سلام، اینجا تهران است

نویسنده

» گزارشی از اینت نیوز

یهودا شوهات

درحالی که ما در اسرائیل نگران تهدید ها و آماده سازی برای حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران هستیم، مردم شهر های تهران، شیراز، اصفهان و سایر شهر های ایران درگیر جنگ دیگری هستند؛ نبرد آنها برای زنده ماندن است. روزنامه ایدوت آهرونوت، با شهروندان ایرانی تماس تلفنی برقرار کرده و آنها تصور دیگری از حکومت را که دشمن مردم است و پشت نقاب مخالف خوانی رهبران پنهان شده است، فاش کردند.

درحالی که رهبران ایران، علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد معتقدند که تحریم ها ایران را قوی تر کرده است و می گویند که مخالفان حکومت در داخل ایران ساکت شده اند، مردم ایران خبر های دیگری می دهند و این خبر ها درباره وضعیت وحشتناک اقتصادی است.

 پارچه فروشی از تهران می گوید: “این وضعیت بخوبی در بازار و مغازه ها نمود پیدا کرده است. مردم فقط کالاهای ضروری شان را می خرند. من دوستانی دارم که در پایان روز به بازار می روند و مواد غذایی مانده و درحال فاسد شدن را می خرند تا کمی پول پس انداز کنند.”

من اسرائیل را دوست دارم

وی متعلق به طبقه تحت فشار متوسط ایران است. او مانند غربی ها لباس می پوشد و فکر می کند و از اینکه در تهران زندگی می کند، پشیمان است. می گوید: “من اگر می توانستم از اینجا فرار می کردم. اما خانواده و ریشه من در این کشور است. ترجیح می دهم امیدوار بمانم و به روزی فکر کنم که این دوران سپری شود و ما بتوانیم مانند سایر انسان ها به زندگی خود ادامه بدهیم.”

در هفته های اخیر، پول رسمی ایران بشدت ارزش خود را از دست داده و قیمت ها سر به فلک کشیده و تورم از کنترل خارج شده است. درعین حال دولت سوبسید بنزین را کم کرده و از مردم خواسته است پیاده یا با وسایل نقلیه عمومی تردد کنند. وی می گوید: “ما گوشت کمتر می خوریم چون گران شده است. البته این کار برای سلامتی مفید است. شاید آمریکا می خواهد ما از رژیم غذایی سالمی پیروی کنیم.”

وقتی به وی در مورد صفحه جدید فیس بوکی با عنوان “من ایران را دوست دارم” می گوییم، می خندد و می گوید من هم ممکن بود صفحه “من اسرائیل را دوست دارم” را در فیس بوک درست کنم اما این نگرانی وجود دارد که ده دقیقه بعد از فرستادن اولین پست، از جرثقیل حلق آویز بشوم.

خاتم، در تهران دفتر معاملات ملکی دارد و می گوید تبلیغات حکومت اثری ندارد. او معتقد است آنها می توانند تا ابد در مورد شیطان بزرگ و کوچک حرف بزنند. همه بجز افراد مذهبی متعصب، طرفدار غرب هستند. ما دوست داریم مثل آمریکایی ها زندگی کنیم اما هر روز با کابوس جدیدی از خواب بیدار می شویم.

 

او می گوید: “همه اقوام من آرزوی فرار از اینجا را دارند اما دیگر به اینجا عادت کرده اند.دولت فاسد است. همه این را می دانند. آنها مشکل اقتصادی ندارند. اما پول های مملکت را در جایی نگه داشته اند و می دانند که همیشه جایی برای فرار کردن وجود دارد. آنها در مقابل جنگ هم مصون هستند، برخلاف شهروندان عادی، آنها به پناهگاه های ضد بمب دسترسی دارند.”

خاتم می گوید دوستان و شرکای غربی اش، رابطه شان را با او کم کرده اند و دلیل آن تحریم ها است که تجارت با ایران را سخت کرده است. او می گوید: “تا به امروز این کار سخت اما ممکن بود. اما با تحریم های جدید، به نظر می رسد که این کار غیر ممکن باشد و دوران سختی پیش رو داشته باشیم.”

خاتم برای محکم کاری، دلار جمع می کند. او دلار هایش را در بانک نمی گذارد و ترجیح می دهد آن را زیر فرش خانه اش پنهان کند. او می گوید: “اگر وضعیت از این سخت تر شد، دلار هایم را برمی دارم، سوار هواپیما می شوم و به کانادا پناهنده سیاسی می شوم.”

 مردم ترسیده اند

ایرانیان معتقدند در صورت سقوط بشار اسد در سوریه، اعتراضات ضد دولتی دوباره از سر گرفته خواهد شد. رازی می گوید: “به محض اینکه اسد سقوط کند، پایه های حکومت ایران هم به لرزه در خواهد آمد”.

او می گوید: “این اتفاق جوانان را تشویق می کند که به خیابان ها بازگردند. در حال حاضر هر نوع فعالیت سیاسی ممنوع است و سرکوب می شود”.

ماریا، دانشجوی 23 ساله از شیراز می گوید که در اعتراضات ضد دولتی همراه با اقوامش شرکت داشته است. یکی از بستگانش هرگز باز نگشته است. او می گوید:« صحبت کردن خوب نیست بهتر است همه خفه شویم. مردم ترسیده اند و مواد غذایی ذخیره می کنند. همه می دانند که اتفاقات بدی در راه است.

تحریم ها موثر است

امیر 40 ساله با خانواده اش در اصفهان و در نزدیکی یکی از سایت های اتمی ایران، زندگی می کند. او می داند که در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، ممکن است خانه اش مورد اصابت موشک قرار بگیرد. اما همچنان مسئله کمبود غذا برای او نگران کننده تر است. او می گوید: “من گمان نمی کنم بمبارانی درکار باشد اما کمبود پول و غذا را حس می کنم.”

او می گوید: “درحال حاضر دولت نمی تواند پول هایش را انتقال بدهد. این یک مشکل جدی است. همسرم به من گفته است که بزودی دچار کمبود دارو هم خواهیم شد. ما نمی توانیم مدت طولانی به این وضع ادامه بدهیم. دو راه بیشتر وجود ندارد: یا حکومت دست از برنامه های اتمی اش بر می دارد، یا جنگ بزرگی در پیش است.”

امیر می گوید ایران بیش از حد تصور ما به اسرائیل شبیه است. بسیاری از ایرانیان دلشان می خواهد مثل آمریکایی ها زندگی کنند و یهودیان را شریک خود می دانند. او می گوید: “مشکل دوکشور بین رهبران است. من می توانم بعنوان کسی که از حکومت ایران متنفر و خواستار سقوط آن است، بطور قطع به شما بگویم که تحریم ها موثر واقع شده است.”

اینت نیوز، 22 مارس