برکناری دادستان تندروی تهران

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل از تغییرات

علی اکبر دارینی

رسانه‌های دولتی ایران روز شنبه گزارش دادند که رئیس جدید قوه قضائیه دادستان تندرو تهران را که درگیر دادگاه‌های فله‌ای فعالان مخالف متهم به تلاش برای براندازی نظام از طریق “انقلاب مخملین” است، برکنار کرد. اصلاح‌طلبان از سعید مرتضوی دادستان تهران که او را به علت اینکه پشت تعطیلی بیش از 120 روزنامه قرار دارد “قصاب مطبوعات” و به خاطر زندانی کردن ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در دهه‌های گذشته “شکنجه‌گر تهران” می‌نامند، نفرت دارند.

جایگزینی او نشان از تغییری در جهت اعتدال در سیستم قضایی ایران دارد که اکنون تحت کنترل رقیب محمود احمدی‌نژاد است.

معذالک دادگاه مخالفان - که توسط مخالفان و فعالان حقوقی به عنوان “دادگاه نمایشی” مورد انتقاد قرار گرفته است – ادامه خواهد یافت. بیش از 100 حامی مهم مخالفان از اول اوت [10 مرداد] به اتهام  براندازی رهبریت روحانیت از طریق اعتراضات پس از انتخاب مناقشه‌برانگیز احمدی‌نژاد در 22 خرداد در حال محاکمه هستند.

معترضان ادعا دارند که احمدی‌نژاد از طریق تقلب در انتخابات برنده شده است و رهبر مخالفان میرحسین موسوی برنده اصلی است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، عباس جعفری دولت‌آبادی را دادستان جدید تهران قرار داده است.

به گزارش ایرنا، همچنین لاریجانی یک گروه سه نفره را مسئول نظارت بر بررسی ناآرامی‌های پس از انتخابات، از جمله آزار جنسی گزارش شده معترضان زندانی گماشته است.

این تحقیق شامل بررسی حمله متعصبان حامی دولت به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران و آزار جنسی زندانیان کهریزک در خارج تهران است که بسیاری از معترضان در آنجا نگهداری می‌شده‌اند و مرکزادعاهای مبتنی بر آزار جنسی در آن قرار دارد. زمانیکه نیروهای امنیتی به تظاهرات حمله کردند، صدها معترض و فعالان مخالف بازداشت شدند. مخالفان می‌گویند حداقل 69 نفر در این سرکوب کشته شده‌اند از جمله برخی که بر اثر شکنجه در زندان جان خود را از دست داده‌اند.

مرتضوی به عنوان دادستان تهران در اعلام اطلاعات غلط در مورد مرگ روزنامه‌نگار ایرانی کانادایی در زندان در سال 2003 مسئول بوده است. این مقام قضایی تندرو اعلام کرد که زهرا کاظمی بر اثر سکته مرده است. اما در بررسی که به دستور رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب پیشین پرزیدنت محمد خاتمی انجام گرفت نشان داد که کاظمی از شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی در نتیجه ضربه شدید به سر فوت کرده است.

ادعاهای مبتنی بر آزار زندانیان در سرکوب پس از انتخابات نه تنها دولت احمدی‌نژاد بلکه کل سیستم حاکم را به لرزه درآورده است. به خصوص ادعاهای شخصیت مهم مخالف، مهدی کروبی مبنی بر اینکه برخی زندانیان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند موجب بروز انتقاد از جانب محافظه‌کاران حامی دولت شده است.

روز شنبه وب‌سایت حزب کروبی فیلتر شد. این وب‌سایت گزارش‌های زیادی را در مورد ادعای آزار جنسی زندانیان منتشر کرده بود.

منبع: سانفرانسیسکوکرونیکل، 29 اوت 2009

http://www.chron.com/disp/story.mpl/ap/world/6592905.html