احمد جنتی: واقعا اوف بر شما!

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» عصبانیت از ایستادگی جنبش سبز و رهبرانش

در ادامه واکنش های مقامات حکومتی به راهپیمایی گسترده مردم در 25 بهمن ماه، دبیر ۸۶ ساله شورای نگهبان ضمن اشاره به اینکه “درباره محاکمه سران فتنه قوه قضاییه باید مصلحت اندیشی” کرد،  گفت: واقعا اووف بر شما!

احمدجنتی در نماز جمعه این هفته تهران ضمن تاکید بر اینکه “مردم هنوز نبریده اند” گفت: “مردم ما پس از انقلاب با جنگ و مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم کرده و می‌کنند اما در عین حل نه از امام،  نه از نظام،  نه از دولت و نه از ارکان جمهوری اسلامی نبریده‌اند بلکه حضورشان در صحنه نیز بیشتر شده است.”

دبیر شورای نگهبان سپس با اشاره به ناآرامی‌های منطقه خاورمیانه از جمله بحرین و یمن تاکید کرد: “چرا قدرت‌ها نمی‌فهمند که مردم از آنها اعلام بیزاری می‌کنند و اساسا این قدرت‌ها چه دشمنی با مردم خود دارند ؟ آیا شرط انصاف و انسانیت است که مردم خود را کشت و به زنجیر کشید؟ “

وی در ادامه اما به راهپیمایی گسترده طرفداران جنبش سبز در 25 بهمن که رسید، با خطاب قرار دادن رهبران جنبش سبز گفت: “شما عمرتان تمام شده است. اینکه گفته می‌شود سران فتنه باید اعدام شوند باید دانست که در واقع اعدام و معدوم شده‌ و در جامعه سقوط کرده‌اند؛ آبرو و حیثیت آنها نیز رفته است.”

دبیر شورای نگهبان با این حال ضمن اشاره به واکنش چهره های تندرو حکومت که خواستار محاکمه و اعدام رهبران جنبش سبز شده اند،  تصریح کرد: “قوه قضائیه باید مصلحت‌اندیشی کند.”

وی اضافه کرد: “من خیال می‌کنم کاری که قوه قضائیه می‌تواند بکند این است که باید ارتباط آنها با مردم را به کلی مسدود کند. درب خانه آنها مسدود شود،  تلفن‌ آنها قطع شود،  اینترنت آنها نیز قطع شود تا نتوانند پیامی بدهند و پیامی بگیرند و در خانه خود زندانی شوند.”

احمد جنتی  ادامه داد: “چه می‌شود که یک دفعه عده‌ای به فکر حمایت از مصر افتاده‌اند،  واقعا اووف بر شما.”

عصبانیت دبیر شورای نگهبان از جنبش سبز و رهبرانش به دلیل حضور در راهپیمایی 25 بهمن و تاکید بر در نظر گرفتن “مصلحت نظام از سوی قوه قضاییه” برای دستگیری آقایان موسوی و کروبی  درحالی است که وی همواره تندترین مواضع را برعلیه مخالفان حکومت اتخاذ  و به ویژه مقامات قضایی را ترغیب به برخوردهای بیشتر کرده است.

احمد جنتی در 9 بهمن ماه سال گذشته،  یک روز پس از اعدام محمدعلی زمانی و آرش رحمانی پور(که هردو نفر دوماه پیش از انتخابات بازداشت شده بودند) از تریبون نماز جمعه خطاب به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه گفته بود: “ای برادر! ما شما را می‌شناسیم،  قبلا در حوزه استاد بودید و علاقه شدیدی به درس خواندن و درس دادن داشتید،  اما شما مسوولیت را قبول کردی و می‌دانیم که روحیه ضدظلم و ولایی داری و برای رضای خدا همانطور که دو نفر را سریعا اعدام کردید و دستتان هم درد نکند،  بایستید.”

