رضا نبوی، همسر عاطفه نبوی و پسرعموی ضیا نبوی، بازداشت شده است. وی سال گذشته نیز به اتهام شرکت درتجمعات اعتراضی و همچنین شرکت در تجمع خانواده‌های زندانیان سیاسی مقابل زندان اوین به مدت یک ماه بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب تهران به 2 سال حبس و 3 سال تبعید به خارج از استان سمنان محکوم شده بود.

احمد حکیمی‌پور رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه‌ اصلاحات هم شب گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. وی نماینده زنجان در مجلس چهارم و عضو شورای شهر تهران در دوره اول بوده است.

در این روزهاهمچنین شهربانو امانی، نماینده مردم ارومیه در مجالس پنجم و ششم، بازداشت شد. علاوه بر شهربانو امانی، سوسن و مصطفی بیات زنجانی، دو فرزند آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید، نیز بازداشت شده بودند که بعد از مدتی آزاد شدند. همچنین وب‌سایت رجانیوز گزارش داده که  سید مرتضی موسوی‌لاری فرزند عبدالواحد موسوی لاری  وزیر کشور دولت خاتمی در میان بازداشت شدگان روز 25 بهمن بوده است و هم اکنون در زندان اوین به سر می برد.

علی مرادی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد و کوروش بنایی و رضا شاکری در پی احضار و مراجعه به ستاد خبری اداره اطلاعات شهرستان  شهرکرد بازداشت شده اند و خبری از آنان در دست نیست. این دانشجویان در روزهای اخیر به حراست دانشگاه نیز احضار شده و در مورد فعالیت هایشان در فیس بوک و شبکه های اجتماعی مورد بازخواست قرار گرفته بودند. گفتنی است پس از بازداشت این دانشجویان، نیروهای امنیتی به اتاق های این دانشجویان در خوابگاه محل سکونتشان یورش برده و وسایل شخصی از جمله لپ تاپ آنان را ضبط کرده اند. علی مرادی در حوادث پس از انتخابات نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

موج جدید بازداشت‌ها در حالی رخ داده که برخی منابع حقوق‌بشری اعلام کرده‌اند تعداد دستگیری‌های روز دوشنبه در تهران حدود 1500 نفر بوده است. در عین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که ماموران یگان ویژه، صبح روز 26 بهمن با حمله به خانواده‌های بازداشت‌شدگان در مقابل دادگاه انقلاب، آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. شب 25 بهمن نیز  نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی به قصد متفرق ساختن خانواده‌های تجمع کننده مقابل کلانتری ۱۴۸ انقلاب به آنان حمله کردند.

وب‌سایت کلمه در همین زمینه نوشته است که سه نفر از صاحبان و کارکنان یک فروشگاه در حوالی میدان انقلاب که روز ۲۵ بهمن پس از ضرب و جرح شدید توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده بودند، شب گذشته آزاد شدند. این افراد اظهار داشته‌اند که پس از بازداشت به زندان کهریزک منتقل شده و از آنجا آزاد شده‌اند. کلمه همچنین نوشته است که بازداشت‌گاه کهریزک با عنوان “سروش ۱۱۱” بازگشایی شده است.

در روزهای گذشته فرهاد فتحی و سعید سکاکیان از فعالان دانشجویی دانشگاه بین‌المللی قزوین، محسن برزگر و حسین ضامن ضرابی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی، بابل باقر اسکویی از فعالان سابق دفتر تحکیم، علی باقری عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مدیرکل سیاسی وزارت کشور دوره اصلاحات، عبدالله ناصری، عضو سازمان مجاهدین انقلاب، تقی رحمانی فعال ملی – مذهبی و مشاور مهدی کروبی در انتخابات، محمدحسین شریف‌زادگان وزیر رفاه دولت خاتمی و مسوول کمیته اقشار ستاد موسوی و همچنین همسر خواهر وی، صالح نقره‌کار دبیر کمیته حقوقی ستاد میرحسین موسوی و خواهرزاده زهرا رهنورد، صدرالدین بهشتی، فرزند علی‌رضا بهشتی مشاور موسوی، کوروش زعیم از اعضای جبهه ملی ایران، میثم محمدی و امید محدث از کارکنان سایت “بنیاد شهید بهشتی”، مجتبی شایسته از اعضای حبهه مشارکت، پیمان عارف از اعضای جبهه ملی ایران، مازیار خسروی، دبیر سرویس بین‌الملل روزنامه شرق، فریبا ابتهاج، منشی و مسئول دفتر معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دوره ریاست جمهوری خاتمی، یدالله اسلامی دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس، محمدحسین مهیمنی، فرزند محمدهاشم مهیمنی، استاندار گلستان در دوره اصلاحات و مدیرکل وزارت کشور در دوران وزارت عبدالله نوری و از شهرداران زندانی در جریان پرونده شهرداران تهران، مصطفی میراحمدی‌زاده استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم، غلامحسین محمودی میمندی، مسئول حوزه شرق حزب مشارکت، نزهت امیرابادیان، غلامحسین محمودی و عباس شجاعی از جمله افراد بازداشت شده بودند.