نگرانی کیهان بابتتوهین به شعور مردم

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش ها به بیانیه ۵ عضو کمیسیون برجام

بروز جنجال های چند روز اخیر در پارلمان جمهوری اسلامی بر سر گزارش کمیسیون برجام پیرامون توافق هسته ای تهران و ابرقدرت های جهان، دیروز پای کیهان را نیز بار دیگر به دعوا باز کرد.

این نشریه که توسط حسین شریعتمداری –ـ نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان ـ– اداره می شود دیروز با انتشار یادداشتی بدون نام به انتقاد تند از ۵ عضو کمیسیون برجام پرداخت که روز یکشنبه به محتوای گزارش برجام اعتراض کرده بودند. کیهان می نویسد: “نمایندگان امضا‌کننده این بیانیه با دل سپردن به سیاست قدیمی و کهنه شده پلیس خوب و بد تاکید کرده‌اند، برجام اختلافات میان اسرائیل و آمریکا را علنی ساخته و آبروی نتانیاهو را برده است!”

۱۲ مهر چند ساعت پس از انتشار گزارش برجام در مجلس توسط علیرضا زاکانی ـ رئیس این کمیسیون- ۵ عضو از این کمیسیون ۱۳ نفره بیانیه ای منتشر کردند که بر خلاف گزارش رسمی برجام، به شدت از توافق هسته ای دولت روحانی با گروه ۱+۵ دفاع می کرد. در مقدمه این بیانیه آمده بود: “ما امضا کنندگان زیر اعتقاد داریم بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده وآثار بسیار مثبت برجام که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جاری کشور باشد نادیده گرفته شده است.”

علاءالدین بروجردی( رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی)، غلامرضا تاجگردون( اصلاح طلب)، مسعود پزشکیان ( نماینده اصلاح طلب)، عباسعلی منصوری آرانی و منصور حقیقت پور (هر دو عضو کمیسیون اصولگرایان رهروان ولایت) که امضا کنندگان بیانیه مذکور هستند در این گزارش ۱۶۵ دستاورد توافق جامع هسته ای را بر شمرده اند.

این افراد در بیانیه خود خاطرنشان کرده اند که محتوای گزارش رسمی برجام در خارج از این کمیسیون تهیه شده و پس از آن برای رای گیری به داخل کمیسیون آورده شده است :” متأسفانه به دلیل سوگیری حاکم بر کمیسیون به تذکرات دلسوزانه اعضا توجه نشد و گزارش یکسونگر که خارج از کمیسیون تدوین شده بود به رأی اعضای حاضر در کمیسیون (3 نفر از اعضا به دلیل اعتراض جلسه را ترک کرده بودند) گذاشته شد که نهایت با رأی ۶ نفر مثبت و ۴ نفر منفی به تصویب رسید.”

کیهان در یادداشت دیروز خود البته کوشیده این بخش از بیانیه را یک ضد و نقیض معرفی کند و گوشزد کرده است :” این ادعا به معنای آن است که اگر سه عضو موافق برجام که در رای‌گیری نهایی حضور نداشتند و جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرده بودند،اندکی تحمل می‌کردند گزارش نهایی تصویب نمی‌شده و به جای آن گزارشی در تایید برجام در اختیار افکار عمومی قرار می‌گرفت!”

این نشریه این تناقض را “توهین به شعور مردم” توصیف کرده و انگیزه این ۵ نماینده پارلمان از امضا چنین بیانیه ای را مرتبط با انتخابات پیش روی مجلس، در ماه اسفند، دانسته است. کیهان نوشته: “گویا نویسندگان بیانیه که برای مصارف انتخاباتی دنبال همراهی با دولت هستند نمی‌دانند که تجربه نشان داده است که چنین همراهی‌ها و همگامی‌هایی با عاقبت خوبی در میان مردم و افکار عمومی مواجه نشده‌اند.”

 در واکنشی تلویحی به بیانیه اخیر، علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام، دیروز در گفتگو با خبرنگاران بدون اسم آوردن از این ۵ نماینده گفت: “دوستان با این گزارشی که مورد قبول صاحب‌نظران است این گونه سطحی برخورد نکنند.”

گزارش منفی کمیسیون برجام پیرامون توافقات اخیر مدت اجرای ۱۵ ساله برجام را یک “نقطه ضعف جدی” در توافق اخیر توصیف و از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیرامون پرونده هسته ای نظام نیز انتقاد کرده است.

باید افزود روز یکشنبه پس از قرائت این گزارش، بلافاصله طرحی با امضای ۱۰۰ نماینده برای تعیین فوریت به رای گذاشته شد که ۹ تکلیف برای دولت برای اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک با غرب مشخص کرده؛احکامی که به نظر نمی آید به سنگی بزرگ برای دولت در مسیر تعامل هسته ای با غرب تبدیل شود. دو فوریت این طرح با مخالفت نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری رای نیاورد و با یک فوریت به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده شد. قرار است مجلس یکشنبه هفته آینده در خصوص این طرح رای گیری کند و پیش بینی می شود که تصویب آن دشوار نباشد. این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین کمیسیون انرژی تصویب شده است.

در حالی که به نظر می رسید انتشار گزارش برجام و رای گیری هفته آینده بر سر طرح مذکور، پایان ماراتن پارلمان اصولگرایان در رابطه با توافق هسته ای نظام و جامعه جهانی باشد، اما گزارش ها نشان از آن دارد که ظاهرا اعضای کمیسیون برجام قصد ترک کردن میدان هسته ای را ندارند و کماکان می خواهند توافق اخیر را بستر فعالیت های خود قرار دهند. برای نمونه حسین نقوی‌حسینی، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام گفته کار این کمیسیون “تمام نشده” است. به گزارش خبرگزاری تسنیم سخنگوی کمیسیون برجام تصریح کرده: “قرار است گزارش تفصیلی این کمیسیون در بیش از هزار صفحه تا دو ماه دیگر تهیه و به سران قوا، مقامات ارشد کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی فرستاده شود.”

به نظر می آید نمایندگان اصولگرا در مجلس قصد دارند دست کم تا زمان انتخابات مجلس در پایان امسال، بحث ها بر سر توافق هسته ای را در منازعات سیاسی زنده نگه دارند؛ موضوعی که احتمالا مرتبط با تکاپوهای نمایندگان کنونی برای دریافت امتیازات از دولت روحانی و یا ایجاد فضای دو قطبی علیه دولت و بسیج نیروهای مخالف به منظور هموار شدن مسیر انتخاب دوباره آن ها در انتخابات است.