نظام به مرتضوی ها نیاز دارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» احمد بخشایش اردستانی در مصاحبه با روز:

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که دیروزگفته بود “اگر مرتضوی مورد مؤاخذه قرار گیرد، نباید در آینده انتظار دفاع از نظام را از دیگران داشته باشیم” در مصاحبه با “روز” تاکید می کند مجلس در ارتباط با سعید مرتضوی نه از وزیر کار سئوال خواهد کرد نه از احمدی نژاد.به اعتقاد وی مرتضوی هر کار کرده برای حفظ نظام بوده و “نظام به مرتضوی ها در آینده نیاز دارد حالا مرتضوی نه آقای ایکس.”

در همین زمینه با این نماینده مجلس نهم به مصاحبه نشستیم که مشروح آن در ذیل می آید.

 

سلام آقای بخشایش از سایت روز زنگ می زنم.

از سایت چی؟

 

 روزآنلاین. آقای بخشایش یک مصاحبه ای امروز از شما درباره آقای مرتضوی منتشر شده که…

 من معمولا مصاحبه نمی کنم مگر درباره سیاست خارجی که کارم هست؛ خاورمیانه، امریکا. تخصص ام اینها است و در مباحث داخلی خیلی کم وارد می شوم.

 

مصاحبه شما درباره سیاست خارجی نیست درباره آقای مرتضوی است.

من متعجب شدم چطور مصاحبه ای از من درباره آقای مرتضوی منتشر شده. من درباره آقای مرتضوی صحبت نکرده ام اصلا. صحبت من این است که یک انتخاباتی سال ۸۸ برگزار شد. ناآرامی هایی به وجود آمد. یک عده ای در مقام مدافع و مسئول مثل قاضی و نیروی های انتظامی از نظام دفاع کردند. اگر نظام از آنها دفاع نکند در آینده اگر مشکلاتی برای نظام به وجود بیاید دست جانشین آنها می لرزد من بیشتر از نظام دفاع کرده ام اما خب آقای مرتضوی چسبیده شده به این قصه. من در خدمت شما هستم.

 

قضیه کهریزک تا جایی کشید که آقای خامنه ای هم موضع گرفتند، خانواده های قربانیان کهریزک شکایت کردند، کمیته مجلس آقای مرتضوی را به عنوان…

شما خانم قاضی از تهران زنگ میزنید یا از خارج.

 

من خارج از کشور هستم آقای بخشایش.

بفرمایید.

 

آقای مرتضوی به عنوان قاضی و همچنین در مسند دادستان تهران تخلفاتی مرتکب شده. شما معتقدید نباید با او برخورد شود؟

اصلا بحث من این نیست؛ معمولا وقتی کسی تخلف میکند باید متناسب با تخلف با او برخورد کنند.

 

ولی حکم دیوان عدالت اداری هم…

آن بحث دیگری است. آقایانی که در صندوق تامین اجتماعی هستند می گویند ما یک نهاد غیر دولتی و انتفاعی هستیم و به صورت هیات امنایی اداره می شویم. لذا هیات امنای ما فردی را به وزیر پیشنهاد و وزیر پیشنهاد آنها را ابلاغ میکند لذا دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود به صندوق تامین اجتماعی را ندارد. چند دلیل هم می آورند. اول شکایتی که چند نماینده مجلس از آقای مرتضوی کرده اند در بدو امر کمیته بیمه و کارگری شکل می گیرد و آن کمیته تخصصی می گوید هیات عمومی دیوان صلاحیت ورود به دعوای نمایندگان را ندارد. آنها در این زمینه شبهه داشتند. از این جهت می گویم شبهه ناک است. هیات عمومی خود دیوان هم گفته است که صلاحیت ورود نداریم. یعنی در این قضیه بیشتر مباحث سیاسی حاکم است تا مباحث فنی. اکنون هم آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور حکم دیوان را قبول نمیکند.

