حکم حبس در داخل، جایزه حقوق بشر در خارج

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آزادی مهدی عربشاهی با 200 میلیون وثیقه

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، پس از تحمل بیش از 2 ماه زندان، روز گذشته از زندان آزاد شد. آن گونه که منابع خبری گزارش داده اند وی که از روز عاشورا در بند امنیتی زندان اوین بازدشت بوده، با سپردن وثیقه 200  میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده است.

آن گونه که نزدیکان عربشاهی پیش از این اعلام کرده بودند، وی در طول دوران بازداشت برای اعلام انحلال دفتر تحکیم و همچنین اعتراف، تحت فشار قرار داشت. پیش از این اعلام شده بود که عربشاهی در زندان به دلیل فشارهای موجود، به بیماری قلبی دچار شده است.

عربشاهی پس از امین نظری و مرتضی سیمیاری، سومین عضو دفتر تحکیم است که با سپردن قرار وثیقه آزاد می شود.

از میان اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم، اکنون تنها میلاد اسدی و بهاره هدایت در زندان اوین هستند. بهاره هدایت، رییس کمیسیون زمان دفترتحکیم، تاکنون با خانواده خود ملاقاتی نداشته است. گفته می شود با موافقت مقامات قضایی، قرار است امروز خانواده هدایت با وی ملاقات حضوری  داشته باشند.

 

جایزه حقوق بشر برای مومنی و توکلی

جایزه حقوق بشری “هومو هومینی” در جمهوری چک، که هر ساله توسط سازمان غیر دولتی People in Need اهدا می شود، امسال به عبدالله مومنی، مجید توکلی و جنبش دانشجویی ایران تعلق گرفت. در اطلاعیه ای که در این باره توسط نهاد People in Need منتشر شده، آمده است که: “جنبش دانشجویی در ایران نقشی به سزا در تلاش برای دستیابی به آزادی بیان و دمکراسی دارد و این دو فعال دانشجویی در شکل گیری و پیشبرد جنبش دانشجویی تاثیر گذار بوده اند.”

 برندگان جایزه ی هومو هومینی عموماً افرادی هستند که در پیشبرد و توسعه حقوق بشر و دمکراسی از راه های غیر خشونت آمیز تلاش می کنند. مراسم اهدای این جایزه روز ۱۰ مارس، ۱۹ اسفند در افتتاحیه فستیوال فیلم  ”یک دنیا” در پراگ، پایتخت جمهوری چک برگزار می شود.

 

دانشگاه صنعتی بابل: احضار 6 دانشجو به کمیته انضباطی

در پی برگزاری جلسه ی بحث و راهپیمایی اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در روز جهانی زن، 6 نفر از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند. مراسم فوق برای بدرقه ی دو تن از دانشجویان این دانشگاه که محکوم به 10 ماه حبس تعزیری بودند برگزار شد.

کمیته انضباطی در حالی اقدام به احضار این 6 دانشجو کرده که اکثریت آن ها در این مراسم حضور نداشتند. معین اسلامی جم، کاوه دانشور، فرشید ستاری فر، جلال الدین صادقی، محمد عسگری و محمد علمی، دانشجویانی هستند که به کمیته انضباطی احضار شده اند؛ این در حالی است که دو تن از این دانشجویان به تازگی یک ترم محرومیت از تحصیل خود را پشت سر گذاشته اند.

 

دانشگاه شیراز: حبس برای دانشجویان

منابع خبری دانشجویی اعلام کرده اند برای یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز حکم زندان صادر شده و چند دانشجوی دیگر نیز به دادگاه انقلاب احضار شده اند.

راضیه جعفری به 6 ماه حبس تعزیری و 6 ماه حبس تعلیقی محکوم شده و کاظم رضایی، سید محمد حسینی، سعید لطفی وسعید خسرو آبادی  به دادگاه انقلاب احضار شده اند.

دانشجویان اعلام کرده اند که مسبب تمام اقدامات فوق حسین کارپرورفرد معاون دانشگاه و محمدی رئیس حراست است. گفتنی است نشریه مستقل دانشجویی “ژیله مو”، به مدت 3 ماه توقیف شده و  سعید خسرو آبادی، احسان هاشمی، سعید لطفی و سید محمد حسینی از اعضای نشریه به اداره اطلاعات شیرازاحضار شده اند.

