آخرین آمار؛ افزایش بیکاری

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» چهارمحال بختیاری و کرمانشاه در صدر جدول

تازه‌ترین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی در تابستان سال ۹۴ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ سال به بالای ایران در تابستان امسال، با ۱۰.۹ درصد، نسبت تابستان سال گذشته ۰.۴ درصد رشد کرده است.

طبق گزارش مرکز آمار، طرح آمارگیری نیروی کار با هدف برآورد شاخص های نیروی کار به صورت فصلی و سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان ها با روش نمونه گیری چرخشی در فصول مختلف سال اجرا می شود.

این طرح در سال ۱۳۸۴ آغاز و از آن زمان تا کنون در ماه میانی هر فصلی اجرا و نتیجه آن توسط مرکز آمار اعلام شده است.

شاغل در تعریف مرکز آمار ایران به تمام افراد ۱۰ ساله و بیش تر گفته می‌شود که در طول هفته، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا به بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند. این موضوع باعث شده که بسیاری تعداد بیکاران واقعی را بسیار بیشتر از این رقم بدانند.

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می دهد که ۳۸.۹ درصد کل جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

نتایج طرح اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

شاخص نرخ مشارکت اقتصادی (فعالیت اقتصادی) عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ۱۰ ساله و بیشتر (یا ۱۵ ساله و بیشتر) به جمعیت در سن کار، ۱۰ ساله و بیشتر (یا ۱۵ ساله و بیشتر) ضرب در ۱۰۰.

نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۱.۷ افزایش داشته است.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار که از روز چهارشنبه، ۲۷ آبان ماه از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده بیشترین نرخ بیکاری مربوط به استان چهار محال و بختیاری ۱۶ درصد و استان کرمانشاه با ۱۵.۲ درصد است.

استان‌ کرمان با ۶.۵ درصد نرخ بیکاری در قعر جدول قرار گرفته است. همچنین استان‌های آذربایجان شرقی با ۶.۶ درصد، مرکزی ۷.۴ درصد، خراسان جنوبی ۷.۲ درصد، همدان ۸ درصد، سمنان ۸.۳ درصد، زنجان ۸.۶ درصد، بوشهر ۸.۸ درصد، تهران ۹.۲ درصد و کردستان ۹.۴ درصد کمترین نرخ بیکاری را در کشور دارا هستند.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه که در صدر استانهای بیکار قرار گرفته، در بهار ۹۳، ۱۴ و هفته دهم درصد بود که با یک درصد کاهش در بهار ۹۴ به ۱۳ و هفت دهم درصد رسید.

چهارمحال بختیاری نیز در سه ماهه بهار (سال ۹۴) با ۱۴.۱ اعلام شده بود که نسبت به آخرین آمار ۱.۹ درصد افزایش داشته است.

کرمانشاه و چهار محال بختیاری هر دو از استانهای توسعه نیافته کشور هستند.

به تازگی فرماندار استان کرمانشاه با بیان اینکه “فقر فرهنگی و اجتماعی” افراد حاشیه‌نشین کرمانشاه را تهدید می‌کند گفته است در حال حاضر ۳۳۰ هزار تن در مناطق حاشیه‌نشین کرمانشاه زندگی می‌کنند.

بیکاری همواره یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی مردم بوده که با وجود وعده‌های اقتصادی دولت در دوران فعلی نیز وضعیت بهتری نسبت به سالهای گذشته پیدا نکرده است.