 

آقای بخشایش با توجه به پرونده ای که آقای مرتضوی دارد و اتهاماتی که متوجه او است و کمیته ویژه مجلس هم اتهاماتی علیه او مطرح کرده نظر شخص شما به عنوان نماینده مجلس چیست؟ آیا ایشان صلاحیت حضور در چنین سمت هایی را دارد یا ابتدا باید به اتهامات و جرایم او رسیدگی شود؟

من نماینده جدیدی هستم. من یک دانشگاهی هستم فعلا وضعیت ایشان را نمیدانم اما رئیس جمهور، رئیس دولت و رئیس قوه مجریه است که ایشان را به عنوان رئیس صندوق تامین اجتماعی می گذارد. حتی وقتی بحث استیضاح وزیر کار می شود وزیر می گوید دستور خود رئیس جمهور است که ایشان رئیس صندوق تامین اجتماعی باشد. همین امشب هم از نماینده ها شنیدم که ظاهرا دارند صندوق را به سازمان تامین اجتماعی تبدیل می کنند و بحث تغییر است. اینکه نظر مرا می پرسید من چون نماینده دوره جدید هستم درباره گذشته زیاد اطلاع ندارم که روش چگونه بوده ولی به طور کلی این قضیه را اینگونه می فهمم که چند تن از نمایندگان از جمله آقای توکلی دارند آقای مرتضوی را دنبال میکنند و یکی از دلایل دیوان هم این بوده که باید فردی مدیر صندوق تامین اجتماعی باشد که فوق لیسانس باشد. آقای مرتضوی می گوید من دکترای حقوق هستم. دیوان می گوید باید کارشناس مدیریت بیمه ای باشد. در واقع بحث کهریزک اصلا مطرح نیست. برای همین می گویم مقداری شبهه ناک است، مگر در ایران خیلی از مدیران ما در جای خودشان هستند که به ایشان توجه داریم؟ مثلا آقای دکتر صالحی رشته اش مکانیک است علوم سیاسی و روابط بین الملل نخوانده اما وزیر امور خارجه است. چه کسی در ایران سر جای خودش ایستاده. خیلی ها در ایران رشته شان ارتباطی به کارشان ندارد و این به توانایی افراد برمیگردد.

 

خانواده های آقای جوادی فر و خانواده آقای کامرانی و همچنین خانواده آقای روح الامینی بارها اعلام کرده اند که خواهان محاکمه آقای مرتضوی هستند شما می فرمایید از گذشته اطلاع چندانی ندارید این برای من به عنوان یک روزنامه نگار قابل قبول نیست شما نماینده مجلس هستید قضیه کهریزک و…

درست است؛ اگر آنها شکایت کرده اند طبیعتا باید به شکایت آنها رسیدگی شود. آنها هم پی گیر هستند و چه اشکالی دارد. مقام معظم رهبری هم همین دستور را داده اند.

 

به جای برخورد، ایشان اکنون دو سمت دولتی دارند و..

وقتی رئیس جمهور به ایشان سمت میدهد احساس میکند شاید این برخوردهایی که با قاضی مرتضوی می شود برخوردهای سیاسی است.

 

شما هم چنین اعتقادی دارید؟

سعی نکنید از نظر فردی از من سئوال بپرسید، من یکسری واقعیت ها را به شما می گویم. شما قبول دارید که ایشان را از کهریزک برداشتند و بردند ستاد مبارزه با قاچاق. این را که قبول دارید؟

 

بله مجلس به همین مساله هم معترض بود.

مجلس که نمیتواند با قاضی مرتضوی کاری کند. الان مثلا ما از استاندار اصفهان ناراحت هستیم چون ایشان ۸۰ مرتبه رفته مالزی و اوکراین. اما یک مرتبه نیامده به اردستان یا آران و بیدگل سر بزند. ما که نمی توانیم بگوییم از شما ناراضی هستیم بلکه باید از وزیر کشور سئوال بپرسیم. نماینده های مجلس هم از وزیر کار سئوال پرسیدند. وزیر کار قرار بود استیضاح شود طبیعتا گفت اگر مرا استیضاح کنید نفر بعدی هم جای من بیاید آقای احمدی نژاد علاقه مند است ایشان را در تامین اجتماعی بگذارد.