 

دانشگاه آزاد تهران مرکز: تشکیل کمیته انضباطی برای چهارمین بار

کمیته انضباطی دانشگاه آزاد، در اقدامی عجیب، برای چهارمین بار برای عده ای از دانشجویان این دانشگاه حکم صادر کرد.این در حالی است که پیش از این نیز کمیته انضباطی، برای این دانشجویان احکام تبعید صادر کرده بود.

آن گونه که سایت “بامدادخبر” اعلام کرده است، آخرین احکام این دانشجویان به شرح زیر می باشد:

محمد شوراب (دبیر تشکل آسا): دوترم تعلیق و تبعید به واحد بندر انزلی؛ وی ابتدا به واحد اهواز سپس به رودهن تبعید شده بود.

حسین معصومی (از اعضای تشکل آسا): دوترم تعلیق و تبعید به واحد شهر؛ وی ابتدا به واحد بیرجند و سپس به تاکستان تبعید شده بود.

امیر منشاری (مدیرمسئول نشریه دانشجویی پندار و عضو تشکل آسا ): یک ترم تعلیق و تبعید به واحد مراغه، وی ابتدا به کرمان و سپس به رودهن تبعید شده بود.

فرزاد اسلامی (مدیر مسئول نشریه دانشجویی بینش و دبیر اسبق کانون دانشجویان مسلمان ): یک ترم تعلیق و تبعید به واحد الیگودرز، وی ابتدا به واحد آزادشهر و سپس به اسلام شهر تبعید شده بود.

آرمین شریفی (دبیر صنفی تشکل آسا و مدیر مسئول نشریه سکوت): یک ترم تعلیق و تبعید به واحد علوم تحقیقات فارس، وی ابتدا به واحد علوم تحقیقات فارس و سپس به اسلام شهر تبعید شده بود.

رضا علی زمانی (دبیرفرهنگی تشکل آسا و مدیر مسئول نشریه فرصت): یک ترم تعلیق و تبعید به واحد گرمسار، وی ابتدا به واحد اراک و سپس به دماوند تبعید شده بود.

میلاد پور عیسی ( سخنگوی تشکل آسا): یک ترم تعلیق و تبعید به واحد تنکابن، وی ابتدا به واحد تنکابن و سپس به واحد کرج تبعید شده بود.

حسام نصیری (مدیر مسئول نشریه آرمان): یک ترم تعلیق و تبعید به واحد آمل، وی ابتدا به واحد چالوس و سپس به پرند تبعید شده بود.

علی مظلوم الحق از اعضای تشکل آسا: یک ترم تعلیق و تبعید به واحد شهریار، وی ابتدا به واحد همدان تبعید شده بود.

گفتنی است در ابتدای سال تحصیلی برای 9 نفر از دانشجویان این دانشگاه احکام تبعید و 45 ترم تعلیق از تحصیل صادر شده بود. ضمن آنکه بیش از 20 تن از دانشجویان این دانشگاه نیز بازداشت شده اند.

 

دانشگاه شریف: اعتراض به بی خبری از وضعیت دانشجویان

حدود دوهزار  نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، با انتشار نامه ای سرگشاده نسبت به ادامه بازداشت و بی خبری از وضعیت سه تن ازدانشجویان بازداشتی این دانشگاه اعتراض کردند.

تارا سپهری فر (دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف که در روز 21 بهمن بازداشت شد)، کوهیار گودرزی (از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر که در تاریخ 28 آذر بازداشت شد) و مهدی کلاری ( که در روز 16 آذر بازداشت شده و به دو سال و نیم حبس محکوم شده است) دانشجویان بازداشتی دانشگاه شریف هستند.

در نامه این دانشجویان که خطاب به رییس دانشگاه نوشته شده است، می خوانیم:“آن روز اول که به دانشگاه پا می گذاشتیم، گمان می بردیم که این مکان مقدس، محملی ست برای کسب علم و دانش و راه را برای زندگی ای توأم با آزادگی و غرور هموار می کند. همچنین گمان می بردیم می توان از این مکان مقدس در جهت گام برداشتن برای آبادانی و آزادی ایران عزیزمان استفاده نمود. اما اتفاقات اخیر واقعیت دیگری را نشان می دهد. این روزها سه تن از دوستان و هم کلاسی هایمان در بند هستند. هرچند که ما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به راهی که دوستانمان انتخاب نموده اند، افتخار می نمائیم و آن را گامی در جهت عینیت بخشیدن به همان حریتی می دانیم که همگی از کودکی آن را آموخته ایم، اما از وضعیت این عزیزان و اخباری که به گوش می رسد عمیقاً نگرانیم. مهدی کلاری دانشجوی ورودی سال ۸۶ مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی از روز ۱۶ آذرماه بازداشت شده است و اخبار ناگواری در باب محکومیت وی از سوی دادگستری به گوش می رسد. کوهیار گودرزی دانشجوی ورودی سال ۸۳ مقطع کارشناسی رشته مهندسی هوافضا از روز ۲۸ آذرماه در بازداشت به سر می برد و اخبار ناگواری از اتهاماتی که به وی نسبت داده شده است به گوش می رسد. تارا سپهری فر دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی ورودی سال ۸۴ مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی که نقش به سزایی در عقلانی کردن فضای ملتهب پس از انتخابات در دانشگاه داشت نیز در روز ۲۱ بهمن ماه در منزلش بازداشت شده است و اخبار چندانی از وی در دست نیست.”

