دشمنان غیرقابل معرفی خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مصباح یزدی خبر داد:

محمدتقی مصباح یزدی از وجود دشمنان غیرقابل معرفی برای رهبر جمهوری اسلامی خبر داد. او گفت  آیت الله خامنه ای با اینکه این دسته از دشمنان را می شناسد، نمی تواند آنها را معرفی کند.

به گفته رئیس موسسه امام خمینی قم، این افراد می توانند “بزرگترین ضربه ها را به انقلاب بزنند” و رهبر جمهوری اسلامی با اینکه آنها را می شناسد اما “اهدافی که در حرکت‌ها دنبال می‌کنند را به طور صریح عنوان” نمی‌کند.

مصباح یزدی در دیدار با اعضای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، نامی از این افراد نبرد اما گفت که تحولاتی در دهه اخیر در کشور به ویژه در فتنه 88 اتفاق افتاد و در این جریانات” کسانی‌ که انتظارش را نداشتیم” اشتباهاتی مرتکب شدند و همچنین برخی افراد که “سوابق خطا و لغزش فراوان” داشتند و دارند هم بودند که از “اشتباهات آنها تعجب” نمی‌کنیم.

به نظر می آید با توجه به سابقه مخالفت ها و انتقادات علنی مصباح یزدی از اکبر هاشمی رفسنجانی و طیف روحانیون نزدیک به او، اشاره اش به دشمنان رهبر جمهوری اسلامی که آیت الله خامنه ای امکان معرفی آنها را ندارد، این افراد باشند.

مصباح یزدی پیش از این نیز گفته بود دلیل آنکه رهبر جمهوری اسلامی با این خواص برخورد نمی کند “مصلحت” است.

او گفته بود: “این‌که چرا مقام معظم رهبری آنجاهایی که ما حتّی یقین داریم که فردی صالح نیست، ایشان باز هم در شرایطی به صورتی حمایت می‌کنند، در یک کلمه باید گفت: ایشان افقی را می‌بیند که حفظ یک مصلحت اقوا و اهم دینی است.”

 

خواص مردود و بی بصیرت

رهبر جمهوری اسلامی و طرفداران او، تعدادی از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی را به علت آنچه “سکوت حمایت آمیز از فتنه 88” می نامند، به عنوان “خواص بی بصیرت” خطاب می کنند.

آیت الله خامنه ای پس از آنکه گروهی از مراجع تقلید و مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی حاضر نشدند با دیدگاه‌‌های او در “فتنه” نامیدن اعتراض‌های مردمی همراه شوند٬ آن‌ها را “خواص مردود” خواند.

او روز 12 مرداد 1388 و در اوج سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات با رد وقوع تقلب گفت: “این انتخابات برخی خواص را مردود کرد و برخی جوانان هم که با صداقت و سلامت وارد میدان شده بودند در مواردی اشتباه کردند.”

آیت الله خامنه ای همچنین در روز دوم مهرماه 1389  در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری که هاشمی رفسنجانی رئیس وقت این مجلس نیز در آن حضور داشت، با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: “آنچه انسان از نخبگان جامعه و جریانات و گروه های سیاسی انتظار دارد، این است که با این حوادث و با این خطوط دشمن با بصیرت مواجه شوند. اگر بصیرت و عزم مقابله وجود داشت، خیلی از رفتارهای ما ممکن است تغییر پیدا کند. آن وقت وضعیت بهتر خواهد بود. بعضی از کارها از روی بی بصیرتی است.”

به گفته او گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن و حرف نزدن، خودش “کمک به فتنه” است. در فتنه همه باید روشنگری کنند و همه باید بصیرت داشته باشند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در دیدار عمومی با تعدادی از مردم چالوس و نوشهر در 15 مهرماه 1389 نیز گفت:” وقتی بصیرت باشد، غبارآلودگی فتنه نمی تواند ملت را گمراه کند و آنها را به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت نباشد، انسان ولو با نیت خوب، گاهی در راه بد قدم می گذارد.”

 

تبعات یک انتخابات جنجالی

آیت الله خامنه ای و دیگر مسئولان قضایی، سیاسی، نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از مجموعه اعتراضات گسترده به نتایج اعلام شده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با عنوان “فتنه” نام می برند.

به دنبال اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در آن انتخابات، علاوه بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان دو نامزد دیگر، تعدادی از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن هنگام ریاست مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری، حسن روحانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی، سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین، بسیاری از مراجع تقلید و روحانیون بلندپایه و تعداد زیادی از دیگر مقامات نظام حاضر به پذیرش این مسئله نشدند و از تایید رسمی نتایج خودداری کردند.

حامیان آیت الله خامنه ای می گویند این افراد جزو “خواص بی بصیرت” هستند.

در این میان فهرست های متعددی هم درباره این خواص و نیز “خواص با بصیرت” منتشر شده است.

به عنوان مثال، حمید رسایی از نمایندگان حامی احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای در مجلس چند روز پیش در مصاحبه با خبرگزاری فارس از تهیه فهرست 474 تن از چهره های سیاسی و “خواص” خبر داده که میزان “بصیرت” این افراد درباره آنچه که “فتنه 88” نامیده، مورد بررسی قرار گرفته است.

او همچنین از تهیه لیست های استانی با موضوع بررسی مواضع کاندیداها در زمان “فتنه 88” خبر داده است.

رسایی که عضو تشکل سیاسی –ـ انتخاباتی زیر نظر مصباح یزدی با نام جبهه پایداری نیروهای انقلاب اسلامی است، درباره این فهرست گفته: “جبهه پایداری تاکنون مجموعه‌ای از اظهار نظرهای 474 شخصیت‌ ملی در خصوص فتنه 88 و کودتای شکست خورده سبز را تهیه کرده و اگر مسیر حرکت به سوی کسانی برود که فاقد شرط اعلام شده باشند با انتشار عمومی مواضع این افراد جلوی هرگونه انحراف از منشور جامعتین را خواهد گرفت.”

چند ماه پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری نیز یک نشریه نزدیک به احمدی نژاد با نام “همت” در دو شماره پیاپی خود، نخست عکسی از هاشمی رفسنجانی و بسیاری از مقامات ارشد سابق و کنونی جمهوری اسلامی را به عنوان “مردان هاشمی” در صفحه نخست خود منتشر کرد و در شماره بعدی، عکسی از رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی از حامیان او را با تیتر “امت امام خامنه ای” منتشر کرد.

مصباح یزدی چند روز پیش هم گفته بود دوست و دشمن متفق القول می گویند که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در عالم بی نظیر است.