سقوط اسد برای ایران جبران ناپذیر است

نویسنده

» تحلیل ها و سیاست های اسرائیل در مصاحبه با فیگارو

ژرژ مالبرونو- مارک دوبونی

دن مریدور، معاون نخست وزیر اسراییل و وزیر اطلاعات و انرژی اتمی این کشور، براین باور است که باید از “ائتلاف گسترده ای که، ازجمله با اکثر کشورهای عربی به وجود آمده، استفاده کرد” تا بتوان ایران را از دستیابی به بمب اتمی بازداشت. او در مصاحبه ای با فیگارو به سؤالاتی دراین زمینه پاسخ داده است. این مصاحبه را می خوانید.

 

پس از پایان دوره ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی، رابطه فرانسه و اسراییل به چه صورت است؟

روابط ما با رییس جمهور جدید فرانسه بسیار خوب است. متأسفانه هیچ یک از دو طرف هنوز نتوانسته ایم به سؤالات مهم و نگران کننده ای، مانند ایران و سوریه، پاسخ دهیم.

 

تحلیل شما در مورد تحولات جهان عرب چیست؟

برای گذار از دیکتاتوری به دموکراسی به زمان نیاز است. آنچه که امروز مرا نگران می کند، بازگشت خدا و مذهب به بطن سیاست است. من اصلاً این رویه را نمی پسندم. حال چه باید کرد اگر اکثریتی که رأی داده اند خواستار دموکراسی نباشند؟ به عنوان مثال چه باید کرد اگر حق انتخاب پوشش را از زنان بگیرند؟ ما نمی دانیم آینده این حکومت ها که دولت اسلام گرا انتخاب کرده اند به کجا خواهد انجامید. یکی از این حکومت ها مصر است که برای اسراییل اهمیت ویژه ای دارد. رییس جمهور مورسی چه خواهد کرد؟ تا این لحظه که شیوه گفتار او بیطرفانه بوده و اسراییل را تهدید نکرده. مصر به کمک غرب نیاز دارد تا اقتصاد خود را بهبود بخشد. امیدوارم که فشارهای اقتصادی تأثیر مثبتی بر رفتار دولت مصر داشته باشد.

 

سوریه چطور؟

حکومت سوریه مردم خود را به شکلی وحشتناک قتل عام می کند. باید جلوی این رفتارها را گرفت. اسراییل در شرایط بسیار حساسی قرار دارد. ما برای تغییر حکومت های عربی در پشت صحنه نیستیم. و البته هیچ تحولی نیز بدون خطر نیست. در سوریه خطر گروه های جهادگرا وجود دارد. ولی برای ما اولویت این است که ائتلاف میان ایران، سوریه و حزب الله را بشکنیم. بدین ترتیب تمامی خطرات مربوط به تغییر حکومت در دمشق منتفی می شود. ما نمی دانیم حکومت اسد چه زمانی سقوط خواهد کرد، ولی مطمئنیم زمانی که سقوط کند، مواضع ایران و حزب الله به شدت تضعیف خواهد شد. این رویداد ضربه بسیار مؤثری به بدنه سیاسی جمهوری اسلامی خواهد زد. سوریه کلید دستیابی ایران به یک موضع سلطه گرانه در منطقه خاورمیانه است. درهمین راستا، یک ائتلاف بزرگ و نادر میان کشورهای غربی و کشورهای عربی درحال شکل گیری است. این موضوع بسیار مهمی است که تمامی کشورهای عربی براین مسأله توافق دارند که باید ایران را از دستیابی به بمب بازداشت.

 

توافق درچه زمینه ای؟ در زمینه حمله، ادامه تحریم ها یا عملیات مخفی؟

گزینه نظامی، همان طور که رییس جمهور اوباما نیز گفت، روی میز است. اشتباه است اگر بخواهیم در این زمینه بیشتر بگوییم. من مخالف زیاد صحبت کردن هستم: هرچه بیشتر حرف بزنیم، کمتر عمل می کنیم. اوباما به شکلی شفاف گفت که باید از دستیابی ایران به بمب اتمی جلوگیری کرد. فشارهای اعمال شده توسط جامعه بین المللی تاکنون نتایج بی سابقه ای به همراه داشته، ولی این کافی نیست. باید آنها را تشدید کرد. علی خامنه ای باید بداند که اگر بخواهد از آستانه عبور کند و بمب بسازد، پیامدهای آن بسیار سخت خواهد بود. ولی مطمئن باشید که اگر ایران در این کشمکش پیروز شود و به بمب دست پیدا کند، جهان دستخوش تغییر خواهد شد.

منبع: فیگارو، ۵ اکتبر