مشکل نتانیاهو، درز اطلاعات محرمانه

نویسنده

» تحلیل رینا شیتا از احتمال حمله به ایران

فردیناندو کالدا

درز اطلاعات در مورد حمله احتمالی اسراییل به ایران، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل را به شدت خشمگین ساخته. این درحالی است که او از قبل درگیر مسایل بسیاری ازجمله مخالفت های داخلی با شیوه اجرایی او، مخالفت با عملیات نظامی، هشدارهای ایالات متحده، و بدگمانی افکار عمومی درخصوص حمله به ایران بدون حمایت واشنگتن بوده است.

روز گذشته نخست وزیر اسراییل پس از اینکه از انتشار برخی جزئیات مربوط به نشست کابینه طی روزهای گذشته اطلاع یافت، از ادامه جلسه شورای دفاعی در دولت خود جلوگیری بعمل آورد و به طور ناگهانی آن را قطع کرد. نتانیاهو در بیانیه ای اظهار داشت: “کمی پس از پایان نشست روز سه شنبه [که طی آن سران دستگاه اطلاعاتی اسراییل گزارش های سالانه خود را ارائه کردند] اتفاق بسیار مهمی روی داد: اطلاعات مربوط به مذاکرات محرمانه کابینه به بیرون درز کرد.” او همچنین افزود: “دراین رابطه، شخص یا اشخاصی اصول مربوط به شیوه رفتار و عمل در چنین مذاکراتی را نقض کرده اند.”

ظاهراً آنچه نخست وزیر اسراییل را خشمگین ساخته گزارشی است که در روزنامه یدیوت آهارانوت به چاپ رسیده. براساس این گزارش و به نقل از یکی از مسؤولان عالی رتبه اسراییل، “اختلافات”ی میان اعضای کابینه درخصوص تهدید اتمی ایران به وجود آمده. به گفته این منبع، اطلاعات در مورد پیشرفت اتمی ایران نگران کننده است، ولی “وحشتناک” نیست، زیرا درست است که “دولتمردان جمهوری اسلامی به فعالیت های اتمی خود ادامه می دهند و از سرعت آن نیز نمی کاهند”، ولی “این فعالیت ها خارج از کنترل نیست”.

طی روزهای اخیر، شیوه بیان نتانیاهو – که به همراه ایهود باراک وزیر دفاع اسراییل، دو تن از طرفداران اصلی مداخله نظامی علیه ایران اند – بر این نکته متمرکز شده که جامعه بین المللی باید “خط قرمز” مشخصی را برای ایران تعیین کند تا بدین ترتیب تهدید نظامی کارآمدتر ظاهر شود. مسؤولان سابق اسراییلی به منظور ترغیب متحدان خود به اتخاذ موضع سخت تر علیه تهران همچنین تهدید کرده اند که ممکن است اسراییل به تنهایی وارد عمل شود. این موضوع به شدت نگرانی ایالات متحده و اتحادیه اروپا را درخصوص وقوع یک رویارویی نظامی خطرناک در منطقه برانگیخته است. البته منبع این روزنامه اسراییلی همچنین خاطرنشان کرده که در جریان نشست روز سه شنبه هیچ گونه تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

به علاوه، همان طور که روزنامه یدیوت آهارونوت اشاره کرده، هرگونه تصمیم در مورد جنگ علیه ایران باید ازسوی شورای امنیت اسراییل مورد تصویب قرار گیرد که اعضای آن علاوه بر نتانیاهو و باراک، وزیر خارجه اسراییل آویگدور لیبرمان، وزیر کشور الی یاشایی، وزیر دادگستری یاکوو نیمان، وزیر امنیت داخلی اسحاق آهارونویچ، وزیر اطلاعات و انرژی دان مریدور، وزیر امور استراتژیک موشه یلعون، وزیر دارایی یووال اشتاینیتز و وزرای دیگر ازجمله آریل آتیاس، اوزی لانداو، جیدون سار، و سیلوان شالوم را نیز شامل می شود.

و مجموع این افراد متقاعد نشده اند که اکنون فرصت حمله به ایران است، زیرا جدا از اینکه باید با خطر اقدامات تلافی جویانه ایران مواجه شد، حمایت بی قید و شرط ایالات متحده نیز وجود نخواهد داشت. به ویژه اینکه یشایی [وزیر کشور]، یالون [وزیر امور استراتژیک] و مریدور [وزیر اطلاعات] از هم اکنون قاطعانه اظهار داشته اند که با این حمله مخالف اند. به علاوه، شیمون پرز رییس جمهور اسراییل نیز گفته است که حمله به ایران بدون توافق ایالات متحده “دیوانگی” است. در کنار این افراد همچنین تعداد بسیار زیادی از فرماندهان نظامی قرار دارند: گابی اشکنازی، فرمانده سابق ستاد مشترک، میر داگان، رییس سابق موساد که همین سال گذشته منصب خود را به تامیر پاردو تحویل داد، و همچنین خود تامیر پاردو که او نیز نسبت به کارآمدی حمله هوایی علیه جمهوری اسلامی تردید دارد.

در گذشته نیز نتانیاهو با دردسرهای دیگری در مورد افشای اطلاعات در مورد نقشه های حمله به ایران مواجه بوده که به گفته برخی، توسط خود داگان انجام می شده. به همین دلیل او در نوامبر سال گذشته دستور داد که درخصوص افرادی که اطلاعات را منتقل کرده اند تحقیقاتی صورت گیرد.

منبع: ریناشیتا، ۴ سپتامبر