اسفندیار صفاری
دفتر سیاسی سپاه پاسداران در گزارشی از “آسیب ها و تهدیدهای پیش رو”ی جمهوری اسلامی که طی 2 هفته اخیر در اختیار “هادیان سیاسی” این نیرو قرار گرفته، اعلام کرد “جریانات فرهنگی فعال در کشور از ظرفیتهای آسیب ساز و تهدیدساز بنیادهای فکری نظام برخوردارند”.
این گزارش “فمنیست ها”، “طرفداران پلورالیزم دینی”، “دراویش و اهل تصوف”، “جریان تجدد گرای افراطی”، و “بهائیان” را در کنار “شیطان پرستان” قرار داده و تاکید کرده که این جریان ها برای حکومت فعلی “تهدید ساز”ند. این گزارش همچنین از سازمان های غیر دولتی(NGO ها) به عنوان “مهمترین عامل برای کلید زدن نافرمانی مدنی” نام برده است.
جوانان غرب زده اند
در این گزارش با اشاره به اینکه ”فقر، فساد و تبعیض؛محوریترین نقطه ضعف فرهنگی-اجتماعی موجود” در سیستم حکومتی ایران است، تاکید شده که مثلث فقر، فساد و تبعیض علت “وجود و بقای یک سری ناهنجاریهایی است که به یک تهدید برای نظام اسلامی تبدیل شده و برغم تاکیدات مکرر مقام رهبری همچنان مشهود است و بستری مناسب برای نفوذ مخالفان جمهوری اسلامی به شمار میرود”.
این گزارش “شکلگیری گرایشات غیرهمسو با فرهنگ عمومی کشور در مراکز آموزشی و یکسری محافل روشنفکری” راعامل “تسریع اشاعه فرهنگ غربی و غرب گرایی در سطوح مختلف” خوانده و هشدار داده که ”غرب به عنوان الگوی رفتاری جماعتی از جوانان” در آمده است.
در گزارش دفتر سیاسی سپاه با ابراز نگرانی از “تغییر گروه های مرجع” در ایران به عنوان “یک آسیب مهم دیگری که جمهوری اسلامی با آن مواجه است” یاد و تاکید شده که “اگر تا قبل از این رفتارهای مردم به ویژه جوانان را نهادها و شخصیتهای موجه مذهبی و سیاسی و فرهنگی تشکیل میداد اکنون جابجایی جدی در گروههای مرجع صورت گرفته است”.
”آسیب های اجتماعی” یکی دیگر از مواردی است که در این گزارش از آن به عنوان “نقاط ضعف جمهوری اسلامی” یاد شده و در مورد آن آمده: “اگرچه افزایش جمعیت جوان در بروز این نوع نابهنجاری موثر است لکن خروج این مساله از حد طبیعی خود میتواند آسیبهای دیگری متوجه نظام نماید”.
در همین گزارش تاکید شده که: “براساس گزارشهای موجود جوانان بیشترین قشر در زندانهای ایران را تشکیل میدهند که عمدتا دچار لغزشها و آسیبهای اجتماعی شدهاند” و “گسترش اعتیاد در سطوح پایین جامعه یعنی قشر جوان، نگرانیهای جدی را در میان مسئولان ایجاد کرده است”.
جریان های فرهنگی
با این همه در گزارش دفتر سیاسی سپاه ریشه “همه” یا بسیاری از مشکلات و تهدیدها به “فعالیت جریان های فرهنگی” مربوط شده تا جائی که تاکید شده: “جریانات فرهنگی فعال در کشور از ظرفیتهای آسیب ساز و تهدیدساز بنیادهای فکری نظام برخوردارند اگرچه این جریانات دارای عده و عُده زیادی نیستند اما تحرک و قابلیتهای جذب کننده آنها تهدیدساز میباشد”.
