سفر در میان اختلافات

نویسنده

» مقاله کریستین ساینس مانیتور از دیدار احمدی نژاد از لبنان

همهمه خانواده ها و بوی گوشت بره بر روی منقل؛ چشم انداز یک پارک توریستی تازه بنا شده بر روی تپه ای مشرف به مرز لبنان و اسرائیل است.

وجود این پارک در منطقه ای که تا 10 سال پیش در اشغال اسرائیل بود و در جریان جنگ سال 2006 حزب الله با اسرائیل ویران شده بود، یکی از چندین نشانه هایی است برای بازگشت زندگی به جنوب لبنان. اما در عین حال، نشان از چیزهای دیگری نیز دارد. خصوصاً برای اسرائیلی ها، نشانگر واقعه ای است که بیش از هر چیز دیگر نگران کننده تر است: حضور ایرانی ها در مرز.

توسعه این منطقه با پول ایرانی ها انجام پذیر بوده است؛ کشوری که رئیس جمهور آن برای تحکیم روابط با حزب الله، حزب شیعه و شبه نظامی که دشمن اصلی اسرائیل در منطقه است، وارد لبنان شده است.

حامیان حزب الله در جنوب لبنان مشتاقانه منتظر دیدار آقای احمدی نژاد از این روستای بر فراز یک تپه هستند؛ جایی که میدان اصلی نبرد در سال 2006 بود.

محمد حسین که برای رفع خستگی از کباب کردن گوشت بره، نفسی تازه می کند گفت: “اهمیت این محل برای احمدی نژاد به همان اندازه است که برای ما. این محل نماد فداکاری و آزادی است.”

البته لبنانی های دیگر نسبت به دیدار رئیس جمهور صریح اللهجه ایران، ابراز نگرانی می کنند. آنها نگرانند که رفتار خودنمایانه او سبب تشدید اصطکاک دیرینه در مرز اسرائیل- لبنان و احتمالاً وخامت بیشتر روابط شیعیان و سنی های لبنان شود. نامه سرگشاده ای که روز سه شنبه به امضای 250 نفر از سیاستمداران، فعالان حقوق مدنی، روزنامه نگاران، پزشکان و معلمان رسید، از احمدی نژاد خواسته است از دخالت در امور داخلی لبنان دست بردارد و به حمایت مالی و نظامی از حزب الله پایان دهد.

در این نامه آمده است: “گروهی در لبنان وجود دارد که قدرتش را از شما به عاریت گرفته است… و آن را چون چماقی بر سر سایر گروه ها و دولت می کوبد. شما از تغییر چهره منطقه سخن می گوئید که قرار است از لبنان آغاز شود… از پاک کردن اسرائیل از روی نقشه به کمک نیروی مقاومت در لبنان سخن می گوئید… چنین استنباط می شود که دیدار شما مانند دیدار از مقر سرفرماندهی در خط مقدم جبهه می شود.”

حزب الله از حامیان خود خواسته است برای استقبال از احمدی نژاد، که اولین دیدار وی از لبنان پس از در دست گرفتن زمام امور در سال 2005 محسوب می شود، حضور گسترده ای داشته باشند. پرچم های ایران و لبنان در بزرگراه های بیروت به فرودگاه برافراشته شده و پوسترهای احمدی نژاد مزین به عبارت های فارسی و عربی «خوش آمدید» خودنمایی می کند.

حزب الله از نظام دینی ایران دنباله روی می کند و پذیرای کمک های شایان توجه مالی و نظامی از جمهوری اسلامی است.

دیدار احمدی نژاد از لبنان نشانه ای از تقویت حزب الله در دوره ای پرتنش در این کشور و مقارن با تحقیقات درباره ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان در فوریه 2005 است.

هرچند عموماً از سوریه به عنوان عامل مرگ حریری یاد می شود اما شایعات گسترده ای وجود دارد که کمیته تحقیق مستقر در هلند، ارگان مسؤول تحقیق و اقدامات قانونی، شواهدی در خصوص دست داشتن حزب الله در این ترور ارائه کرده است.

حزب الله نقش خود را انکار کرده و اصرار دارد حریری به دست اسرائیلی ها کشته شده است. گمان می رود کمیته تحقیق آماده صدور دادخواست مقدماتی علیه برخی اعضای حزب الله تا پیش از پایان سال جاری است.

با قرار گرفتن حزب الله در کانون اتهامات، سوریه نفس راحتی کشیده و دست اندکار ترمیم روابط با کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی شده است. سوریه در ضمن در حال تجدید نفوذ خود در لبنان است، نفوذی که در سایه مرگ حریری به شدت کمرنگ شده بود. ایالات متحده نیز روابط سیاسی خود با سوریه را برقرار کرده تا شاید گفتگوهای صلح با اسرائیل پا بگیرد و روابط دمشق و تهران تحت الشعاع قرار گیرد.

عربستان سعودی نیز ضمن تشویق سعد حریری نخست وزیر لبنان و فرزند حریری فقید، برای تجدید روابط با سوریه، نقشی برعهده گرفته است. سعد حریری ظرف ماه های گذشته چندین بار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرده است. وی زمانی بشار را عامل قتل پدرش خوانده بود. ماه گذشته وی به طور علنی در یک مصاحبه مطبوعاتی به تبرئه سوریه دست زد و گفت اتهامات قبلی وی “سیاسی” بوده اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند سوریه برای گرفتن دست بالا، از اتحاد خود با ایران علیه تلاش سعودی ها و ایالات متحده برای کشاندن آقای اسد به طرف خود استفاده می کند.

امل سعد قریاب یکی از مقامات مسؤول حزب الله می گوید: “اگر سوریه نگاهی دوباره به کارت هایش بیاندازد، متوجه می شود که باید روی حزب الله نیز به اندازه ایران حساب باز کند. این دو از نظر قدرت مساوی نیستند اما هر دو از حضور سوریه به شیوه های مختلف سود می برند و اتحاد میان آنها بسیار مهم است.”

اسد برای نشان دادن دوام این اتحاد در 2 اکتبر به دیدار احمدی نژاد در تهران شتافت و هر دو بر گسترش “محور مقاومت” و به عبارت دیگر، اتحاد غیر رسمی ملت ها و گروه های شبه نظامی علیه اسرائیل و نیز خواسته های ایالات متحده در خاورمیانه، تأکید کردند.

هفته گذشته پوسترهای رئیس جمهور ایران در تریپولی در شمال لبنان با علامت ضربدر و عبارت “جایی در لبنان ندارید” مخدوش شدند. رسانه های لبنانی روز دوشنبه گزارش دادند جوخه های عبدالله عظام، تشکل سنی وابسته به القاعده، تهدید کرده “اگر احمدی نژاد پا به لبنان بگذارد، تمام لبنان به لرزه درخواهد آمد.”

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 12 اکتبر