شکست برنامه های اتمی ایران

نویسنده

» گزارشی از سی بی اس

مشاور ارشد اوباما در مسائل اتمی  اعلام کرد:« شکست ایران در غنی سازی اورانیوم بطور محسوسی روند دستیابی به تولید سلاح اتمی را کند کرده است.

 

گری سیمور، کارشناس ارشد امور سلاح های کشتار جمعی اعلام کرد که آمریکا صریحا به روسیه گفته است که دادن سیستم پیشرفته پدافند هوایی به ایران عواقب وخیمی برای روابط ایران و روسیه در پی خواهد داشت.

 

سیمور به خبرنگاران گفت که اگر روسیه به وعده ای که در سال 2007 به ایران داده بود عمل کند، بسیار شگفت زده خواهد شد. قرار بود که روسیه سیستم دفاع هوایی اس 300 را در اختیار ایران بگذارد.

 

روسیه گفته است که این تاخیر به دلیل مشکلات تکنیکی است اما کارشناسان معتقدند که این تاخیر به دلیل فشار ها و مخالفت های مجامع بین المللی است.

 

موشک های اس 300 قادرند باعث سقوط هواپیما ها، موشک ها و کلاهک های بالیستیک  با برد بیش از 145 کیلومتر در ارتفاع 27 هزار 500 متری بشوند.

 

سیمور در مورد برنامه غنی سازی ایران گفت که برنامه های غنی سازی ایران به دلیل مشکلات سانتریفوژ ها و بسته شدن سایت غنی سازی قم است که آمریکا اعلام کرده بود متعلق به بخشی از برنامه های اتمی مخفیانه ایران است.

 

سیمور گفت که به دلیل این شکست، عقربه ساعت اتمی ایران با آن سرعتی که بعضی ها را به ترس انداخته است، حرکت نمی کند.

 

آمریکا و متحدانش تلاش می کنند تا سازمان ملل را وادار سازند تا ایران را به دلیل ممانعت از توقف غنی سازی اورانیوم مجددا تحریم کند. آنها بیم آن دارند که این برنامه منجر به تولید سلاح اتمی توسط ایران بشود. ایران داشتن چنین قصدی را رد می کند و می گوید که برنامه هایش صرفا به منظور تولید الکتریسیته است.

 

 

منبع: سی بی اس نیوز یازده  مه