تطمیع مردم با سکه‌های انتخاباتی

نویسنده
حسین محمدی

» اصول‌گرایان یکدیگر را متهم می‌کنند

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، درگیری میان اصول‌گرایان نیز شدت بیشتری می‌گیرد. در آخرین تحول از این دست، اصول‌گرایان، اطرافیان رحیم‌مشایی را متهم کردند که با “سکه‌های انتخاباتی” وارد فضای سیاسی شده است.همزمان اختلاف میان جبهه متحد اصول‌گرایان و جبهه پایداری هم رو به افزایش است.

یک نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به “هزینه‌کرد انتخاباتی جریان انحرافی برای دستیابی به کرسی های مجلس” خبر از آن داد که “برخی کاندیداها” اقدام به توزیع “سکه و پول” بین مردم کرده‌اند. وی این اقدامات را موجب “ تطمیع مردم و فراهم کردن شرایط خرید و فروش رای” دانست.

جریان انحرافی نامی است که اصول‌گرایان بر برخی از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد، هم‌چون رحیم‌مشایی، بقایی و رحیمی نهاده‌اند.

سخنان فرهاد دلق‌پوش، نماینده آستارا درباره خرید و فروش آرا در حالی بیان شده است که پیش از این اصول‌گرایان اعلام کرده بودند محمود احمدی‌نژاد و حامیانش برای تسخیر حداقل 150 کرسی مجلس، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

تاکنون حداقل دو تشکل “جبهه دانشگاهیان ایران” و “جبهه پایداری” از سوی حامیان احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات، سازمان‌دهی شده‌اند. غلام‌حسین الهام، مشاور حقوقی احمدی‌نژاد، از جبهه پایداری با عنوان “جبهه طرفداران دولت” یاد کرده بود.

اصول‌گرایان همچنین از تغییرات رخ داده در سطح فرمانداری‌های شهرستان‌ها نیز انتقاد کرده‌اند. پرویز سروری، مسوول کمیته امنیت داخلی مجلس، پیش از این تغییر فرمانداران را “سیاسی” توصیف کرده بود.

حسن نوروزی، رییس مجمع نمایندگان تهران نیز در این باره گفته: “اگر تعویض فرمانداران ادامه پیدا کند سئوال و استیضاح وزیرکشور کلید خواهد خورد و لذا معتقدم وزیر کشور باید در مورد تغییر فرمانداران مقاومت کند”.

سایت جهان‌نیوز ـ– نزدیک به علی‌رضا زاکانی ـ نماینده مجلس نیز از صدور 50 حکم فرمانداری توسط “جریان انحرافی” خبر داده و نوشته بود: “این انتصابات در سفرهای استانی دور جدید نهایی خواهد شد.”

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات هم هفته گذشته خبر داد که “جریان انحرافی” به دنبال آن است که با “تابلوی” آنها به میدان بیاید. او همزمان به “خواصی” اشاره کرده است که تلاش می‌کنند “ردی” از آنها به جای نماند.

پیش از این مصباحی‌مقدم، از نمایندگان مجلس نیز اعلام کرده بود: “رئیس‌جمهور به صورت غیر رسمی جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده است”.

هم‌زمان با تشکیل جبهه پایداری از سوی نزدیکان احمدی‌نژاد و دیدار صادق محصولی با احمدی‌نژاد، یک سایت نزدیک به محمدباقر قالیباف، از محصولی با عنوان “لیدر اقتصادی جبهه پایداری” نام برد و نوشت: “صادق محصولی وزیررفاه سابق دولت که هم اکنون نقش لیدر اقتصادی را در جبهه پایداری ایفا می‌کند در جلسه‌ای دو ساعته گزارشی از عملکرد این جریان را به رئیس جمهوری ارائه کرده و پس از آن محمود احمدی‌نژاد با یک دستور شفاهی از اعضای هیات دولت و استانداران خواسته تا با این جبهه همکاری داشته باشند”.

این نگرانی‌ها باعث شد برخی از اصول‌گرایان در فکر تشکیل کمیته صیانت از آرا بیفتند؛ کمیته‌ای که تشکیل آن با واکنش سخنگوی شورای نگهبان روبه‌رو شده است. کدخدایی تشکیل این کمیته را کار “گروه‌های بی‌هویت” دانسته است که “این موضوع را پیش کشیده‌اند”.

اصول‌گرایان پیش از این اعلام کرده بودند که “جریان انحرافی” قسمت اعظمی از مبلغ اختلاس 3هزارمیلیارد دلاری را از کشور خارج کرده تا در زمان انتخابات از آن استفاده کند.

انتقادات از مشایی اما باعث واکنش یکی از نمایندگان مجلس شد. علی‌اصغر زارعی٬ عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفته است: “هیچ سندی در خصوص انحرافی بودن برنامه‌های مشایی وجود ندارد و تاکنون نیز استناداتی به مجلس در این زمینه ارائه نشده است”.

این مساله باعث شد تا یک سایت نزدیک به قالیباف، در این باره بنویسد: “هر چند از ابتدا نیز با حضور عده‌ای از نزدیکان دولت مانند صادق محصولی در این جبهه، ادعای ضدیت آن با جریان انحرافی کمی غیر قابل باور به نظر می‌رسید اما در هر حال این جبهه همواره سعی داشت برای ورود به کمیته متحد اصولگرایان، فاصله خود را با جریان انحرافی حفظ کند تا شاید بتواند به اهداف سهم خواهانه خود برسد اما حال که در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده است، اعضای آن بی‌پروا سپر دفاعی اسفندیار رحیم مشایی می‌شوند. البته در‌‌ همان ابتدای تشکیل این جبهه نیزگمانه زنی‌هایی در رابطه با ارتباط جبهه پایداری با جریان انحرافی وجود داشت. برخی از سیاسیون بر این اعتقاد بودند که جبهه پایداری به نوعی وابسته به جریان انحرافی است و برای ورود اعضای این جریان به قدرت سیاسی تلاش می‌کند”.

از سوی دیگر ید‌الله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه نیز درباره این جریان گفت: “جریان انحرافی در بعضی از محافل با شایع‌پراکنی و القای کذب اعلام کردند که در صورت حمله نظامی کارخانه‌ها تعطیل و گرانی در سراسر کشور به وجود می‌آید”.

پیش از این، داوود احمدی‌نژاد، برادر رییس دولت دهم، خبر از ورود این جریان به “فاز نظامی” و “ساختارشکنی” داده بود.