 

یعنی مجلس باید در این زمینه از آقای احمدی نژاد سئوال بپرسد؟

طبیعتا ولی خب مجلس خواست از آقای احمدی نژاد سئوال بپرسد و آقای احمدی نژاد با تمسخر پاسخ داد. اگر یادتان باشد در مجلس هشتم.

 

چرا آقای احمدی نژاد از قاضی مرتضوی حمایت میکند؟

آقای احمدی نژاد از خیلی از دوستان اش دفاع میکند. نباید پرسید که چرا دفاع میکند. وقتی خدماتی به هم می کنند و با هم دوستان صمیمی هستند باید دفاع کند. آقای احمدی نژاد اعتقاد دارد اقای مرتضوی هم در ستاد قاچاق ارز و کالا و هم در صندوق تامین اجتماعی نیروی کارآمدی است. اگر دفاع نکند جای سئوال دارد. مثلا می توان پرسید چرا از آقای متکی، وزیر خارجه دولت اش دفاع نکرد.

 

خب این قضیه چگونه باید حل شود؟

خب طبیعتا ایشان سر کار خودش است. خانواده های قربانیان هم از آقای قاضی مرتضوی که شکایت نکرده اند از یک مجموعه شکایت کرده اند.

 

ولی بارها اعلام کرده اند که خواهان محاکمه علنی قاضی مرتضوی هستند.

قاضی مرتضوی نیامده که کتک بزند قربانی را. او می گوید در آن زمان شهر به هم ریخته بود ما مجبور بودیم عده ای را دستگیر کنیم، کمبود جا بود، اوین گفتند جا نداریم گفتند ببریم کهریزک. من که اینها را نزده ام. کسی که زده باید مجازات شود آنها هم که محاکمه و مجازات شده اند. خانواده های قربانیان میگویند کسی که دستور داده باید محاکمه شود حالا اشکالی ندارد این هم دارد انجام می شود ولی منافاتی ندارد با اینکه ایشان در سمتی باشند. این سمت که مصونیتی ایجاد نمیکند.

 

گفتید دارد این روند انجام می شود اما سه سال از فاجعه کهریزک گذشته و پرونده قضایی به هیچ جایی نرسیده. من از خود خانواده های کهریزک شنیدم که از آنها خواسته شده با قاضی مرتضوی مصالحه کنند و دادگاهی برگزار نشود. چرا؟

خب طبیعی است هر جای دنیا باشد، اگر در آینده، واقعه ای برای نظام جمهوری اسلامی به وجود بیاید مثلا در انتخابات آینده یا مسائل دیگر، دیگرانی که در آن راس نشسته اند خود را جای قاضی مرتضوی ها می گذارند. اگر قاضی مرتضوی اشتباهی کرده خدماتی هم کرده و باید اشتباهات و خدمات را با هم مقایسه کرد. در اینده کسی که می بایست حکم دهد دست اش می لرزد و نظام ضرر می بیند. مصاحبه من هم این بوده وگرنه من که از ظلم دفاع نمیکنم.

 

من متوجه صحبت شما شدم اما..

ولی الان مرتب از جاهای مختلف به من زنگ میزنند از من و تو و وی او ای و… طور دیگری جلوه می دهند.

 

شما مصاحبه منتشر شده تان را نخوانده اید؟

نه یک فردی دوستانه با من صحبت کرده برده منتشر کرده، من متعجب شدم.

 

آقای بخشایش بحث این است که ایشان تخلفاتی کرده و باید در دادگاهی رسیدگی شود.

بله من که قاضی نیستم دادگاه باید رسیدگی کند. اما می گویم طوری رفتار شود که فردا دست قاضی نلرزد.

 

شما می گویید دست قاضی می لرزد، برعکس اش هم صادق است. اگر با تخلفات آقای مرتضوی برخورد نشود کسان دیگری سواستفاده می کنند در همان مسند و..

با آقای مرتضوی که برخورد شده. از کارش کنار گذاشته شده، انفصال خدمت دادند.

