بیمارستان های رهبران

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» رهبر جمهوری اسلامی در کجا بستریست

اصرار به بستری شدن در یک بیمارستان دولتی، نکته‌ای بود که از سوی رییس تیم پزشکی آیت‌الله خامنه‌ای عنوان شد و مورد استقبال رسانه‌های طرفدار حاکمیت قرار گرفت. هرچند تاکنون هیچ گاه اخبار مربوط به سلامت رهبر جمهوری اسلامی، حتی در زمانی که شایعات بیماری او اوج می‌گرفت، به رسانه‌ها راه پیدا نکرده و مشخص نیست که او تاکنون از خدمات کدام مراکز دولتی استفاده کرده است. همچنین نام بیمارستانی که آیت‌الله خامنه‌ای هم اکنون در آن بستری است در اخبار رسمی اعلام نشده. اما از لوگوی حک شده بر لباس پرسنل و لوازم اتاق، می‌توان فهمید که او را به بیمارستان شهید رجایی تهران منتقل کرده‌اند؛ بیمارستانی که رییس مجلس خبرگان نیز در آن بستری است. اما آیا سلامت آیت‌الله خامنه‌ای آن گونه که ادعا می‌شود در مراجعه به مراکز درمانی دولتی حاصل می‌شود و یا اینکه مانند آیت‌الله خمینی از بیمارستان اختصاصی و خدمات شبانه‌روی مجهز برخوردار است؟

 

بیمارستانی در کنار پارک ملت

خبرگزاری تسنیم معتقد است تصمیم “امام خامنه‌ای” برای عمل جراحی در یک بیمارستان دولتی، پیام بسیار مهمی در حوزه درمان برای مسئولان کشور به دنبال دارد و همچنین درس بزرگی برای تمامی ایرانیان است. چرا که “ مردم و بخصوص اصحاب رسانه در چنین اخباری کم‌تر شنیده‌اند که یک مسئول بلند پایه نظام در بیمارستان دولتی بستری و درمان شده است”.

مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، نام کامل مرکزی است که رهبر جمهوری اسلامی این روزها در آنجا به سر می‌برد. این مرکز دولتی و مجهز، قطب علمی پزشکی قلب و عروق کشور است و درمان و بستری شدن مقامات بلندپایه نظام در آن، سابقه داشته است. در حال حاضر هم که خامنه‌ای و مهدوی کنی، دو آیت‌الله بلندپایه نظام در آن حضور دارند.

ریاست این بیمارستان با دکتر فریدون نوحی است که این سمت را برای نزدیک به دو دهه در اختیار دارد. او یک بار در آذر ماه ۱۳۸۹ و در جریان ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد برکنار شد و جای خود را به حسن امامی رضوی، معاون آن زمان وزارت بهداشت داد. سال ۹۱ ریاست این مرکز به مهدی جلالی فراهانی رسید و در پاییز ۹۲، نوحی دوباره به ریاست این بیمارستان مجهز ۱۱ هکتاری با نزدیک به ۱۰۰ عضو هیات علمی و بیش از ۱۴۰۰ پرسنل بازگشت.

نوحی در زمان حضور مرندی در وزارت بهداشت و درمان، معاونت او را برعهده داشت و رابطه خوبی با رییس تیم پزشکی رهبر جمهوری اسلامی دارد.

بیمارستان قلب شهید رجایی در کنار پارک ملت تهران در خیابان ولی عصر و در ابتدای بزرگراه نیایش واقع شده و در وبسایت این مرکز درباره قیمت خدمات آن آمده است: “ این مرکز با توجه به امکانات و خدمات ویژه و حرفه ای خود از محدوده قیمتی بسیار مناسب نسبت بیمارستان های خصوصی و نیمه خصوصی در منطقه را دارا می‌باشد. برای مثال:عمل CABG حدوداً ۶۰۰۰ دلار و آنژیوگرافی حدوداً۱۵۰۰ دلار می‌باشد.”

