خامنه‌ای: سال آخر دولت است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در غیاب احمدی نژاد بیان شد

رهبر جمهوری اسلامی، امسال را سال آخر فعالیت دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرد. آیت الله علی خامنه ای در جلسه ای مشترک با هیات دولت، مسئولان استان خراسان شمالی و تعدادی از فرماندهان نظامی و مقام های امنیتی کشور در استانداری خراسان شمالی گفت که “در سال آخر خدمت دولت، امکانات و انرژی موجود، منطقاً باید صرف پروژه های نیمه تمام شود.”

در این جلسه، اصغر حجازی، مسئول امنیتی بیت رهبری نخستین فردی بود که در سمت راست خامنه ای نشسته بود و با اندکی فاصله، وحید حقانیان، مسئول اجرایی دفتر رهبر جمهوری اسلامی هم حضور داشت.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد نیز نخستین فرد نشسته در سمت چپ رهبر جمهوری اسلامی بود که در غیاب محمود احمدی نژاد، ارشدترین مقام دولت در جلسه می شود.

در سفرهای استانی رهبر جمهوری اسلامی معمولا اعضای هیات دولت نیز به همان استان سفر می کنند و در پایان در یک جلسه مشترک، به بررسی مشکلات استان و راه حل های رفع آن می پردازند.

محمود احمدی نژاد اغلب در این سفرها غایب بوده است. غیبت او دیروز نیز ادامه داشت و در همین جلسه بود که آیت الله خامنه ای از سال آخر دولت گفت.

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به اینکه امسال سال آخر دولت احمدی نژاد است، پس از آن بیان شد که کنایه رئیس جمهور در مصاحبه اخیرش با تلویزیون، واکنش های زیادی را در محافل خبری و سیاسی به دنبال داشت.

خبرنگار تلویزیون جمهوری اسلامی سه شنبه ۱۲ ۴ شهریور سال جاری در گفت و گوی زنده تلویزیونی با محمود احمدی‌نژاد، از او پرسید: “شما سال ۸۴ به من قولی دادید و گفتید یکسری اسامی در جیبم دارم و به وقتش می‌گویم، آیا وقتش شده یا خیر؟” که احمدی‌نژاد در جواب گفت: “من یکسری اسامی داده‌ام.”

مجری برنامه ادامه داد: “چون یکسال بیشتر از دولت نمانده است.” احمدی نژاد هم با خنده گفت: “شما از کجا می‌دانید؟ دولت جزو ملت است، ملت هم همیشه هست.”

برخی از فعالان سیاسی و مسئولان حکومتی، این اظهارات رئیس دولت را به معنی تلاش وی و نزدیکانش برای حضور یکی از افراد نزدیک به احمدی نژاد در مقام ریاست جمهوری پس از پایان کار وی به عنوان رئیس جمهور در تابستان آینده تحلیل کردند.

ارشدترین مقام کشور که در این خصوص اظهارنظر کرد، محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری بود که گفت: “دولت فکر نکند کاندیدایش در دور بعدی رای می آورد.”

مهدوی کنی افزود: “دولت‌ها در سال آخر کمی سست می‌شوند ولی توصیه رهبری به دولت این بود که در فرصت باقیمانده کارها را جدی دنبال کنند و این فکر نباید باشد که ما نیز بعدا هستیم و یا اینکه کاندیدای ما در دوره بعدی رای خواهد آورد.”

این در حالی بود که محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در توضیح گفته‌های محمود احمدی نژاد گفت: “این‌هایی که مطرح شد، ربطی به بحث‌هایی همچون تغییر در قانون اساسی و این طور بحث‌ها ندارد.”

به گفته او، حرفی که احمدی نژاد بیان کرده بود، ارتباطی با هرگونه تغییر در قانون اساسی نداشت.

همچنین محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد، گفت که وی از رسانه ملی برای “طرح انتخاباتی پوتین ـ– مدودیف” استفاده می‌کند.

وی افزود که “رئیس جمهور باید بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودف مورد نظر آقای احمدی‌نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت.”

طرح انتخاباتی پوتین ـ- مدودیف که محمد دهقان از آن نام برده الگویی است که به گفته منتقدان، ولادیمیر پوتین و دمیتری مدودیف در روسیه با استفاده از آن توانسته‌اند به طور تناوبی پست‌های ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری را میان خود رد و بدل کنند و با تغییر قانون اساسی روسیه، مدت هر دوره ریاست‌جمهوری در این کشور را نیز از چهار سال به شش سال افزایش دهند.

عبارت “مدودف مورد نظر آقای احمدی‌نژاد” در اظهارات محمد دهقان نیز می‌تواند اشاره به اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، باشد.

توصیه ای که پیش از این توسط محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری  درباره کار بیشتر در مدت باقی مانده تا پایان کار دولت، به دولت احمدی نژاد شده بود، روز گذشته توسط رهبر جمهوری اسلامی هم تکرار شد.

آیت الله خامنه ای، از “تلاش دولت” برای به بهره برداری رساندن پروژه های نیمه تمام موسوم به “مهر ماندگار” قدردانی کرد و افزود: “در سال آخر خدمت دولت، امکانات و انرژی موجود، منطقاً باید صرف پروژه های نیمه تمام شود.”

در همین جلسه، معاون اول رئیس جمهور گفت که جلسه هیات دولت “مصوبات مختلفی برای رشد و شکوفایی و حل مشکلات استان خراسان شمالی دربر داشت و در مجموع ۳۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات و تسهیلات برای تحقق این مصوبات تخصیص یافت.”

به گفته محمدرضا رحیمی، دولت همچنین هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های نیمه تمام این استان اختصاص داده است.

این در حالی است که وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در آماری کاملا متفاوت با معاون اول رئیس جمهور گفت: “در سفر هیات دولت به استان خراسان شمالی مصوب شد ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های صنعتی و تولیدی نیمه تمام یا افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی و صنعتی این استان اختصاص یابد.”