هیچ مسوول دولتی شرایط حصر را بررسی نکرده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نگرانی درباره وضعیت پزشکی موسوی و رهنورد

چند روز پس از انتشار خبر دیدار نوروزی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با خانواده‌شان، وب‌سایت کلمه نوشت که پروندهپزشکی موسوی در اختیار پزشک معتمد خانواده نیست و مشکلات قلبی او هم چنان ادامه دارد. نتایج آزمایش‌های زهرا رهنوردنیز در اختیار پزشک معالج قرار نگرفته.

آن‌گونه که سایت کلمه - نزدیک به میرحسین موسوی - نوشته، پیگیری پرونده پزشکی موسوی و رهنورد “در تعلیقی نگران‌کننده” قرار دارد: “در زمینه مشکلات گوارشی میرحسین، پزشکان به طور جدی توصیه کرده اند هر دو ماه یک بار چکاپ داشته باشد، و بیماری و مشکلات قلبی او نیز همچنان باقی و موجب نگرانی خانواده است. نتایج آزمایش های زهرا رهنورد نیز لازم است دراختیار او و پزشک معالج قرار گیرد که هنوز این مهم صورت نگرفته است”.

کلمه اضافه کرده که با وجود نزدیک شدن به پایان دومین سال روی کار آمدن دولت روحانی “نه تنها وعده رفع حصر محققنشده، بلکه حتی یک نفر از مسوولان دولتی نیز به زندان اختر مراجعه نکرده است تا شرایط محل حصر آنها و اشکالات قانونیو انسانی را از نزدیک ببیند”.

این برای چندمین بار در سال‌های گذشته است که نزدیکان موسوی، رهنورد و کروبی نسبت به وضعیت سلامتی آن‌ها هشدارمی‌دهند. این سه تن پس از راه‌پیمایی اعتراضی در ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حصر قرار گرفتند. حصری که با وجود وعده روحانی برای رفع آن‌، هم‌چنان ادامه دارد.

روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که برای رفع حصر تلاش خواهد کرد. پس از رسیدن بهریاست‌جمهوری نیز او در پاسخ به شعار دانشجویان در روز دانشجو برای رفع حصر، خطاب به آن‌ها گفته بود که هیچ‌کدام ازوعده‌های خود را فراموش نکرده است.

هفته گذشته حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، گفته بود: “تا حالا پدرم هیچ خواسته‌ ای از هیچ کس در مورد حصر نداشتهاست ولی من خودم متعجب هستم که چرا آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی امنیت تا این حد نسبت به محصورینبی‌‌توجه بوده است. آیا بعد از گذشت دو سال از ریاست جمهوری حداقل نباید دیدار آن‌ها با خانواده‌ شان به صورت طبیعیصورت گیرد”. مساله‌ای که پیش از این مورد اشاره فاطمه کروبی نیز قرار گرفته بود. همسر مهدی کروبی گفته بود که رفع حصر”اولویت دوستان دولتی” نیست.

بهمن ماه گذشته وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، در گزارشی خبر از دستور روحانی برای بررسی وضعیت حصرکاندیداهای معترض به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در شورای عالی امنیت ملی داده بود. خبری که البته چند روز بعدتوسط سخن‌گوی این شورا تکذیب شد.

همان زمان مجمع روحانیون مبارز - به ریاست محمد خاتمی - در بیانیه‌ای به مناسبت سال‌گرد پیروزی انقلاب سال ۵۷ نوشت: “بجاست که جناب رییس‌جمهور با جلب حمایت رهبری و هدایت ایشان مساله حصر و نیز فشارهایی که بر بسیاری از نیروهاوارد می‌آید و کدورت‌ها را بیشتر و زمینه‌ساز بدبینی‌های بیشتر می‌شود نیز به نحو اساسی حل کنند”.

حسن روحانی در روزهای پیش از انتخابات سال ۹۲ تلاش کرد که موضعی دوپهلو درباره حصر اتخاذ کند. برای مثالاردیبهشت‌ماه ۹۲، در پاسخ به سوالی درباره رفع حصر موسوی و کروبی گفت: “ریشه همه مسائل به خروج کشور از فضایامنیتی بستگی دارد و برای این موضوع مقدماتی لازم است”.

همچنین یک ماه پیش از انتخابات، روحانی در یک نشست خبری درباره حصر چنین موضع‌گیری کرد: “برای ریشه‌یابی مسائلمربوط به پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ باید به خیلی از مسائل از جمله رویدادهای قبل از انتخابات مراجعه کردهو به درستی فضای آن دوران را تحلیل و بررسی کنیم. در حال حاضر که ما در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وشوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم، نیازی نیست که به گذشته پرداخته و مسائل را بار دیگر مطرح کنیم. چرا که اگربخواهیم به این حوزه ورود پیدا کنیم باید خیلی از مسائل را به صورت شفاف بیان کرده تا مردم این مسائل را شنیده وخودشان قضاوت کنند.”

با این حال برخی ناظران سیاسی معتقدند که برخی سخنان حسن روحانی و اطرافیان وی و برخی مواضع او درباره حصر، این مساله را به یکی از مطالبات بخشی از رای‌دهندگان به او تبدیل کرد.

طی ماه‌های گذشته اصول‌گرایان چندین بار تاکید کرده‌اند که دستور حصر، براساس مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملیبوده. آن ها همچنین مدعی شده بودند که حسن روحانی در جلسه شورای عالی امنیت ملی، به حصر رای مثبت داده بود.

سال گذشته اعلام شده بود که شورای عالی امنیت ملی - با ریاست روحانی و دبیری علی شمخانی - مسوول تصمیم‌گیریدرباره مساله حصر شده است. با این حال، این شورا هنوز تصمیمی درباره حصر نگرفته و این مساله هم‌چنانادامه دارد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی، دی‌ ماه سال ۹۲ به نشریه “اندیشه پویا” گفته بود که اگر تمام جوانب حصر حل شود “بازهم یک جانب باقی می‌ماند و آن کسی‌ست که تحت حصر است و باید تصمیماتی بگیرد”. او با اشاره به حصر آیت‌الله منتظریافزوده بود که این حصر برداشته نشد “مگر این‌که ایشان هم قبول مسوولیت کرد”؛ نکته‌ای که از سوی فرزند آیت‌الله منتظریتکذیب شد.

آیت‌الله خامنه‌ای سال گذشته در دیدار با فراکسیون شاهد مجلس و در پاسخ به سوال علی مطهری، نماینده اصول‌گرایمجلس، پیرامون وضعیت کروبی و موسوی گفته بود که تاکنون با آن‌ها “به ملاطفت” برخورد شده و اگر آیت‌الله خمینی زنده بود”شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”.