دانشگاه‌ها، سه روز زنانه و بقیه مردانه

نویسنده
مریم کاشانی

» متحجران همچنان در آرزوی تفکیک جنسیتی

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در استان و امام جمعه اصفهان طی سخنانی، ضمن ابراز نگرانی از آنچه که بدحجابی زنان می‌نامید، خواستار تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های کشور نیز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، طباطبایی‌نژاد گفت: “بدحجابی به یک معضل بزرگتر تبدیل شده است که باید این معضل را برطرف کرد و این ناهنجاری باید با فرهنگ از بین برود.” او همچنین تاکید کرد: “اختلاط دختر و پسر در دانشگاه اشتباه است، زیرا ما در اوایل انقلاب دانشگاه‌ها و امکانات زیادی نداشتیم و مجبور بودیم که کلاس‌ها را مختلط برگزار کنیم، اما درحال حاضر دانشگاه‌های زیادی در شهرها وجود دارد و می‌توان دانشگاه‌ها را سه روز زنانه و سه روز مردانه کرد.”

آرزروی تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر مراکز عمومی از جمله آرزوهای محافظه‌کاران در ایران است که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با جدیت پیگیری می‌شد، اما با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری متوقف گردید.

او در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری صریحا از چنین طرح‌هایی انتقاد کرده بود. از جمله در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ طی یک سخنرانی در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با انتقاد از طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفته بود: “درباره این طرح از مردم سوال نشد و کار کارشناسی صورت نگرفت. در قانون اساسی کشور هیچ اشاره‌ای به طرح تفکیک جنسیتی نشده است.” پس از انتخابات نیز دولت روحانی تمامی اقدامات دولتی در اینباره را متوقف کرد.

با اینهمه محافل راستگرای ایران و همچنین محافظه کاران سنتی همچنان خواستار تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها هستند. چند پیش آیت‌الله حسین مظاهری که اتفاقا او نیز ساکن اصفهان است، طی سخنانی گفته بود: “این آئین دوست‌یابی که الان پیدا شده است و متأسّفانه هفتاد یا هشتاد درصد دخترها و مخصوصاً دخترهای دبیرستانی و دانشگاهی رفیق مرد دارند. هفتاد یا هشتاد درصد پسرها مخصوصاً دبیرستانی‌ها و دانشگاهی‌ها رفیق دختر دارند. حتی رسیده به اینجا که دختر و پسر به این کار زشت افتخار هم می‌کنند و از همۀ اقسام رفیق بد، این رفیق بدتر است.” او اضافه کرده بود: “این اختلاط زن و مرد خیلی مفسده آمیز است و متأسفانه ما داریم. چرا دانشگاه دختر و پسر نباید از هم جدا باشد! الان هوچی بازی عجیبی پیدا شده و نمی‌دانند از صهیونیسم سرچشمه گرفته و اما راجع به همین، بزرگان و مراجع و بزرگان می‌گویند دانشگاهها باید تک جنسی باشد. اتفاقا تجربه هم کردند و دیدند و عالیست، اما متأسّفانه همان کسانی که توجّه کردند و کارش را کردند، دوباره به صورت اول برگشتد و نمی‌دانم چه شیطانی این کار را کرد. در دانشگاه‌ها، اختلاط بین دختر و پسر، مفاسد زیادی دارد. به قول عوام بین زن و مرد پنبه و آتش است و معنا ندارد آتش در پنبه باشد و اما پنبه نسوزد.”

در مرداد ماه گذشته نیز که گفته می‌شد قرار است طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران انجام شود، آیت‌الله جعفر سبحانی طی پیامی ضمن حمایت از این طرح گفته بود: “جای تأسف است که شایسته بود یک چنین کار اصلاحی انقلابی به جای اینکه مورد تقدیر و تشویق قرار گیرد ولی متأسفانه با انتقاد مغرضان روبه‌رو شده است ولی در برابر ارائه رشید ملت کارساز نخواهد بود.” او اضافه کرده بود: “کاری که اخیرا در تهران انجام گرفته است، درست خواسته شرع مقدس و به صلاح جامعه زنان است و گفتار برخی از بوالهوسان که غرض از آفرینش زن در نظر آنان چیز دیگری است فاقد ارزش است. مسلمان هر برنامه اصلاحی با خواسته‌های یک اقلیت ناچیز رودررو است و لذا با آن به مخالفت بر می‌خیزند.”

البته برخی مراجع مذهبی دیگر با این برنامه مخالفت بودند. از جمله آیت‌الله بیات زنجانی در پاسخ به پرسشی در این زمینه نوشته بود: “سئوال اینجاست که اگر بنا بود زن و مرد در محیط اجتماعی، در محیط هائی به دور از همدیگر زندگی کنند آیا در کنار خانه خدا، نباید میان زن و مرد پرده می کشیدند و آیا نباید در طواف، میان جنسیت های مختلف جدائی می اندختند؟ آیا محیط دانشگاه ها مقدس‌تر از حرمین شریفین است؟” او اضافه کرده بود: “ممکن است مطرح شود که آنجا استثناء است؛ پاسخش این است که جمهوری اسلامی می‌خواست و می‌خواهد که مدل حیات اجتماعی را مانند محیط و مدل جامعه نبوی بسازد و با تقویت پایه ایمان و با اعتلاء مبانی معرفتی، وجود شناسی و انسان شناسی و با بروز و ظهور علائم و نشانه‌های صداقت، راستی و عدالت در برخوردها، فرهنگها و سیاست‌ها و با تامین آزادیهای فکری، فردی و اجتماعی و با رعایت حقوق مضاعف و استقلال حکومت و مردم و با رفع بی‌عدالتیها و تبعیض‌های غیر اسلامی و غیر انسانی، اعتماد جدی مردم را بدست آورد و در ظل این اعتماد، مظاهر جامعه را در خفا و علن، مظاهر عفاف، ذکرالله، فکر و اندیشه، فرهنگ، علم و تحقیق نشان دهد و در چنین اجتماعی، دیگر احتیاجی به جداسازی مطرح امروز نیست.”

دولت نیز در این مدت اعلام کرده است که از تفکیک جنسیتی حمایت نخواهد کرد. شانزدهم بهمن ماه گذشته شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان طی سخنانی که آنهم در شهر اصفهان بیان شده است، گفته بود: “ دولت با تفکیک جنسیتی در ادارات و دانشگاه‌ها به اسم سالم سازی محیط کسب و کار موافق نیست چرا که زن و مرد ایرانی با گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به طور حتم مرز میان محیط خصوصی و کاری را آموخته است.” او با تأکید بر اینکه حجاب و عفاف فقط مختص دختران نیست، افزوده بود: “سالم سازی محیط کسب و کار به معنای حذف دختران و زنان از محیط اجتماع نیست، چرا که امروز بسیاری از پسران جامعه رها شده‌اند و بنابراین لازم است نشست‌های منطقه‌ای برای افزایش همکاری‌های شبکه‌ای میان سمن‌ها[سازمان‌های غیردولتی] با هم، دولت در خود و دولت با سمن‌ها ایجاد شود.”