او با اشاره به اینکه “اکنون جای رافت اسلامی نیست جای غلظت است” با ذکر آمار و ارقام به صادق لاریجانی یادآوری کرده بود که: “در 18 تیر ضعف نشان دادید؛ چند نفر در آن زمان اعدام شدند؟ اگر حالا هم ضعف نشان دهید آینده بدتری در انتظار شماست. در عین حال قانون هم باید رعایت اما قرآن و اسلام و ولایت هم باید حفظ شود و نباید به کسانی که مفسده می‌کنند رحم کرد،  زیرا علی(ع) هم در عین داشتن رافت اسلامی چند هزار نفر را در یکی از جنگ‌ها کشت و لذا نه می‌توانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط.”

برخی تحلیلگران دلیل اظهارات روز جمعه احمد جنتی و تاکید بر “مصلحت اندیشی قوه قضاییه” را محبوبیت رهبران جنبش سبز در میان مردم و لایه های مختلف حاکمیت کنونی و در نظر گرفتن”شرایط بحرانی” از سوی مقامات ارشد حکومت اسلامی  می دانند.

احمد جنتی که همواره از حامیان سرکوب مخالفان و منتقدین بوده در نیمه آذرماه امسال هم در مراسمی با عنوان یادواره شهدای روحانی استان فارس با اشاره به تداوم اعتراضات با نام “فتنه” گفته بود: “این موضوع همچنان ادامه دارد گرچه سرکوب شده ولی نابود نشده است و این مسئله در جاهای مختلف خود را نشان می دهد.”

 

مصلحت نظام

اظهارات احمد جنتی در نماز جمعه این هفته تهران در شرایطی بود که روز پنجشنبه هفته گذشته 28 بهمن ماه نیز رییس قوه قضاییه در همایش قضات دادگستری تهران با اشاره به واکنش ها و درخواست های چهره های حکومتی برای محاکمه رهبران جنبش سبز بار دیگر به صراحت خطاب به آنان اعلام کرده بود: “باید مصلحت نظام را در نظر گرفته و برای محاکمه سران فتنه صبر پیشه کنند.”

صادق لاریجانی اضافه کرده ود: “دستگاه قضا دیگر اجازه نمی دهد که سران فتنه با حق کشی و اعلام موفقیت اقدامات خود چهره و هدفهای خود را در بوق رسانه های غربی کنند و خود را قهرمان نشان دهند.”

او در عین حال تصریح کرده بود: “از تمامی مردم می خواهیم اجازه دهند تا دستگاه قضا در چارچوب قانون و بر اساس مصلحت نظام به حوادث اخیر و پرونده سران فتنه رسیدگی کند که البته در این مورد کوتاهی هم نمی کند. دستگاه قضا راه را بر اطلاعیه پراکنی آنها خواهد بست و اجازه نمی دهد آنها از صبر و تحمل نظام اسلامی سوء استفاده کنند و امیدواریم که مردم شریف ایران با صبر و تحمل ما را همراهی کنند.”

صادق لاریجانی در ماه های اخیر نیز چند بار در اظهارات مختلف این مساله را عنوان کرده که “برخورد با سران فتنه به مصلحت نظام نیست”.

او همچنین عدم برخورد با رهبران جنبش سبز از سوی قوه قضاییه را به تصمیم و نظر آیت الله خامنه ای رهبر حکومت مستقر ربط داده بود. او  روز چهارشنبه 20 بهمن ماه سال جاری در این باره به صراحت اعلام کرده بود که: “مصالح نظام وابستگی به ولی‌ فقیه دارد و این تصمیم تنها به من بستگی ندارد و تصمیم‌گیری در رابطه با این مطالب فراتر از قوه‌قضاییه است و مکرراً در لفافه این مطلب را گفته‌ام.”

صادق لاریجانی پیشتر در 27 آذرماه سال جاری نیز در واکنش به مواضع گروه های تندرو و حامی برخورد با مخالفان در کشور نیز تاکید کرده بود که: “در مورد برخورد با سران فتنه تنها نظر رهبری را قبول داریم.”

این اظهار نظر رییس قوه قضاییه درحالی بود که برخی از اعضای مجلس و همچنین حامیان تندروی دولت مستقر عنوان کرده بودند که اگررییس قوه قضاییه و برادرش علی لاریجانی رییس فعلی مجلس “در خصوص سران فتنه” صریح سخن نمی‌گویند و برخورد نمی کنند به این دلیل است که “اگر حکومت عوض شد می‌خواهند در حکومت بعدی دستی داشته باشند.”