ناکامی آمریکا در جنگ علیه تروریسم

نویسنده

یک گروه پژوهشگر می گویند نتیجه جنگ آمریکا علیه تروریسم تا کنون یک فاجعه بوده است. آنها معتقدند آمریکا و هم پیمانانش باید سیاست هایشان را در عراق و افغانستان به عوض نابودی طالبان بر روی موضوع مستقل امنیت جهانی متمرکز سازند.

گروه تحقیقاتی آکسفورد در گزارشی آورده است از یازده سپتامبر، استراتژی غرب دفع تهدید گروه های تندروی اسلامی بوده، سیاستی که شکست خورده و حتی منجر به شعله ورتر شدن آتش آن شده است.

پل راجرز، نویسنده این گزارش، می گوید: “این جنگ در همه جهات بدون نتیجه بوده است، از کشته شدن غیرنظامیان تا سیل بازداشت های بدون محاکمه. خلاصه اینکه یک فاجعه بوده است.”

“کشورهای غربی باید خیلی ساده با اشتباهات خطرناکی که در 6 سال گذشته مرتکب شده اند، روبرو شوند و باید نیاز به اتخاذ سیاست های جدیدتر را بپذیرند.”

راجرز، استاد مطالعات صلح در دانشگاه بردفورد در شمال انگلستان، ضمنا” هشدار داد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران در جریان کشمکش با برنامه های هسته ای این کشور، منجر به وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد.

او اضافه می کند: “وارد جنگ شدن با ایران همه چیز را بدتر می کند، این یعنی مستقیما” با عوامل تندرو روبرو شویم و به خشونت ها در منطقه دامن بزنیم.”

“مشکل ما با ایران هرچه باشد، باید به هر قیمتی جلوی جنگ را گرفت. تمام اشتباهاتی که تا همین حالا صورت گرفته، در سایه نتایج جنگ جدید با ایران قرار خواهد گرفت.”

اصلی ترین انتقاد در این گزارش به تهاجم علیه عراق تحت فرماندهی ایالات متحده درماه مارس 2003 باز می گردد که از آن به عنوان “اشتباه غم انگیز” یاد می شود. این تهاجم منجر به ایجاد منطقه آموزش عملیاتی برای گروه های تندرو شده که با اسامه بن لادن و القاعده ارتباط دارند یا از او الگو می گیرند.

این گزارش با عنوان “به سوی ثبات پایدار: رویکرد دیگری در جنگ عیله تروریسم” می گوید اوضاع شبیه به زمانی شده که مجاهدین در برابر اشغال افغانستان توسط روس ها در دهه 1980 به پا خواستند.

گروه تحقیقاتی آکسفورد در مورد افغانستان اضافه می کند که براندازی طالبان تندرو از قدرت در سال 2001 برای القاعده و گروه های نظامی با یک “ارزش ” محسوب می شود و ایدئولوژی خشن اسلامی شان را روحیه ای مضاعف بخشیده است.

ضمنا” دستگیری دسته جمعی بنیادگرایان مورد سوء ظن، بدرفتاری زندانبانان و “اقدام خارج از عرف” در بازجویی مظنونان در کشور سومی، خارج از محدوده قضایی ایالات متحده، همگی به عنوان سلاح تبلیغاتی سودمندی برای آنها بوده است.

راجرز می گوید ایالات متحده و هم پیمانانش باید درک بهتری از ریشه های تحرکات القاعده و مبانی حمایتی آنها بدست آورند تا به کمک تحول سیاسی در همه زمینه ها موفق به قطع کامل این ریشه ها شوند.

او می گوید حتی اگر موفق هم شوند، حداقل یک دهه وقت لازم است تا بتوان اشتباهاتی که تا الان صورت گرفته را جبران کرد.

در میان توصیه های گروه تحقیقاتی آکسفورد، به خروج نیروهای خارجی از عراق و تقویت دیپلماسی، از جمله در برخورد با ایران و سوریه، کمک های بیشتر به غیر نظامیان در افغانستان و نیز کاهش عملیات های نظامی و برقراری گفتگو با گروه های نظامی اشاره شده است.

این گزارش خواستار توقف فوری “اقدامات خارج از عرف” و توقف بازداشت بدون محاکمه و بدرفتاری های زندانبانان شده است. گزارش می گوید کشورها باید برای پیشبرد روند صلح پربار خاورمیانه متعهد شوند زیرا این قضیه نقش محوری در ایجاد احساسات ضد غربی در آن منطقه دارد.

منبع: خلیج تایمز – 8 اکتبر