 

آیا این کافی است؟

من نمیدانم قاضی نیستم که بدانم آیا کافی است یا ناکافی.

 

شما گفته اید نظام در آینده به امثال مرتضوی نیاز دارد. آقای مرتضوی متهم هستند و اتهاماتی متوجه او است، چرا نظام به امثال او نیاز دارد؟

من با یک سئوال پاسخ میدهم. فرمانده ناو امریکایی که هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار داد علیرفم اینکه فهمید مسافربری است، آیا امریکایی ها محاکمه اش کردند؟ امریکا ۲۵ سال پیش پذیرفت که غرامت بپردازد اما گفت دست دولت ایران نمی دهیم چون اعتمادی به دولت ایران نداریم. و اگر خانواده های قربانیان بدانیم چه کسانی هستند غرامت را به آنها می پردازیم. یعنی پذیرفت این فرمانده اشتباه کرده اما از او تجلیل کرد. تمام کشورها چنین کاری میکنند. نظام به مرتضوی ها در آینده نیاز دارد حالا مرتضوی نه آقای ایکس. خانم؛ بخشایش بالاخره وقتی فکر کرد عده ای علیه کیان نظام، هویت نظام تظاهرات میکنند، آن هم نه مسالمت آمیز بلکه خشونت آمیز، علیه آنها حکم هایی صادر میکند حالا نظام باید به او پاداش بدهد یا او را از کاربرکنار کند یا محاکمه کند کدام به نظر شما درست است.

 

یعنی برای حفظ نظام هر کاری باید انجام داد حتی جنایت و..

هنوز دادگاهی نگفته که آقای مرتضوی جنایت کرده او برای حفظ نظام دستوراتی صادر کرده.

 

آقای مرتضوی اتهاماتی دارد اقای بخشایش. چرا دادگاهی تشکیل نمی شود که رسیدگی کند؟

والدین قربانیان دارند دنبال میکنند. پروسه قضایی در ایران طولانی است. طبیعتا احتمالا با خانواده های قربانیان صحبت هایی می شود که مصالحه کنند برخی قبول میکنند برخی نمیکنند ولی بالاخره دادگاه شکل می گیرد. چون دستور مقام معظم رهبری است.

 

اشاره کردید به مصالحه. دوباره می پرسم چرا نمیخواهند به دادگاه کشیده شود؟ چرا میخواهند با مصالحه تمام شود؟

چون مشکل شخصی نبوده. آقای قاضی مرتضوی به خاطر شخص خود که با آنها برخورد نکرده. به خاطر نظام برخورد کرده. حالا اگر اشتباهی هم کرده نظام با او برخورد میکند و انفصال خدمت کرده. یک مثال دیگری بزنم که مطلب را روشن کنم. ما زندانی سیاسی را در هر کشوری محترم می شماریم. میدانید چرا؟ خانم سوچی در می‌انمار ۲۰ سال زندان خانگی بوده محترم می شماریم چون به خاطر منافع کشور زندان رفته. فرق میکند با کسی که مثلا یک جرم شخصی مرتکب شود. قاضی مرتضوی که مشکل شخصی با قربانیان و خانواده های قربانیان نداشته. حکمی صادر کرده. این حکم عمد بوده؟ نه. غیر عمدی بوده؟ باید قاضی در دادگاه تصمیم بگیرد. پروسه اش طی می شود.

 

آقای بخشایش گفتید زندانیان سیاسی در هر کشوری را محترم می شمارید؛ در ایران چرا محترم نمی شمارید؟ بعد از همین انتخاباتی که اشاره هم کردید خیلی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بازداشت شدند اما مسئولین میگویند در ایران زندانی سیاسی نداریم و آنها را به عنوان زندانی سیاسی قبول ندارند.

