در ماه نوامبر، در نیویورک، جشنواره ای در بزرگداشت تلانیوس مانک (1917–1982)، چهره سرشناس موسیقی جاز آمریکا برگزار خواهد شد. در این جشنواره که در فاصله روزهای 20 تا 23 نوامبر در سه تالار برپا میشود نوازندگانی چون مارکوس رابرتس (پیانیست جاز آمریکایی)، وینتون مارسالیس (آهنگساز و نوازنده ترومپت) و دنیلو پرز (آهنگساز و پیانیست پانامایی) برنامه اجرا خواهند کرد.
جشنواره جاز مانک در نیویورک
در ماه نوامبر، در نیویورک، جشنواره ای در بزرگداشت تلانیوس مانک (1917–1982)، چهره سرشناس موسیقی جاز آمریکا برگزار خواهد شد.
در این جشنواره که در فاصله روزهای 20 تا 23 نوامبر در سه تالار برپا میشود نوازندگانی چون مارکوس رابرتس (پیانیست جاز آمریکایی)، وینتون مارسالیس (آهنگساز و نوازنده ترومپت) و دنیلو پرز (آهنگساز و پیانیست پانامایی) برنامه اجرا خواهند کرد.
مرکز هنرهای نمایشی لینکولن در نیویورک، علاوه بر این جشنواره سه روزه، برنامهای نیز برای آشنا کردن جوانان و خانوادهها با میراث موسیقایی تلانیوس مانک در 15 نوامبر ترتیب داده است.
شهرت عمده تلانیوس مانک به دلیل سبک ویژهی او در بداهه نوازی و غنی ساختن ادبیات موسیقی جاز با آثارش است. مانک از پایهگذاران بیباپ نیز به شمار میرود؛ فرمی در موسیقی جاز با تمپوی تند و بداهه نوازی بر پایه ساختارهای هارمونیک و کمتر ملودیک. این فرم در دهه 1940 گسترش پیدا کرد.( نمونهای از یکی از آثار معروف مانک در یوتیوب):
آفریدههای تلانیوس مانک معمولاً با گروههای مجلسی و کوچک به اجرا درمیآید ولی در جریان جشنواره، ارکستر مرکز لینکولن، شماری از آثار این هنرمند اسطورهای آمریکا را با گروه بزرگی از نوازندگان به اجرا درمیآورد که فرصتی استثنایی برای دوستداران آثار مانک به شمار میرود.
در این میان، سم استیفنسون، تاریخنگار، نیز برنامهای مولتیمدیا درباره آثار مانک ارائه خواهد کرد. استیفنسون مدیر یک پروژه موسیقی جاز در مرکز پژوهشهای مستند در دانشگاه دوک (کارولینای شمالی) است.
به نوشته اسکات تامپسون در تارنمای پلیبیلآرتس، پس از گذشت حدود هفت دهه، آثار تلانیوس مانک «همچنان تازه و الهامبخش» است. مارکوس روبرت نیز آثار مانک را «صد در صد آمریکایی» توصیف میکند و مبهوت “خدمت بینظیر مانک به موسیقی مدرن جاز به عنوان یک نوازنده همراه، سرپرست گروه و آهنگساز” است.
مانک، آهنگساز و پیانیست جاز، در سال 1917 در کارولینای شمالی متولد شد. از پنج سالگی همراه با خانواده در منهتن زندگی کرد، در نزدیکی مکانی که اکنون مرکز هنری لینکولن واقع شده است. مانک از 9 سالگی به نواختن پیانو روی آورد. گرچه قدری به شکل اصولی از سوی خواهرش آموزش دید اما بیشتر تحت تاثیر تجربیات و تمرینهای خودش بود.
مانک از اواخر نوجوانیاش به عنوان پیانیست جاز فعالیتاش را آغاز کرد و در سال 1944 همرا با کوارتت کولمن هاوکینز نخستین صفحهاش را ضبط کرد. این کوارتت در آن زمان از معتبرترین نوازندگان جاز تشکیل شده بود و حضور در یکی از ضبطهای آن برای مانک تاثیر مهمی داشت. مانک سالها بعد، در 1957 هم برای برنامهای به این گروه ملحق شد.
مانک در فاصله سالهای 1947-1952 آثار خود را برای کمپانی «بلو نوتس» و سپس کمپانی «پرستیژ» ضبط کرد. بخشی از مهمترین آثار وی در همین سالهای به ضبط رسیدند؛ از جمله آلبومهایی با همکاری سانی رالینز (نوازنده ساکسیفون) و آرتور بلاکی (نوازنده سازهای کوبهای).
در سال ۱986 به کوشش خانواده مانک و ماریا فیشر (خواننده اپرا) یک بنیاد غیرانتفاعی به نام «بنیاد جاز تلانیوس مانک» آمریکا در تشکیل شد. این بنیاد اکنون دارای سه دفتر در واشینگتن دی.سی، لوسآنجلس و نیوارلئان است و از جمله هدفهای آن، آموزش به نوازندگان با استعداد از سراسر جهان از سوی استادان موسیقی جاز آمریکایی است؛ برنامههایی که همگی رایگان انجام میشوند.
اطلاعات بیشتر درباره جشنواره مرکز لینکولن در بزرداشت تلانیوس مانک در تارنمای www.jalc.org قرار داده شده است.