کروبی: این جنایتها روی شاه را سفید کرد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» ضمن بی فایده خواندن شکایت به قوه قضاییه

مهدی کروبی در دیدار با شماری از پزشکان و دندانپزشکان عضو هیئت علمی دانشگاههای کشور، ارائه اسناد به کمیتۀ ویژه  قوۀ قضاییه در مورد وقوع شکنجه و تجاوز در بازداشتگاهها را “بی فایده” دانست و گزارش این کمیته را “جهت دار” و ناشی از “دستور از بیرون” برآورد کرد.

وی تصریح کرد که “آنها به سندهایی که من به آنها ارائه کردم توجه نکردند و حرف خودشان را زدند”.

هیئت سه نفره ای که از سوی آیت الله لاریجانی رییس قوه قضاییه به منظور بررسی اظهارات آقای کروبی در مورد شکنجه و تجاوز به شماری از زندانیان تشکیل شده بود، پس از چند بار ملاقات با این روحانی اصلاح طلب اعلام کرد که مستندات و مدارک وی “ساختگی” است و “برای انحراف افکار عمومی ساخته شده است”. این هیئت همچنین خواستار برخورد با آقای کروبی و ناشران خبر تجاوز به زندانیان شد.

در همین حال مهدی کروبی در جریان دیدارش با پزشکان و دندانپزشکان تاکید کرد “من هر کاری را که وظیفه تشخیص بدهم انجام می دهم و هر پیامدی هم داشته باشد تحمل می کنم”.

آقای کروبی در ادامه این دیدار با اشاره به ملاقاتهایی که برخی از سران جناح اصولگرا با او داشته اند، با بیان اینکه “آنها به من می گویند تو تند رفته ای اما با این حال نگران این نوع برخوردها با ما و مردم هستند و به همین دلیل توصیه می کنند پیگیر نباشیم تا اوضاع آرام شود” تاکید کرد “کسانی که الآن در طرف مقابل تصمیم گیر هستند و حتی موجب نگرانی این افراد نیز شده اند چندان دگم و تنگ نظر هستند که قادر به دیدن واقعیت ها نیستند و ما را دست خالی حساب می کنند در حالی که طرف اصلی آنها مردم هستند که خودشان در صحنه اند و ما به پشتوانۀ حمایت مردم و از طرف آنها پیگیر رأی و حقوق قانونی شان هستیم”.

در بخش دیگری از این جلسه، رییس حزب اعتماد ملی از تشکیل پرونده ای علیه خود در دادگاه خبر داد و در همین خصوص گفت “وقتی خواستند برگۀ ابلاغیه را به رویت من برسانند زیر آن نوشتم: برای من فرصت خوبی خواهد بود تا در دادگاه جنایت هایی که روی شاه را هم سفید کرد بازگو کنم و بعد امضا کردم”.

 

کهریزک باهماهنگی مرتضوی بود

در واکنشی جداگانه نسبت به جنایات انجامن شده در بازداشتگاه کهریزک، پرویز سروری سخنگوی هیئت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و رییس کمیته ویژه مجلس درباره حوادث اخیر با تاکید بر این که “در بازداشتگاه کهریزک رفتارهای مناسبی با بازداشتیان صورت نمیگرفته است” اعلام کرد که انتقال بازداشت شدگان به کهریزک با هماهنگی قاضی مرتضوی صورت گرفت است.

سخنگوی هیئت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی  تایید کرد که در کهریزک، سه مورد قتل صورت گرفته است و به گفته وی، روح الامینی، کامرانی و جوادی فر در بازداشتگاه کهریزک به قتل رسیده اند.

وی در عین حال در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: “برای نظام خیلی دشوار است که بعضی ‎ها این جرأت را پیدا کنند و نام ایران را در کنار زندان ابوغریب و گوانتانامو قرار بدهند”.

 

افراد زیادی حاضرند شهادت بدهند

همزمان با واکنش های فوق، دیروز پدر امیر جوادی فر که پسرش در بازداشتگاه کهریزک به قتل رسیده، خواهان “محاکمه همه عوامل جنایت در بازداشتگاه کهریزک اعم از گروهبان و بالاتر شد”.

وی در مطلبی کوتاه نوشت: “من در لایحه ای که تنظیم و به دادگاه ارایه شد، اعلام کرده‎ام که خواهان برخورد و محاکمه تمامی آمرین، عاملین و مجریان حوادث کهریزک و کسانی که سبب مرگ فرزندم شده اند، هستم. چون از گروهبان جزء تا آخرین رده نظامی در این مسئله سهیم هستند و لذا فرد خاصی مد نظرم نیست”.

جوادی فر همچنین تاکید کرد “درباره وقایع کهریزک و آن‎چه در آن‎جا روی داده، افراد زیادی هستند که به ما مراجعه و ماجراها را شرح داده‎اند و اعلام کرده‎اند که در صورت اعلام مراجع قضایی و با این شرط که مشکلی برای آنان پیش نیاید، حاضرند در دادگاه شهادت دهند.