مامور بریتانیا اطلاعات کشتیرانی گردآوری می‌کرد

نویسنده

» گزارش تلگراف در باره فرد متهم به جاسوسی

گفته شده مرد ایرانی که به خاطر جاسوسی برای سازمان اطلاعات بریتانیا دستگیر شده، به دولت‌های خارجی در مورد تحریم‌ها کمک می‌کرده و اطلاعات کشتیرانی پنهانی ایران را منتقل می‌کرده است.

یک نماینده مجلس ایران گفته که مامور ام‌آی۶ در مورد کشتیرانی ایران به دشمنان اطلاعات می‌داده تا از آن برای تلاش‌های بین‌المللی به منظور ایجاد مشکل در این صنعت استفاده شود.

به گفته مقامات قضایی استان کرمان، مظنون اعتراف کرده که در داخل و خارج کشور ۱۱ بار با ماموران اطلاعاتی انگلیس دیدار کرده است.

علیرضا منظری توکلی، ‌متخصص اطلاعات و امنیت در مجلس ایران گفته است که این مرد فعالیت‌های مرتبط با تحریم‌ها را انجام می‌داد. وی گفت: “ما اطلاعات بیشتری در مورد این فرد دستگیر شده دریافت کرده‌ایم که او در دادن اطلاعات محرمانه در مورد صنعت کشتیرانی ایران و بیمه به سازمان اطلاعاتی بریتانیا دست داشته و آن‌ها می‌توانستند از این اطلاعات برای تحریم‌های بیشتر استفاده کنند. این فرد همچنین اعتراف کرده که اطلاعات اقتصادی در مورد استفاده ایران از پرچم کشورهای دیگر برای انتقال نفت داده است. این اطلاعات توسط دشمن برای تصویب تحریم‌های جدید علیه کشور استفاده می‌شود.”

نقش بریتانیا به عنوان محور صنعت کشتیرانی جهانی و گذرگاه بیمه بازرگانی به این معنی است که لندن در تلاش‌ برای توقف کشتیرانی محموله‌های نفتی از طریق تحریم‌های اتحادیه اروپا نقشی کلیدی دارد.

در همین حال دادخواه سالاری دادستان شهر کرمان این فرد متهم به جاسوسی را ۵۰ ساله معرفی  کرده،‌ که تحصیلات دانشگاهی خوبی دارد و انگلیسی را روان حرف می‌زند و هرگز شغل دولتی نداشته است. ماموران وزارت اطلاعات ایران در دو ماه گذشته فعالیت‌های او را تحت نظر داشته‌اند.

تندروهایی که مخالف بهبود روابط با بریتانیا هستند می‌توانند از این فعالیت جاسوسی برای برهم زدن پیشرفت‌ها برای احیای روابط دو کشور استفاده کنند.

محافظه‌کاران پیشاپیش به دنبال لغو دعوت ایران از جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا برای سفر به تهران به منظور بهبود روابط دو کشور هستند.

خبر این سفر توسط کاردار غیرمقیم ایران در بریتانیا، حسن حبیب‌الله‌زاده،‌ که در لندن در اولین روز سفر صحبت می‌کرد گفته شد. آجای شارما همتای انگلیسی او انسداد دوساله روابط دو کشور را اوایل این ماه ،‌ پس از توافق موقت در مورد برنامه هسته‌ای در ژنو،‌ شکست و به ایران رفت. او به سفارت بریتانیا در تهران وارد شد که در سال ۲۰۱۱ عده‌ای از تندروها به آن حمله کردند.

منبع: تلگراف - 15 دسامبر