نا آرامی در منطقه، فشار ایران بر ریاض

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب درباره اختلافات مسلمانان

علی اکبر دارینی

دولت ایران از عربستان سعودی، رقیب منطقه ای خود، خواست نیروهای خود را از بحرین خارج کند. نیروهای عربستان در حال کمک به پادشاهی سنی بحرین هستند تا جنبش مخالفان تحت رهبری شیعیان، که خواستار حقوق برابر و جایگاه سیاسی هستند، را فروبنشانند.

از زمانی که موج ناآرامی های کشورهای عربی دو ماه پیش به بحرین رسید، در سرتاسر این جزیره کوچک منتشر شد. عامل فرقه ای در این تحولات، به عنوان یک تفاوت کلیدی با سایر ناآرامی های خاورمیانه، به سرعت کشورهای سنی آنسوی خلیج فارس را در برابر قدرت شیعه در ایران به صف کرد.

احمدی نژاد در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران گفت: “سعودی ها کار زشتی کردند که نیرو اعزام کردند… دولت بحرین نیز کار زشتی کرد که مردم خودش را کشت.”

روز پیش از آن، نوبت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود. بلوک سیاسی آنها موسوم به “شورای همکاری کشورهای خلیج” آنچه را که تلاش ایران برای دامن زدن به تنش های فرقه ای در بحرین خواند، محکوم کرد.

این شورا در یک نشست اضطراری در پایتخت عربستان نسبت به “ادامه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از طریق توطئه علیه امنیت ملی آنها” عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

در نشست روز یکشنبه این شورا، اتهام وجود شبکه جاسوسی ایران در کویت نیز  مورد بحث قرار گرفت.

اما اوضاع بحرین در ظرف سال های اخیر به وخیم ترین شکل خود درآمده است. اکثریت جمعیت این کشور پادشاهی را شیعیان تشکیل می دهند اما این کشور به مدت دو قرن تحت حاکمیت سنی ها بوده است. شیعیان چندین سال علیه تبعیض و رویکرد دولت برای جذب سنی ها از سایر کشورها و تغییر  موازنه جمعیت این کشور اعتراض کرده اند.

این خشم و غضب به تناوب تبدیل به برخوردهای خیابانی شده است و جوانان شیعه به پرتاب سنگ و بمب های دست ساز به سوی پلیس اقدام کرده اند.

اکثریت شیعه مخالف دولت در ماه فوریه و با تأثیر پذیرفتن از ناآرامی های مصر و تونس، در حالی به خیابان ریختند که چنین جمعیتی قبلاً هرگز در آن کشور دیده نشده بود. آنها میدان مرکزی شهر را تسخیر کردند. سرکوب دولتی دست کم 27 نفر را به کشتن داد و مسؤولان اعلام کردند ردپای نفوذ ایران را در میان مخالفان دیده اند؛ البته هیچ ارتباط مستقیمی دیده نمی شد. 

حاکمان بحرین که از عهده مهار فوری نا آرامی ها برنیامده بودند، حالت فوق العاده اعلام کردند و از نیروهای نظامی تحت رهبری سعودی درخواست کمک کردند.

عربستان سعودی با نگرانی از سرایت تشنج به اقلیت شیعه مستقر در نواحی نفت خیز شرق کشور که در فاصله کمی از بحرین قرار گرفته است،  از حاکمان بحرین خواست تسلیم نشوند. 

احمدی نژاد گفت: “ما هیچ ارزش قانونی برای این بیانیه قائل نیستیم. مسجل است که این بیانیه زیر فشار آمریکا و متحدانش صادر شده است.”

ایران اصرار دارد که اعتراضات مخالفان شیعه در بحرین از مناقشه مذهبی نشأت نگرفته بلکه خیزشی علیه استبداد است.

آمریکا به متحدان خود در بحرین، کشور میزبان ناوگان پنجم آمریکا، فشار وارد کرده است که برخی از خواسته های جنبش اعتراضی در مطالبه دموکراسی را برآورده کنند. مخالفان از آمریکا خواسته اند برای متوقف ساختن سرکوب، دخالت قدرتمندانه تری بکند.

احمدی نژاد در سخنان خود با خبرنگاران به آمریکا نیز حمله کرد و گفت دوره ریاست جمهوری آقای اوباما در آمریکا شرم آور بوده است.

وی گفت: “با اطمینان قول می دهم امروز دولت آمریکا رسواتر از دولت قبلی است. آمریکا و نقشه هایش محکوم به شکست است.”

منبع: بوستون گلوب- 4 آوریل