در ادامه این گزارش با دسته بندی “چندین جریان و گرایش جدی در جامعه ما” از “جریان فمنیستی”، “جریان کثرت گرائی یا پلورالیزم دینی”، “جریان تجدد طلب افراطی”، “جریان تصوف گرائی”، “جریان بهائیت” در کنار ”شیطان پرستان”، و “گروه های رپ، متال یا هوی متال، و راک” نامبرده اند و همه این ها “دارای خصوصیات مشترک” و “تهدیدساز بر علیه جمهوری اسلامی” معرفی شده اند.
نویسندگان گزارش دفتر سیاسی سپاه شرح کوتاهی هم برای هر یک از “جریان ها” نوشته اند. از جمله در تعریف جریان فمنیستی نوشته اند: “جریان فمینیستی نیز در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است و تحت عنوان فمینیسم اسلامی نیزاز خود یاد میکنند بحث کنوانسیون رفع تبعیض زنان سازمان ملل را اینها در ایران به جد دنبال میکنند”.
برای دراویش و اهل تصوف نیز نوشته اند: “جریان تصوف گرایی؛عرفانهای صوفی مسلک دارای گرایشهای مختلف هستند: عرفان سرخ پوستی، عرفانهای شرقی مانند بودائیسم، هندوئیسم، تاتوئیسم و عرفانهای بومی مانند ذهبیه، خاکسار، گنابادی و شاهنعمتاللهی از جمله گرایشهاست اگرچه این جریانات دین ستیز نیستند لکن انحرافات دینی آنها مبرهن است”.
در گزارش دفتر سیاسی سپاه درباره “جریان کثرت گرایی یا پلورالیزم دینی” هم آمده: “اینها مدعیاند که تمام ادیان الهی و بشری حق هستند. این جریان در عین حال رویکرد نقد تفکر اسلامی و شیعی را به شدت دنبال میکنند”.
در گزارش مزبورهمچنین تاکید شده که “جریان تجددگرایی افراطی، که از دوره مشروطیت آغاز شد، در شرایط کنونی کشور نیز دارای نفوذ در مراکز علمی و دانشگاهی و سایر حوزهها شدهاند”.
در این گزارش از بهائیان نیز به عنوان یک تهدید برای جمهوری اسلامی نامبرده شده و در مورد آنان نوشته شده: ”جریان بهائیت اگرچه در دوران رژیم سابق فعالیت گسترده در عرصههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشتند اما در حال حاضر در حال رشد هستند”.
در گزارش دفتر سیاسی سپاه در توصیف گروه های موسیقی رپ به عنوان “خرده فرهنگ” در کنار “گروه های متال یا هوی متال، و راک” آمده است: “وجه مشترک همه این گروهها ایدئولوژی نهیلیستی [پوچگرایی] بیمعنایی، بیهدفی، است دومین وجه اشتراک انحرافات جنسی و اخلاقی است. این گروهها دین را مانع فعالیت خود میدانند به همین جهت یکی دیگر از وجوه آنها دینستیزی است”.
در این گزارش همچنین از پیدایش “گروه های شیطان پرست” یاد و ادعا شده که این شیطان پرستان “مروج شر و گناه و معصیت در جامعه هستند و اعمال و رفتار شیطان را تایید میکنند این جریان نیز کاملا با دین در تعارض و تضاد است”.
تهدید اینترنت، کتاب، NGO
در گزارش دفتر سیاسی سپاه “کتاب”، “انتشار مقاله”، “سایت های اینترنتی” و “وبلاگ نویسی” به عنوان ابزارهای “جریان های تهدید ساز برای جمهوری اسلامی” معرفی شده اند. این گزارش تاکید کرده: “کلیه جریانات فوق به طرق مختلف به دنبال جذب جوانان میباشند و برای اینکه مبانی خود را ترویج نمایند متوسل به انتشار کتب و مقالات و ایجاد سایت اینترنتی و وبلاگنویسی شدهاند”.
”ماهواره و اینترنت” نیز در این گزارش به عنوان عامل تغییر گروه های مرجع از “مذهبیون موجه” به گروه های “غیر موجه” معرفی شده است.