این دانشجویان در ادامه افزوده اند:” ما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بر این عقیده ایم که اعتراض به وضعیت دوستان دربندمان که جزئی از فرزندان این کشورند و شما بارها ادعای پدری بر آنان را داشته اید از اهم وظایف شماست و این اعتراض وظیفه ای است که ما آن را بر دوش شما می بینیم. امید است شاهد تلاش بیشتر از سوی شما در جهت آزادسازی دوستان دربندمان باشیم، تا علاوه بر آزادی هم کلاسی های عزیزمان، شاهد میرایی امید ما و آرمان های نخبگان این کشور نباشیم.”

 

دانشگاه آزاد نجف آباد: نامه اعتراضی به رییس دانشگاه

عده ای از دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان، طی نامه ای سرگشاده به ریاست این دانشگاه نسبت صدور احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان در ماه های اخیر اعتراض کردند.

دانشجوان در این نامه با اشاره به وقایع رخ داده در دانشگاه، نوشته اند:” گویا با اعلام نتایج انتخابات 22 خرداد همه چیز دگرگون شد و رنگ ها به سرعت تغییر پیدا کرد.13آبان که جمعی از دانشجویان دانشگاه برای بزرگداشت روز دانش آموز گردهم آمدند بیش از 50 نفر به کمیته انضباطی فراخوانده شدند.در 24 آبان که حقوق صنفی خود را مطالبه می کردیم در اعتراض به نصب دوربین های امنیتی و تفکیک جنسیتی که گویا طرح آن نیز از شما بوده، دهها نفر از دانشجویان دوباره بازخواست شدند.و نهایتاً 16 آذر 88 روز دانشجو آن فاجعه در دانشگاه اتفاق افتاد، ده ها نفر لباس شخصی با چوب و چماق در میان دانشجویان ریختند و سربازان علم و آزادی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرقتند، تعدادی را دستگیر کردند و از درون دانشگاه به اتاق های بازجویی و بازداشتگاه ها بردند و از سوی دیگر احضارها به کمیته انضباطی شدت گرفت…”

 دانشجویان خطاب به  امیری، ریاست آن دانشگاه خاطرنشان کرده اند: “بدانید که ریاست نه تنها شما بلکه تمامی صاحبان قدرت همیشگی نیست، روزی شما هم صندلی ریاست را تحویل خواهید داد اما آن چیزی که باقی می ماند:قضـــــــاوت تاریخ  است که خواهند گفت که دانشگاه آزاد نجف آباد بیش از 230 نفر در عرض  فقط یک ماه به کمیته انضباطی احضار کرده است…. در تاریخ ثبت خواهد شد در دوران ریاست شما درست روز دانشجو حرمت دانشگاه و دانشجو شکسته شد.تاریخ خواهد گفت بیشترین توبیخ ها، تعلیق ها، حتی در اقدامی بی سابقه در سرکوب دانشجویان در تمام دانشگاه ها، بیشترین تبعیدها برای دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد طی دوران ریاست آقای دکتر امیری اتفاق افتاد. آری ! بیشترین ستاره ها بر دوش ما در زمامداری قدرت شما زده شد.”

 فعالان دانشجوئی و دانشجویان معترض دانشگاه آزاد نجف آباد، خطاب به ریاست این دانشگاه هشدارداده اندکه: “جناب دکتر امیری، در پایان هیچ درخواست و مطالبه ای از شما نداریم چون می دانیم به تنها مسئله ای که فکر نمی کنید حقوق اولیه دانشجویان این دانشگاه است، اما بدانید تاریخ همیشه کسانی را که در مقابل جریان مسالمت آمیز دانشجویی ایستاده اند به ننگی یاد خواهد کرد.”