احمدی‌نژاد‌ی‌های ایران٬ متحد شوید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازگشت حامیان رییس دولت سابق

چند روز پس از انتشار شایعات و اخبار مختلف درباره تصمیم محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش برای بازگشت به عرصه سیاسی٬ غلام‌حسین الهام٬ از نزدیکان رییس دولت دهم٬ از حامیان احمدی‌نژاد خواست که با یک‌دیگر متحد شوند و کار کنند.

خبرگزاری آریا٬ متعلق به امیر محبیان٬ از تئوریسین‌های اصول‌گرا٬ اقدام به انتشار سخنانی از غلام‌حسین الهام کرده است. این خبرگزاری اشاره‌ای به مکان این سخنرانی و یا مخاطبان الهام نکرده است.

براساس آن‌چه که آریا از سخنان الهام منتشر کرده٬ سخن‌گوی دولت دهم گفته: “دوستان احمدی‌نژاد باید با وجود اختلاف با هم کار کنند. ما یک مشکلاتی داریم، تحریکات، حساسیت‌ها، مشکلات اخلاقی، حسادت‌ها، تنگ‌نظری‌ها و … وجود دارد، ضمن این‌که ممکن است از نظر تحلیلی هم ایراد وجود داشته باشد”.

سخنان الهام چند روز پس از آن بیان می‌شود که برخی اصول‌گرایان خبر از دورخیز احمدی‌نژاد و اطرافیان وی برای حضور در عرصه سیاسی داده بودند. وب‌سایت فردانیوز٬ حامی محمدباقر قالیباف٬ روز دوشنبه در گزارشی٬ با اشاره به این‌که احمدی‌نژاد قصد دارد با “ژست حزب‌اللهی” به قدرت بازگردد٬ نوشته بود: “اسفند ماه سال گذشته بود که خبر رسید احمدی نژاد و یارانش… در حال تدارک لیستی بلند برای فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. به طوری که محمود احمدی نژاد در حال تهیه لیست انتخاباتی برای شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ بوده و تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نفر برای لیست تهران در نظر گرفته و قرار بر این است که این لیست را به صورت مرحله به مرحله پالایش کنند تا به تعداد نمایندگان مورد نظر برای لیست که ۳۰ نفر است، برسند”.

در تعطیلات نوروزی هم چندین بار خبر احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد از حوزه انتخابیه نهاوند برای انتخابات مجلس منتشر شد. خبری که تاکنون توسط نزدیکان احمدی‌نژاد تایید نشده است.

پیش از این مهدی کوچک‌زاده٬ از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس٬ در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرگزاری ملت٬ درباره آینده سیاسی احمدی‌نژاد و فعالیت‌های وی چنین گفته بود: “یقین دارم کسی مثل او نمی تواند نسبت به سرنوشت کشور و مردم بی تفاوت باشد ولی لزوما حضور در عرصه سیاسی منحصر به نامزدی ریاست جمهوری نیست. او عرصه را ترک نکرده بلکه دوران ریاست جمهوری اش تمام شده و اهل جار و جنجال و دعوا راه انداختن و بازی به هم زدن و دهن به دهن شدن با یاوه گویان نیست”.

با این حال عبدالرضا داوری٬ از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد٬ در گفت‌وگویی با روزنامه شرق٬ گفته بود که “احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای حضور دوباره در قدرت ندارد”. به گفته داوری “طیف احمدی‌نژاد برنامه و نقشه راهی برای انتخابات ندارند و از نوروز ۹۳ برای انتخابات اسفند ۹۴ استفاده نمی‌کنند. مطمئن باشید در مقطع فعلی برنامه مدونی برای انتخابات نداریم البته ممکن است در آینده شرایط تغییر کند و ما هم تصمیم‌مان را تغییر دهیم اما در حال حاضر هیچ نقشه و برنامه‌ای برای انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری آتی نداریم”.

این مساله مورد تاکید اسفندیار رحیم‌مشایی نیز قرار گرفته است. رحیم‌مشایی در گفت‌وگوی کوتاهی با وب‌سایت تازه تاسیس “میدان ۷۲” گفته بود که برنامه‌ای برای بازگشت به عرصه سیاست ندارد. وی همچنین درباره انتقادها از دولت احمدی‌نژاد٬‌چنین اظهارنظر کرده بود: “می‌خواهند ناکارآمدی خود را به پای دولت قبل تمام کنند. این فضا استمرار نخواهد داشت، اجازه بدهید تمام تیرهای‌شان را پرتاب کنند؛ تنها مظلومیت احمدی‌نژاد است که بیشتر هویدا خواهد شد”.

محمود احمدی‌نژاد پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری اقدام به تاسیس دانشگاهی با عنوان “ایرانیان” کرده بود. دانشگاهی که به عقیده برخی تحلیل‌گران سیاسی٬ به قصد در اختیار داشتن مکانی برای ادامه فعالیت‌های سیاسی و جمع شدن حامیان وی تاسیس شده بود.

این دانشگاه اما هنوز امکان فعالیت را نیافته است٬ مساله‌ای که دلیل آن از سوی ایسنا٬ چنین بیان شده: “اگر دانشگاه ایرانیان تمامی امکانات و شرایط لازم را برای برگزاری دوره و پذیرش دانشجو و به طور کلی موافقت شورای گسترش دارد، چرا مدارک و مستندات خود را مجددا برای بررسی به شورای گسترش آموزش عالی ارائه نمی‌کند، در حالی که یک بار مجوز مجددی برای ایجاد دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته است. بنابراین با توجه به اظهارات معاون حقوقی وزارت علوم باید دید که لج و لجبازی دانشگاه ایرانیان کار دستش می‌دهد یا خیر”؟

محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود٬ سکوت اختیار کرده و کمتر اظهارنظری از وی منتشر شده است. وی همچنین درگیر جلسه دادگاهی است که در آن باید پاسخ‌گوی ۹ اتهام مختلف باشد. دادگاهی که وی در جلسه نخست آن شرکت نکرد و جلسه دوم آن نیز برگزار نشد. گرچه هنوز خبر موثقی درباره فعالیت‌های آتی رییس دولت دهم منتشر نشده٬ اما به نظر می‌رسد احتمال حضور وی در عرصه سیاسی٬ با واکنش اصول‌گرایان مواجه شود؛ اصول‌گرایانی که پیش از این گفته بودند که احمدی‌نژاد دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد یافت.