فردا آخرین فرصت برای استیضاح

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با حضور مرتضوی در تامین اجتماعی

یک هفته پس از آنکه استیضاح کنندگان وزیر کار با “حکمیت” توکلی و حداد عادل از صرافت برکناری وزیر کار افتادند،نائب رئیس مجلس هشتم با تایید شایعات در خصوص “حضور” قاضی کهریزک در سازمان تامین اجتماعی به استیضاح کنندگان گفت سه شنبه آخرین روز برای ارائه دوباره طرح استیضاح است. با این حال دو نماینده مجلس از زیر سئوال رفتن کرامت مجلس اسلامی و لزوم تن ندادن به حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی سخن گفته اند. همزمان مصاحبه یکی از نمایندگان تهران با خبرگزاری مهر بر سر استیضاح وزیر کار به جنجالی رسانه ای تبدیل شده است. از سوی دیگر امروز قرار است اعضای کمیسیون اجتماعی پارلمان در وزارت کار نشستی با وزیر کار و مدیرانش داشته باشند و فردا وی را برای پاسخ به سئوال به مجلس فرا بخوانند.و هم در حالیکه دولت مصوبه ای را تصویب کرده است که بر اساس آن برکناری مرتضوی غیرقانونی خواهد بود.

“اگر استیضاح کنندگان همچنان به استیضاح شیخ الاسلامی اصرار دارند تنها سه روز بیشتر فرصت ندارند”. این ضرب الاجلی است که نائب رئیس مجلس هشتم اعلام کرده و فردا ( سه شنبه) به پایان می رسد. محمدرضاباهنر که در کنفرانس خبری اولین نشست جامعه اسلامی مهندسین با خبرنگاران صحبت می کرد از شایعات در مورد حضور سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی سخن گفت و به نمایندگان مخالف مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گوشزد کرد: “با توجه به اینکه مجلس هشتم پایان دوران کاری خود را طی می‌کند و بودجه 91 را نیز در دستور کار دارد به طور حتم فرصت مجددی برای استیضاح وزیر کار وجود نخواهد داشت. ”

اوایل فرودین 20 نماینده مجلس در واکنش به انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، طرح استیضاح وزیر کار را امضا کردند تا در صورت ادامه حضور قاضی کهریزک در این سازمان؛ شیخ الاسلامی را استیضاح کنند. با این حال یکشنبه گذشته در روز استیضاح 19 نماینده در آستانه برکناری وزیر کار از استیضاح وی انصراف دادند. در آن روز غلامعلی حداد عادل میانجیگری کرده و از نمایندگان خواسته بود به دلیل اینکه سعید مرتضوی “قول شرف” داده از مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی انصراف دهد، پیگیر استیضاح وزیر کار نشوند.

 

زیبنده مجلس نبود

علی مطهری تنها نماینده ای بود که قول مرتضوی را معتبر ندانسته و امضا خود را پس نگرفته بود. وی از خام شدن و فریب خوردن نوزده نماینده دیگر از جمله احمد توکلی سخن گفته بود که “حکمیت” میان مرتضوی و نمایندگان مخالف را پذیرفته بود.

با اینکه هشت روز از موعد استعفای مرتضوی گذشته است نه تنها هنوز هیچ خبر رسمی در خصوص کنار رفتن وی از سازمان تامین اجتماعی منتشر نشده، که اخباری از حضور دوباره وی در سازمان تامین اجتماعی به گوش می رسد.

در همین ارتباط حمیدرضا خباز، نماینده کاشمر با انتقاد از نمایندگانی که امضای خود را از پای استیضاح وزیر کار برداشتند و باعث از دستور خارج شدن آن شدند، چنین اقدامانی را موجب زیر سئوال رفتن کرامت مجلس خواند.به گفته خباز چنین اقداماتی “زیبنده مجلس” نیست چرا که “ ائبه‌هایی در اذهان ایجاد می‌کند که درست نیست.”

 یکی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس نیز از فقدان تجربه و تخصص در صدر سازمان تامین اجتماعی سخن گفته و از مجلس خواسته است به حضور مرتضوی تن ندهد. داریوش قنبری تصریح کرده است: “اگرچه گمان می‌کنم برخی نمایندگان به دلیل گرایشات سیاسی خود از این مساله حمایت خواهند کرد، ولی در مجموع نمایندگان اگر نگران آینده سازمان تامین اجتماعی هستند، نباید به چنین چیزی تن بدهند.”