 

رهبری سالخورده وجانباز

رهبر ۷۵ ساله جمهوری اسلامی، به نسبت آیت‌الله خمینی حتی شاید جوان محسوب شود. چرا که رهبر قبلی در ۷۷ سالگی به ایران بازگشت و پایه‌گذار جمهوری اسلامی شد. اما در دوران رهبری ۲۵ ساله سید علی خامنه‌ای همواره شایعاتی از مریضی او و ابتلایش به سرطان شنیده می‌شود. کنترل شدید دفتر رهبری بر انتشار اخبار مربوط به او، پیش از این باعث شده بود تا تغییرات کوچکی در چهره و یا کوتاهی و بلندی طول سخنرانی و از همه مهمتر، فاصله میان دیدارهای او به عنوان ابزارهایی برای گمانه‌زنی در مورد سلامت آیت‌الله خامنه‌ای به کار گرفته شود.

مشهورترین روایت در مورد او، ابتلا به سرطان پروستات است که با رسانه‌ای شدن عمل پروستات اخیرش، این موضوع قوت و قدرت بیشتری پیدا کرد. علی خامنه‌ای در تابستان ۱۳۶۰ هم مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به شدت آسیب دید و با قطع دست راستش، از دست مصنوعی استفاده می‌کند. به جز این گفته می‌شود که او برخلاف رهبر قبلی، سابقه استعمال دخانیات دارد. هرچند یکی از شایعات رایج در بین عوام، اعتیاد رهبر به تریاک است.

آیت‌الله خمینی نیز بارها سلامتش به مخاطره افتاد اما تا زمانی که بیماری‌اش اوج نگرفت و مجبور به بستری در بیمارستان نشد، خبری از مشکلات او به بیرون درز نکرد. سال‌ها پس از مرگش مشخص شد که او تخت مراقبت دائمی و شبانه‌روزی پزشکی قرار داشته است.

 

آیت‌الله خمینی و بیمارستان اختصاصی او

مشهور است که روح‌الله خمینی، اولین رهبر جمهوری اسلامی ساده زیست بوده و تبلیغات رسمی هم همواره بر یکسان بودن سطح زندگی و امکانات در اختیار او با اقشار فرودست جامعه ایران تاکید بسیار داشت.

اما خاطرات منتشر شده پس از مرگ آیت‌الله خمینی از جمله خاطرات هاشمی رفسنجانی و مصاحبه با تیم پزشکی رهبری سال‌ها بعد نشان داد که خمینی از همان سال ۵۸ تحت مراقبت‌های پزشکی قرار داشته است.

در بهمن ماه ۱۳۵۸ و پس از اینکه استقرار پزشک و اقدامات اولیه در منزل شخصی داماد خمینی چاره‌ساز نشد، او را به تهران و بیمارستان قلب منتقل کردندو ۴۰ روز بستری ‌شد. پس از آن نیز چندباری گذارش به بیمارستان بقیه‌الله ‌افتاد. در سال ۶۵ اما مشکل حادتری به سراغش آمد و در آشپزخانه خانه‌اش دچار ایست قلبی شد. او با احیای قلبی زندگی را از سر گرفت اما موضوع آنقدر جدی بود که به سران و مقامات نظام اطلاع داده شد.

پس از آن و در نزدیکی منزل خمینی، یک بیمارستان اختصاصی قلب برای او راه‌اندازی ‌شد که بیش از ۱۰ پزشک به طور ثابت در آن حضور داشتند. حتی حمام کردن او هم با حضور پزشک در پشت در انجام می‌شد و در تمام طول شبانه‌روز پزشکان بر بالین او حاضر می‌شدند. تا این که در اردیبهشت ۶۸ سرطان معده از راه رسید و این بار تدبیر پزشکان پس از کسب رضایت خانواده و سران نظام برای جراحی او کارگر نیفتاد و یک ماه بعد جانش را از دست داد.

تا قبل از این بیماری حاد هیچ گاه عکس و تصویری از بیماری آیت‌الله خمینی منتشر شد و اخباری جز شایعات در مورد وضعیت سلامت او وجود نداشت. اکنون نیز شفافیت یکباره و بی‌نظیر در روند درمان آیت‌الله خامنه‌ای، سئوال‌های بسیاری ایجاد کرده است. اما فارغ از این که دلیل این چرخش ناگهانی چه بوده، استفاده رهبر جمهوری اسلامی از بیمارستان دولتی و امکاناتی مشابه سایر شهروندان، ادعایی است که شاید سال‌ها بعد به صورت رسمی زیر سئوال برود. چون کمتر کسی باور می‌کند که آیت‌الله خامنه‌ای لااقل همانند آیت‌الله خمینی از نظارت و مراقبت شبانه‌روزی پزشکان مجرب و مجهز برخوردار نباشد.