”سازمان های غیر دولتی یاNGO ها” در گزارش دفتر سیاسی سپاه به عنوان “عامل چالش سازمانی” و ”مهمترین عامل برای کلید زدن نافرمانی مدنی” معرفی و نسبت به فعالیت آن ها هشدار داده شده است. این گزارش تاکید کرده: “یکی از برنامههایی که گروههای داخلی از یک سو و جریانات خارجی درصدد ایجاد و توسعه آن جهت پیشبرد اهداف سازمانی و حزبی خود هستند، سازمانهای غیردولتی و به اصطلاح NGOها است. اگرچه NGOها فینفسه ابزار مناسبی برای کارآمدی نظام میباشد اما به جهت کارکردهای قابل توجه آنها، مورد توجه احزاب و جریانات سیاسی دگرگون طلب در سالهای اخیر قرار گرفت”.
در ادامه این گزارش با این ادعا که “گفته میشود آمریکا از طریق تقویت NGOها توانست حکومت ساندنیست ها در نیکاراگوئه را سرنگون نماید و یا یکی از پایههای انقلابهای مخملین در گرجستان، اوکراین و قرقیزستان، نهادهای NGO” را بریزد، آمده است: “رویکرد فزاینده گروههای سیاسی، به ویژه مخالفان، به چنین نهادهایی میتواند این نهادها را در اینده به عنوان پایگاهی تاثیرگذار بر عرصه سیاسی تبدیل نمایند”.
گزارش دفتر سیاسی سپاه در نهایت سازمان های غیر دولتی را به ابزاری برای براندازی دانسته و تاکید کرده است: “ناگفته پیداست که استراتژی نافرمانی مدنی یا مقاومت مدنی در شرایط جدید سیاسی ایران بیش از پیش مورد توجه مخالفان نظام میباشد و NGO ها مهمترین عامل برای کلید زدن نافرمانی مدنی تلقی میشود”.
توطئه ای به نام حقوق بشر
در گزارش دفتر سیاسی سپاه در مورد “چالشهای اندیشهای” پیش روی جمهوری اسلامی نیز آمده: “چالشهای اندیشهای معطوف به عرصه سیاست سابقه طولانی دارد و در سالهای اخیر بیشترین حجم چالشها را به خود اختصاص داده است. این نوع چالش در آینده نیز از سوی عوامل و جریانات فکری مختلف [داخل و خارج] با شدت و حدّت بیشتری پیگرفته خواهد شد”.
این گزارش با این توصیف که چالشهای اندیشهای زیرساختهای سیاسی نظام را نشانه گرفته است، تاکید کرده که: “چالشهای فکری در زمینه حکومت دینی، ولایت فقیه، آمیختگی دین و سیاست، قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت، اصول اساسی انقلاب، اندیشههای امام و بخشی از تحرکات گروههای دگرگونطلب است”.
”حقوق بشر” نیز در گزارش دفتر سیاسی سپاه بخشی از “تحرکات گروه های دگرگونی طلب” معرفی شده و در مورد آن تاکید شده که: “این جریانات در کنار این نوع شبهات سیاسی سعی خواهند کرد، موضوعاتی همچون حقوق بشر در آینده را با استفاده از همه امکانات و زمینهها به عنوان یک مسئله اصلی نظام تبدیل نمایند”.
دفتر سیاسی سپاه “تشکیل جبهه دمکراسی و حقوق بشر خواهی” را که مصطفی معین و برخی از گروه های اصلاح طلب در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 84 مطرح کردند را نیز به عنوان یکی از تحرکات گروه های دگرگونی طلب در داخل معرفی کرده و در مورد آن نوشته است: “تشکیل جبهه دمکراسی و حقوق بشر خواهی در داخل و توصیهها و برنامههایی که از خارج در حال انجام میباشد چشم انداز این موضوع را بسیار آشکار کرده است”.