همکاری متحدان آمریکا در خلیج فارس

نویسنده

khalijfarsb.jpg

ریچارد بیستون - دبیر دیپلماتیک

انگلیس در حال پیوستن به حرکت نظامی آمریکا برای بی اثر کردن نفوذ ایران در عراق و خلیج است. نیروهای ارتش آمریکا، در حرکتی جدید که به نظر می رسد فضای پرتنش این منطقه از دنیا را پر تنش تر سازد، دستور دارند عوامل ایران را در عراق دستگیر نموده و حضور نظامی خود را در خلیج قوت بخشند.

دو ناو مین جمع کن نیروی دریای سلطنتی برای پیوستن به ناوگان تند رو موجود در خلیج راهی این منطقه شده اند. زلمای خلیل زاد، سفیر در حال تغییر آمریکا در بغداد گفت: “ما به دنبال شبکه های ایران در عراق هستیم.” هدف از این کار تغییر روش رژیم اسلامی تهران است.

رابرت گیتز، معاون وزیر دفاع آمریکا تهران را به داشتن “ رفتار بسیار منفی” متهم کرد. در ظرف چند هفته گذشته نیروهای آمریکا دو بار مقامات ایرانی را دستگیر کرده اندو یک بار در بغداد و یک بار در اربیل.

آمریکا ایران را متهم به حمایت از گروه های شورشی عراقی نموده است. هر چند آقای گیتز اخیرا از مذاکره با ایران علنا حمایت کرده بود، لیکن وی دیروز در گردهم آیی ناتو اظهار کرد که اکنون زمان مذاکره نیست، چرا که رفتار ایران حضور بیشتر نیروهای آمریکا در منطقه را ضروری می گرداند. وی گفت: “ما تنها سیاست کلی خود را مبنی بر اهمیت خلیج برای ایالت متحده و لزوم حضوردراز مدت ما در این منطقه تکرار کرده ایم.”

ناو هواپیما بر آیزنهاور دسامبر گذشته وارد خلیج شد. این ناو به ناو جان استینیر خواهد پیوست. بعد از جنگ خلیج در چهار سال گذشته، این اولین بار است که آمریکا دو ناو بزرگ را به خلیج انتقال داده است.

به علاوه، بنا به دستور آقای بوش یک گردان دفاع ضد هوایی مجهز به موشک های پاتریوت برای حمایت از متحدان عرب آمریکا در مقابل حمله هوایی احتمالی ایران به منطقه اعزام شده اند.

مشارکت انگلیس در این صف آرایی در قالب اعزام دو ناو مین جمع کن بلایت و رمزی است که قرار است به مدت طولانی دو سال در منطقه باقی بمانند و ماموریت آن ها باز نگاه داشتن دهانه خلیج و تضمین حرکت کشتی ها در صورت کوشش ایران در مسدود کردن صادرات نفت از منطقه است.

کاخ سفید تصریح کرده که قصد اقدام نظامی علیه ایران ندارد ولی کوندلیزا رایس ، وزیر خارجه آمریکا، گفت نقل و انتقالات نظامی با استراتژی مقابله با “اقدامات بی ثبات سازی ایران” مرتبط است.

دکتر علی انصاری، یک کارشناس ایرانی دانشگاه سنت آندروز می گوید این اقدامات عواقب جدی در بر دارد.

“این امر ممکن است جنگ سرد را به جنگ واقعی تبدیل کند. این جنگ به طور اتفاقی ممکن است دامن زده شود. حتی با خیر خواهانه ترین اراده ها نیز حل کردن این گونه بحران ها مشکل است. چشم بر هم زنیم ممکن است وضعیت از کنترل خارج شود.”

علی رغم پافشاری های ایران، دیروز خبر هایی مبنی بر تمایل تهران به کاهش تنش با واشنگتن به گوش رسید. گفته می شود آیت الله خامنه ای و احمدی نژادنامه حسن نیتی را از طریق ملک عبدالله پادشاه سعودی برای دکتر رایس، که دیشب به ریاض وارد شد، فرستاده است.

حرکت نطامی آمریکا نشانه ای از کوشش واشنگتن برای آسوده کردن خیال متحدان سنتی آمریکا در منطقه، نظیر عربستان سعودی، مصر و اردن است. رهبران این کشورها اخیرا بارها به خطر نفوذ بیشتر ایران در منطقه اشاره کرده بودند.

ایرانیان و شیعیان عراق برندگان اصلی سقوط صدام حسین در عراق به شمار می آیند. حزب الله لبنان نیز به عنوان نماینده ایران در این کشور از نیروی نطامی قابل ملاحظه ای برخوردار است. کشور های عرب خلیج نیز از تحریک شیعیان خود توسط ایران نگران هستند. از همه جدی تر برنامه های هسته ای ایران است. دیروز ایران اعلام کرد عملیات غنی سازی اورانیوم خود را تشدید خواهد کرد که به نظر بسیاری پوششی برای دستیابی به بمب اتمی است. ماه گذشته شورای امنیت از ایران خواست غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد و تحریم های محدودی را علیه این کشور اعمال نمود.

در مقابل خودداری ایران از غنی سازی اورانیوم و اعلام در اختیار داشتن بیش از 3000 سانتریفوژ، آقای گیتز گفت: “ نظر من این است که هرگاه ایرانیان حاضر شدند در مورد برخی از موارد نقشی سازنده تری داشته باشند، آنگاه شاید فرصتی برای مذاکره پیش بیاید.”

منبع: تایمز - 16 ژانویه