اوباما و تغییر رویه آمریکا

نویسنده

» مقاله نیوزویک درباره محدودیت های مالی جدید علیه ایران

مایکل هیرش- مایکل ایسیکوف

استورات لِوی، معاونت اطلاعات مالی و تروریسم اداره خزانه داری آمریکا، ظرف سال های اخیر به دیدار های بی سر و صدا از بانک های مختلف جهان دست زده تا عرصه را بر فضای مالی ایران تنگ تر کند. به همین دلیل، او پس از رابرت گیتس، دومین مقام ارشد دولت بوش بوده که از سوی باراک اوباما نیز به کار گرفته شده است. با این همه، او در یک سال اول دوره ریاست جمهوری اوباما ساکت و بی سر و صدا بوده است و نام او کمتر توسط افکار عمومی آمریکا شنیده شده است. یک دیپلمات اروپائی که امور ایران را برای دولت مطبوع خود دنبال می کند، لوی را به عنوان شخصیتی توصیف می کند که در تهران از او می ترسند و البته از او متنفر هستند. او می گوید لوی کسی است که در تهران «همه مسؤولان نام وی را درست تلفظ می کنند.»    

درواقع انتخاب مجدد وی به عنوان معاون اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه داری آمریکا در ماه فوریه، با تروشروئی ایرانی ها همراه شد. وزیر اقتصاد ایران پیش تر وی را به عنوان «یک مقام صهیونیست در دولت ایالات متحده» خوانده بود. به گفته یک مقام آشنا به امور پشت پرده که نخواست نامش فاش شود، ایران به طور پنهانی اعلام کرده بود انتخاب لوی را در تضاد با ادعای اوباما برای اتخاذ یک رویکرد دوستانه تر با ایران ارزیابی می کند. لوی خود نسبت به دریافت پیشنهاد اولیه اوباما برای ادامه کار در سمت قبلی اش ابراز تعجب کرده بود و قبل از قبول این پیشنهاد، مدتی مردد بوده است.

باراک اوباما تا هم اکنون نیز لوی را در دستگاه دیپلماسی اش نگاه داشته است. رئیس جمهور آمریکا به این نتیجه رسیده که پیشنهاد «دراز کردن دست دوستی» وی به ایران، به تنهائی دستاوردی نخواهد داشت. اوباما که جایزه صلح نوبل خود را هفته پیش دریافت کرده است، به سرعت به پایان ضرب الاجل مورد نظر برای مشاهده هرگونه «پیشرفتی» در گفتگوها برای توقف برنامه هسته ای ایران نزدیک می شود. تهران مدت کوتاهی پس از پذیرش توافق ماه اکتبر برای ارسال اورانیم خود به خارج از کشور، تقریباً زیر تمام توافقات قبلی زد. بدتر از آن، پس از برملا شدن مرکز مخفیانه غنی سازی اورانیوم در نزدیکی شهر مقدس قم، ایران از تصمیم خود برای ساخت 10 مرکز غنی سازی دیگر خبر داد. یک دیپلمات اروپائی در همین زمینه گفت: «هیچ اتفاقی در حال رخ دادن نیست. هیچ!»

به گفته یک دیپلمات ناشناس در دولت، رئیس جمهور آمریکا با ناامید شدن از هرگونه توافق دقیقه آخر با ایران، اکنون قویاً به اتخاذ تحریم های سنگین تر علیه آن کشور متمایل شده است. وی گفت «برای اوباما مهم است که ایالات متحده دقیقاً همان کاری را بکند که قبلاً وعده انجامش را داده است. ما قبلاً گفته ایم اگر دیپلماسی راه به جائی نبرد، در پایان سال به تحریم متوسل خواهیم شد. زمان آن فرا رسیده است. هیچکس به دولت فعلی آمریکا نخواهد گفت مانند دولت بوش رفتار می کند. ما راه تماس را امتحان کردیم.»

