فشار بیشتر به نزدیکان احمدی نژاد

نویسنده

» مقاله واشنگتن تایمز درباره جنگ قدرت در ایران

تاماس اردبرینک

تقابل رو به افزایش میان روحانیت حاکم در ایران و محمود احمدی نژاد به انتقاد های مستقیم بی سابقه ای علیه حلقه نزدیکان رئیس جمهور ایران منجر شده است.

آیت الله های تندرو و نمایندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که نقش مهمی در روی کار آوردن احمدی نژاد در سال 2005 داشتند، اکنون او را متهم به توطئه برای دور کردن روحانیت شیعه از سیاست می کنند.

در حرکتی که آشکارا سازمان یافته و برنامه ریزی شده بود، رسانه های دولتی شروع کردند به انتشار گزارشاتی مبنی بر اینکه حلقه نزدیک به احمدی نژاد به سخنان رمالان تکیه می کنند و پول دولت را حیف و میل می کنند. روزنامه های رسمی کشور نیز چهار تن از دستیاران احمدی نژاد را به عنوان سران جریان “انحرافی” معرفی کردند که سعی دارند قدرت مطلق را در کشور به دست گیرند.

این کشمکش قدرت روز سه شنبه یک قربانی دیگر گرفت و معاون وزیر خارجه، که از نزدیکان احمدی نژاد است را مجبور به استعفا کرد. به گزارش آسوشیتد پرس محمد شریف ملک زاده متهم به فساد است ولی او این اتهامات را رد کرده است.

حمله به مشاوران و نزدیکان احمدی نژاد پس از یک سلسله درگیری های آشکار میان رئیس جمهور و رهبر عالی ایران، آیت الله خامنه ای آغاز شد، که نشان دهنده چالشی برای قدرت رئیس جمهور در کشور است.

مجتبی ذوالنور، نمایند رهبر ایران در سپاه پاسداران می گوید مشاوران احمدی نژاد “از خطرناک ترین آفات در تاریخ اسلام شیعه” هستند. یکی دیگر از طرفداران سابق احمدی نژاد، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی نیز نزدیکان به رئیس جمهور را “آشغال” و “زباله” خطاب کرده است.

طی 32 سالی که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد، نزاع میان مراکز متعدد قدرت در ایران همواره وجود داشته است. ولی حمله بی پروا علیه احمدی نژاد و گروه او بی سابقه است و نشانه هایی نیز از افزایش آن مشاهده می شود. هفته گذشته به دنبال عدم امکان خروج دو تن از مشاوران او از کشور، سفر رسمی احمدی نژاد به ارمنستان لغو شد.

برخی سیاستمداران ایرانی می گویند رهبر ایران به احمدی نژاد مهلت داده است تا مشاوران خود را خلع کند، در غیر اینصورت مورد استیضاح قرار خواهد گرفت.

امیر محبیان، یک تحلیلگر سیاسی که در گذشته از دولت طرفداری می کرد گفت هر چند تصمیم به برکناری احمدی نژاد هزینه سیاسی بالایی دارد و باعث بی ثباتی می شود ولی اگر “رهبری صلاح بداند او را برکنار خواهد کرد.”

تحلیلگران می گویند هدف از حمله به مشاوران احمدی نژاد منزوی کردن اوست تا بدون مشاوران  و اطرافیان خود تضعیف شود.

قوه قضاییه ایران این ماه اعلام کرد ده دوازده نفر از افراد مرتبط با رئیس جمهور از ماه آوریل دستگیر شده اند. این عده شامل مشاوران نزدیک وی نبودند.

منبع:http://globalspin.blogs.time.com/2011/06/15/could-irans-defiance-of-western-nuclear-demands-be-a-rational-choice/ واشنگتن پست – 20 ژوئن