صندوق تامین اجتماعی از حساس ترین نهادهای اجتماعی به شمار می رود و هزاران میلیارد سرمایه ملی حدود سی میلیون از تن از شهروندان را در دست سعید مرتضوی قرار خواهد داد. مرتضوی اندکی پس از افشای جنایات کهریزک پس از واگذاری کرسی خود در دادستانی تهران، توسط محمود احمدی نژاد به به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب شد.

 

حمایت احمدی نژاد از مرتضوی

محمود احمدی نژاد که هفته گذشته سه بار به نمایندگان مجلس گفته بود هیچ قولی مبنی بر برکناری مدیر خود از تامین اجتماعی نمی دهد، دیروز مصوبه ای در هیات دولت تصویب کرد که شرایط جدید نحوه عزل و ارتقای مدیران دولتی، مدت دوره مدیریت حرفه‌ای مدیران چهار سال را تعیین می کند. بر این اساس “عزل یا تنزل” مدیران تنها به سه شرط امکان پذیر است: “براساس حکم قطعی مراجع قضایی و یا هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری، کسب امتیاز ارزیابی عملکرد کمتر از هفتاد درصد کل امتیازات ارزیابی عملکرد و طی نشدن دوره های آموزشی بدون عذر موجه در طول چهار ماه پس از انتصاب.”

 احمدی نژاد با اجرایی کردن این مصوبه قصد دارد به حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی رنگ و لعاب قانونی دهد. سعید مرتضوی خود پیشتر گفته بود تنها با حکم قضائی حاضر است از کار کنار رود.

 

فایل صوتی رهبر

اما از سوی دیگر مصاحبه ای از فاطمه رهبر با خبرگزاری مهر در خصوص استیضاح وزیر کار نیز بحث برانگیز شده است. روز شنبه نماینده تهران در حاشیه نشست اعضای جبهه متحد اصولگرایان در مسجد امام سجاد گفتگویی با خبرنگار مهر پیرامون استعفای سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی کرده و از مطرح شدن استیضاح دوباره وزیر کار در مجلس شورای اسلامی سخن گفته بود.

اما اندکی پس از انتشار این مصاحبه، وی در گفتگویی دیگر با خبرگزاری فارس ضمن تکذیب استیضاح شیخ الاسلامی در روز یکشنبه با تاکید بر “کم لطفی” خبرگزاری مهر در انعکاس مصاحبه وی گفت: “من اصلاً جزو امضاکنندگان استیضاح نبوده‌ام و زمانی هم در خصوص پیگیری مجدد استیضاح اعلام نکرده‌ام.”

رهبر گفته وی پیرامون “زمان یا خود استیضاح” نظری ندارد ولی: “اگر مجلس از تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای حل مسئله مرتضوی ناامید شود، استیضاح را منتفی نمی‌داند.”

در واکنش به این اظهارات، خبرگزاری مهر نیز روز گذشته “جهت تنویر افکار عمومی” فایل صوتی این گفتگو را منتشر کرد.

 

دیدار در وزارت کار

در تحولی دیگر خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از برگزاری یک نشست مشترک میان اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با وزیر تعاون کار و امور اجتماعی خبر داده است. به گفته سید جواد زمانی نماینده مردم هرسین، اعضای این کمیسیون قرار است جلسه خود را با وزیر تعاون و مدیران وی در محل وزارتخانه برگزار کنند. آنچنان که از موضوعات این نشست پیدا است مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید یکی از حاضران جلسه باشد. سخنگوی کمیسیون اجتماعی در خصوص مباحث نشست امروز گفته است: “بررسی طرح جواز عضویت بازنشستگان در فدراسیون‌ها و هیات‌های علمی ورزشی کمیته ملی المپیک، بررسی مسائل و مشکلات استخدامی مربیان بهداشت، برنامه‌های روز سه شنبه کمیسیون اجتماعی می‌باشد.”

گفته می شود ممکن است نمایندگان مجلس بخواهند در نشست فردا حضور یا عدم حضور سعید مرتضوی در وزارتخانه را محک بزنند. از سوی دیگر گفته می شود شیخ الاسلامی قرار است سه شنبه ( روز ضرب الاجل باهنر) به پارلمان بیاید و به سئوال مشترک سه نماینده مجلس پاسخ دهد.