ایران،هدف القاعده شده

نویسنده

» تحلیل ال موندو از انفجار بیروت

القاعده به دلیل حمایت گسترده آیت الله ها از حکومت بشاراسد و شبه نظامیان حزب الله لبنان، حکومت جمهوری اسلامی را در زمره اهداف خود گنجانده. چند روز قبل سوءقصد دیگری در حومه جنوبی بیروت درست در برابر دفاتر دائمی سفارت ایران اتفاق افتاد و ۲۳ کشته و نزدیک به ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت.

این سوءقصد زمانی رخ داد که یک تروریست انتحاری سوار بر موتورسیکلت تصمیم گرفت در برابر درب ورودی سفارت ایران خود را به آتش بکشد و باعث مرگ چندین نفر و خسارات قابل توجهی شود.

دو دقیقه بعد، یک اتومبیل حاوی مواد منفجره از درب ورودی گذشت [بدون اینکه ازسوی نگهبانان متوقف شود] و انفجار آن باعث کشته شدن عابران و مسؤولان سفارت شد. حمله دوم ویرانی بسیاری به بار آورد.

 

مرگ مسؤول فرهنگی

به گفته تلویزیون المنار و به نقل از غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران، در میان اجساد به دست آمده، تنها یک جسد به پرسنل دیپلماتیک ایرانی تعلق دارد: حجت الاسلام ابراهیم انصاری، مسؤول فرهنگی حکومت تهران در بیروت. او گفت: “انصاری به دلیل جراحت زیادی که در زمان این سوءقصد برداشته بود، کشته شد. دیگر اعضای سفارت در سلامت کامل بسر می برند.”

رکن آبادی از این فرصت استفاده کرد و به طور مستقیم اسراییل و متحدانش را مسؤول این حمله معرفی کرد. او دراین خصوص گفت: “رژیم صهیونیستی و همدستانش در این سوءقصد دست دارند، ولی این کارها روی ما اثر ندارد. این اقدامات ما را در پیشبرد اهداف مان در منطقه قدرتمندتر و مصمم تر خواهد کرد.”

چند لحظه بعد، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در همان رسانه گفت: “عملیات تروریستی انجام شده در برابر سفارت ایران یک اقدام ضدانسانی و منفور ازسوی صهیونیست ها و مزدوران شان است.”

 

پذیرفتن مسؤولیت ازطریق توئیتر

درحالی که مسؤولان به این پرونده رسیدگی می کنند، همه چیز نشان از آن دارد که القاعده مسؤول این حملات است. تیپ عبدالله اعظم، شعبه این سازمان تروریستی در لبنان، بلافاصله مسؤولیت این حملات را در حساب توئیتری سراج الدین زوریقات، روحانی تندرو، قبول کرد: “تیپ های عبدالله اعظم و واحدهای حسین بن علی مسؤول انفجارهای بیروت هستند.” این افراد با اقداماتی مشابه، ایران را مورد تهدید قرار داده اند تا این کشور نیروهای خود را از سوریه خارج و زندانیان اسلام گرای سنی را آزاد کند.

این گروه رابط هایی در مراکز پناهندگی فلسطینیان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. به گفته چارلز لیستر، تحلیلگر گروه فکر IHS، دو تن از فرماندهان آن سعودی هستند.

سؤالی که در این بازی پرخشونت در به دست آوردن قدرت در خاورنزدیک مطرح می شود این است که القاعده با حمله به منافع ایران و حزب الله چه سودی عایدش می شود. میر جاودانفر، تحلیلگر و کارشناس امور جمهوری اسلامی و رییس گروه فکر ایران-اسراییل آبزرور، به ال موندو اظهار داشت: “دولت ایران در جنگ داخلی ای که در سوریه به راه افتاده و اکثر کشته شدگان آن سنی هستند، درحال کمک به رییس جمهور بشار اسد است. افراط گرایان این مذهب می خواهند بخاطر این کمک ها انتقام بگیرند.” او در ادامه افزود: “القاعده حکومت تهران را به عنوان فرمانده شیعه اسد و حزب الله می بیند. به همین دلیل تصمیم گرفته اهداف خود را تغییر دهد و مستقیماً این فرمانده را نشانه بگیرد.”

جاودانفر در ادامه می گوید: “این وضعیت تأثیر قابل توجهی بر حزب الله و ایران خواهد گذاشت، زیرا مبارزه علیه القاعده کار آسانی نیست. این سازمان تروریستی دارای یک سیستم آموزش نظامی بسیار قوی است و بخاطر عملیاتی که علیه ایالات متحده در عراق و افغانستان به انجام رسانده، تجربه زیادی نیز دارد. آنها از خانواده های سعودی پول می گیرند و به شدت اصولگرا هستند. در صورت ادامه حمایت های شبه نظامیان شیعه و سپاه پاسداران از اسد در مبارزه علیه سنی ها، احتمالاً سنی های دیگر مناطق خاورمیانه نیز به حمایت از القاعده در مبارزه علیه حزب الله و ایران برخواهند خاست.”

منبع: ال موندو، ۲۲ نوامبر