دعوت از حسن خمینی برای شرکت در خبرگان

نویسنده
جلال یعقوبی

» صف‌بندی‌های نو برای آینده

روز جمعه چند تن از اعضای حزب “ وحدت و همکاری ملی” از جمله دبیر کل آن محمدرضا راه‌چمنی، با سیدحسن خمینی ملاقات و از او برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری دعوت کردند.

خبرگزاری ایسنا با انتشار گزارشی در این مورد انوشت: “وی[راه چمنی] در پایان به نمایندگی از مسئولان حزب با توجه به اهمیت مجلس خبرگان رهبری و جایگاه والایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، از آیت‌الله حاج سید حسن خمینی نوه حضرت امام (ره) و آیت‌الله موسوی بجنوردی از شاگردان و همراهان حضرت امام خمینی (ره) درخواست کرد در انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری که سال ۹۴ برگزار می‌شود کاندیدا شوند.” در گزارشی که سایت جماران از این دیدار منتشر کرد، اشاره‌ای به این بخش از سخنان راه‌چمنی نشده است.

محمدرضا راه چمنی، نماینده سابق مجلس و یکی از اعضای حزب “همبستگی ایران اسلامی” بود، اما از سال 1391 از این حزب جدا شد و حزبی جدید تاسیس کرد. “حزب وحدت و همکاری ملی” از اواسط آبان ماه روزنامه‌ای سراسری با شعار “روزنامه‌ای نو برای حاکمیت اعتدال” هم منتشر می‌کند، که از جمله نشریات حامی دولت روحانی است. فعال شدن گروه‌های کوچکتر در میان اصلاح‌طلبان به معنی نزدیک شدن فصل انتخابات تلقی می‌شود. معمولا این گروه‌ها در نزدیکی هر انتخابات، برای گرفتن سهم بیشتر از لیست نهایی اصلاح‌طلبان، فعالیت خود را شدت می‌دهند. از طرفی انتشار اخباری درباره انتخابات آینده مجلس خبرگان نشان می‌دهد که این گروه‌ها در حال برنامه‌ریزی برای هر دو مجلس شورا و خبرگان هستند.

چندی پیش آیت‌الله موسوی‌بجنوردی، از اعضای مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با روزنامه آرمان اعلام کرده بود که “مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد”. او تاکید کرده بود: “کسانی باید به مجلس خبرگان بروند که ادامه‌دهنده راه امام باشند، آنها باید ادامه‌دهنده خط انقلاب اسلامی باشند. اعضای مجلس خبرگان باید کاملا انقلاب اسلامی را باور داشته باشند و افکار امام (ره) را بصورت صد درصدی قبول داشته باشند. مردم اکنون به افرادی با این ویژگی‌ها رای می‌دهند. به عقیده من باید به آقای فلان که می‌گوید مااجازه نمی‌دهیم افرادی وارد مجلس خبرگان شوند، گفت که شما چه کاره هستی که اجازه بدهید یا اجازه ندهید، مگر شما متولی مردم هستید؟”

 او درباره موضوع رد صلاحیت های احتمالی هم معتقد بود: “اگر مجتهدان بیایند، صلاحیت را برای چه باید رد کنند. مگر مجتهد نیستند؟ تایید صلاحیت‌ها دل‌بخواهی نیست و اینطور نیست هر که را دلشان بخواهد، بیاید و هر که را نخواستند، نیاید.”

موسوی‌بجنوردی در این گفتگو بارها برای حسن خمینی از عنوان “آیت‌الله” استفاده کرده و درپاسخ به این سوال که آیا مجمع روحانیون  کاندیدای مجتهد کافی دارد یا نه گفته بود: “مجتهد داریم و فراوان هم داریم. مجتهدانی درجه یک داریم که مسائل روز را می‌توانند اجتهاد کنند و مورد قبول مردم هم هستند.”

اکنون ماه ها است که راستگرایان تندرو در ایران از برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مجلس شورا و مجلس خبرگان ابراز نگرانی می‌کنند. بیشترین نگرانی‌ها البته در زمینه مجلس خبرگان بیان شده است.

چندی پیش جواد کریمی‌قدوسی نماینده عضو جبهه پایداری و از اعضای سپاه پاسداران، در یادداشتی با عنوان “ خواب پریشان عوامل فتنه” که در روزنامه وطن‌امروز منتشر شد، از خطر “ گرفتن مجلس در یک سال و نیم آینده” توسط «فتنه‌گران» ابراز نگرانی کرد و نوشت: “طبق برنامه‌های فتنه ۸۸، با استحاله و برداشتن گام‌های بلند و برجسته می‌توان غیرت دینی را از جوانان و ملت ایران ستانده، نظام و جایگاه ولایت فقیه را «واتیکانیزه» و به مقامی تشریفاتی تبدیل کرد تا شورش‌های پرداخته شده در اتاق‌های فکر اجرایی شود و در فرصتی مناسب مانند انتخابات، ضربه نهایی بر پیکره جمهوری اسلامی وارد شده، نظام ولایت فقیه بازنگری شود و قانون اساسی تغییر یابد و نظام امامت تبدیل شود.”

اوایل آبان ماه گذشته نیز علیرضا زاکانی، دیگر نماینده تندرو مجلس طی یادداشتی نوشت: “آقایان هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی و محمد خاتمی می‎کوشند نقش خویش را در انتخابات خبرگان رهبری سال آینده محوری نموده و با اهداف حداکثری برای کسب اکثریت خبرگان پنجم و حداقلی برای حضور اقلیت فعال و اثرگذار، گام‎‎های موثری را بردارند. به‎نظر میرسد آنان با دقت تلاش می‎نمایند تا با مصادره ظرفیت ریاست محترم جمهوری و پیگیری وحدت بین افراد و گروه‎‎های دوم خردادی از یک سو و از سوی دیگر با ایجاد تفرقه بین اصولگرایان به جذب بخشی از ظرفیت ایشان دست یابند و با ارسال پیام‎‎های متنوع، عناصر خاموش و حتی دارای موضع در قبال انقلاب را جذب خویش نمایند.”

او اضافه کرده بود: “انتظار عناصر سیاسی دوم خردادی این است که در انتخابات خبرگان رهبری، داشته‎‎های جریان اعتدال(به فرض ایجاد) به سبد آرای مورد نظر آقایان هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و خاتمی سرازیر شده و بالعکس سرمایه‎‎های اجتماعی این سه نفر پشتوانه پیروزی جریان اعتدال در انتخابات مجلس شورای اسلامی شود.”

نگرانی‌های راستگرایان البته فراتر از یادداشت‌های چند نماینده مجلس بوده است. حتی آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز، که قرار است در انتخابات بی‌طرف باشد، بارها در این مورد هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است.

او حتی یکبار گفته بود: “اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آنها را برطرف کنند. بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند.” جنتی در همان جا وعده داده بود: “شورای نگهبان با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

نگرانی بیشتر جنتی البته از مجلس خبرگان است. او در جایی دیگر گفته است: “امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند در پی تصرف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی هستند. آنها مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال می‌کنند. این افراد نقشه‌های خطرناک می‌کشند و الان می‌خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف کنند زیرا تنها نهادی است که می‌تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد. این مجموعه می‌تواند قدرت رهبری را هم محدود کند و امروز اینان قصدشان از در اختیار گرفتن این مجلس همین است.”