من یک مثال زدم. شد قضیه آنکه مادری به بچه اش گفت قربان چشمان بادومی ات بروم، بچه گفت بادوم میخواهم. من یک مثال زدم که ذهن حضرتعالی را روشن کنم مرا نبرید به پرونده های سیاسی. بالاخره تعریف زندانی سیاسی تعریف مشخصی است. در جمهوری اسلامی آقایان خبرنگاران و افرادی که عضو حزب سبز و جنبش سبز بودند بازداشت شدند، زندان رفتند و آزاد شدند و… جمهوری اسلامی هم میگوید که ما زندانی سیاسی داریم اما وقتی از یک حدی رد شد و وقتی آنها محکم می ایستند و معاندت می کنند از حالت سیاسی در می آید. بعد از دو سال من فکر نمیکنم به خاطر مباحث سیاسی کسی زندان باشد. هست؟

 

همان خانم سوچی هم ۲۹ سال به قول شما روی مواضع اش ایستاد اما در ایران اگر کسی روی مواضع اش بایستد دیگر زندانی سیاسی نیست؟ احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، بهمن احمدی امویی که روزنامه نگار هستند و در زندان هستند.

من نمی شناسم.

 

خب اکنون دیوان عدالت اداری حکم خود را صادر کرده و دولت نمی پذیرد.مجلس در این میان چه خواهد کرد؟

سال آخر دولت است. هم مجلس هم دولت میخواهند دولت سال آخر را به سلامت عبور کند. مگر اینکه خلاف بارزی به وجود بیاید. ما به اندازه کافی روی بحث های گرانی، تورمی، بیکاری، بحث های خارجی و هسته ای و روابط منطقه ای و بین المللی مسئله داریم. همه قوا در این سال آخر باید دست به دست هم بدهند و از این معضل عبور کنند. نمیخواهند روی مسائل حاشیه ای مانور دهند. بحث آقای مرتضوی بحث حاشیه ای است؛ برای قوا را می گویم شاید برای شما حاشیه ای نباشد.

 

اگر مجلس از وزیر پاسخی نگیرد و مرتضوی بماند آیا از احمدی نژاد سئوال خواهد کرد یا نه؟

نه اصلا فضای مجلس، فضایی نیست که بتواند وزیر کار را استیضاح کند. بقیه وزرا را هم استیضاح نمیکنیم.

 

چرا مجلس نمی تواند؟

گفتم سال آخر دولت است و صلاح هم نیست. البته یکی از نقدهای خود من به مجلس و دولت این است که متاسفانه در مجلس هشتم وزارتخانه‌ها را از ۲۴ آوردیم روی ۱۸. بسیار اشتباه بود. دنیا را ببینید فرانسه ۲۸ وزارتخانه دارد استرالیا ۲۶. ما تجمیع کردیم وقتی وزارت جهاد با کشاورزی یکی شد فقط یک وزیر با دو معاون کم شد و باری از دولت کم نشد بلکه وزیری گذاشتیم که نقش آتش نشان را بازی می‌کند. اینجا آتش می‌گیرد باید خاموش کند آنجا آتش می‌گیرد باید خاموش کند؛ یا مثلا صنایع تجارت و معدن اینقدر حوزه کاری‌اش را وسیع کردیم که وزیر اصلا نمی‌رسد کاری کند، یا سایر وزارتخانه‌ها که اشتباه بود. باید وزارتخانه‌ها بیشتر باشد و وزرا پاسخگو باشند و حوزه کاریشان هم مشخص باشد. ورزش یک بحث است جوانان یک بحث اما یک وزیر داریم. باید بیشتر کنیم تا دولت چابک‌تر و با نشاط‌تر باشد. الان یک وزیر را بخواهیم استیضاح کنیم چند حوزه را به هم می‌ریزیم. وزیر کار را هم بخواهیم استیضاح کنیم عاقلانه نیست. در پایان کار دولت قرار گرفتیم نباید تنش را زیاد کنیم از آن طرف در تحریم هستیم گاهی سو مدیریت‌ها داریم. تحریم‌ها، ۱۰ تا ۱۲ درصد گرانی‌ها را بیشتر کرده. تحریم‌ها نتوانسته دستان ما را بالا ببرد ولی ۱۰ تا ۱۲ درصد این تاثیر را داشته.