بنابراین زمان هنرنمائی در صحنه بین المللی، دوباره برای استورات لوی فرارسیده است. کاخ سفید اتخاذ یک طرح محکم تر برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران را تأیید کرده است. به گفته مقام ارشد دولت اوباما، استورات لوی در قلب چنین طرحی قرار خواهد داشت. یکی از اهداف کلیدی در این طرح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود؛ نیروئی که کنترل بخش عظیمی از کشور و اقتصاد آن را در دست گرفته است. از زمان انتخابات خرداد ماه، سپاه پاسداران منفور در ایران به دلیل ارعاب و کشتار معترضان طرفدار آزادی، به نیروئی مخوف تبدیل شده است. در عین حال، سپاه پاسداران طی یک قرارداد 8 میلیارد دلاری، سهام عمده شرکت مخابرات ایران را خریداری کرد. اقدامی که بالقوه، امکان کنترل سیستم های اینترنت و تلفن در کشور را به این ارگان می دهد. سپاه پاسدارن ایران نفوذ خود در حوزه های مالی و انرژی ایران را گسترش داده است. این درحالی است که هر دو حوزه، مشمول تحقیقات و بررسی های گستردۀ دفتر معاونت آقای لوی هستند. لوی در یک مصاحبه اعلام کرد: «سپاه پاسداران در حال تسلط بر بخش بزرگتری از اقتصاد ایران و بیرون راندن سایر شرکت ها است. آنها از شرایط ویژه ای برای دراختیار گرفتن قراردادهای غیرمناقصه ای برخوردار هستند و به همین دلیل، مورد تنفر سایر مردم ایران قرار گرفته اند.»

لوی، آن طور که خودش می گوید کارش سفر به نقاط مختلف جهان است. او از شرکت های بزرگ دیدار کرده تا مدیران آن را از «ریسک های همکاری با ایران یا کره شمالی» مطلع کند. ماتیو لویت دستیار پیشین آقای لوی می گوید این دیدارها همراه هیچ تهدیدی نبوده است و بیشتر بانک ها خودشان نمی خواستند تحت الشعاع عواقب فعالیت های انجام شده با طرف های ایرانی قرار بگیرند. البته برخی از شرکت ها هم متوجه این تهدید می شدند که: اگر شما به همکاری مالی با ایران دست بزنید، ممکن است ناگهان در باز کردن شعبه یا وارد شدن به اقتصادهای بزرگ دنیا دچار مشکل شوید. بانک ها به طور سنتی از ریسک هائی که متوجه اعتبارشان شود نگران هستند و لوی هم خطر برملا شدن همکاری آنها با کشورهای مشکل دار توسط روزنامه هائی نظیر وال استریت ژورنال و فایننشیال تایمز را گوشزد می کرد. درحالیکه تحریم های سنتی کل مجموعه یک کشور را هدف می گیرد، رویکرد آقای لوی بر روی همکاری گروه های خاص با هدف «از کار انداختن توان تجاری» آنها متمرکز است. ماتیو لویت می گوید: «تجارت معمول کار بسیار دشواری شده است. بانک ها از ارائه نامه های اعتباری خودداری می کنند. شرکت های بیمه هم محموله ها را بیمه نمی کنند. البته شرکت های حمل محموله هم از انتقال محموله ها خودداری می کنند.»

بازگشت مجدد لوی به صحنه، خود نشان می دهد تفاوت های اوباما با پیشنیانش در بحث امنیت ملی چندان که به نظر می رسد زیاد نیست. لوی در حالیکه در کنار در دفتر کاری اش ایستاده است، به دو تصویر قاب شده بر روی میزش اشاره می کند. در یکی از این دو تصویر، لوی لبخندزنان در کنار بوش، هانک پاسون وزیر وقت خزانه داری و جاش بولتون رئیس وقت کارکنان کاخ سفید ایستاده است. در عکس دیگر، او در حالی که از سوی تیم گیتس وزیر خزانه داری فعلی و نیز لری سامرز مشاور اقتصادی رئیس جمهور، به باراک اوباما معرفی می شود، دیده می شود. تنها چهره مشترک در این دو عکس، خود آقای استورات لوی است.

 

منبع: نیوزویک- 12 دسامبر