برخی استان ها تنها یک کاندیدا دارند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» صد و نود کاندیدا برای ۸۸ کرسی خبرگان

صد و نود کاندیدا برای ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند، مهلت ثبت نام تا دوم دی ماه است و تاکنون تنها دو زن داوطلب عضویت در خبرگان رهبری شده اند. عصمت سوادی که روز نخست ثبت نام کرده بود و رخسانه صراحی که تنها ۲۷ سال دارد و در کنار محمد تاج الدینی از حوزه کرمان، جوان ترین کاندیدای خبرگان تاکنون است، روز گذشته در، وزارت کشور ثبت نام کرد. او گفته دکترای زبان عرب دارد.

از دو روز پیش و با آغاز ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و فرمانداری ها در استان های مختلف روزهای شلوغ تری را سپری می کنند. برخی همچون محمد غرضی، همزمان داوطلب حضور در هر دو مجلس هستند، برخی، اعضای خانواده یا نماینده های خود را برای ثبت نام شان می فرستند و برخی دیگر پس از ثبت نام کنفرانس های خبری در میان خبرنگاران تشکیل می دهند.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی هنوز برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه نکرده اما رقبای او در جبهه مقابل یکی پس از دیگری با فرستادن نماینده های شان برای تکیه دوباره بر صندلی های خبرگان نام نویسی کرده اند. آیت الله جنتی، مرتضی مقتدایی، محمد یزدی و دری نجف آبادی جزو همین طیف هستند که خود برای ثبت نام مراجعه نکرده و دیروز نماینده ای از جانب آنها برای ثبت نام به وزارت کشور رفته است.

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و آیت الله یزدی عضو شورای نگهبان هستند و شورای نگهبان صلاحیت کاندیداهای ورود به مجلس خبرگان رهبری را بررسی می کند.

مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار و حسین رحمانیان موحد، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی دیگر افرادی هستند که کاندیدای حضور در مجلس خبرگان رهبری شده اند.

سیدمحسن موسوی تبریزی، علم الهدی، محمد سعیدی، محمد ری شهری.. سیدحسن خمینی نوه آیت الله خمینی، موسوی بجنوردی، سیدمحمود هاشمی شاهرودی، آیت الله امینی، سیدمحمدعلی دستغیب، محسن غرویان از شاخص ترین چهره هایی هستند که طی ۴ روز گذشته برای خبرگان ثبت نام کرده اند. به گزارش خبرگزاری ایلنا محمد غرضی در تهران، علی اکبر زمردی در استان فارس و حسین متفکر در آذربایجان شرقی برای هر دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اقدام به نام نویسی کرده اند.

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، هفتم اسفند ماه و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. استان تهران ۱۶ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد و تاکنون ۴۰ نفر در این استان برای انتخابات خبرگان ثبت نام کرده اند. در استان های خراسان و خوزستان که هر کدام ۶ نماینده در مجلس خبرگان دارند تاکنون به ترتیب ۱۱ و ۸ کاندیدا ثبت نام کرده اند.

استان اصفهان ۸ نماینده در مجلس خبرگان دارد ولی تاکنون تنها ۸ نفر داوطلب نمایندگی در این استان شده اند. در آذربایجان شرقی اما ۱۵ کاندیدا برای ۵ کرسی نمایندگی ثبت نام کرده اند. در استان فارس اما ۵ داوطلب برای ۵ کرسی تاکنون ثبت نام کرده اند.

استان های گیلان و مازندران کدام ۴ نماینده در مجلس خبرگان دارند که ۱۰ نفر در گیلان و تنها ۴ نفر در مازندران ثبت نام کرده اند. در اذربایجان غربی ۹ نفر تاکنون برای کسب ۳ کرسی نمایندگی خبرگان نام نویسی کرده اند و در کرمان ۴ نفر ثبت نام کرده اند. این استان هم ۳ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد. براساس گزارشی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده استان های قزوین، سیستان و بلوچستان، البرز، گلستان، اردبیل، کردستان مرکزی،همدان، کرمانشاه، لرستان هر کدام دو نماینده در مجلس خبرگان دارند که به ترتیب ۶ نفر در گلستان، ۲ نفر در همدان، ۵ نفر در استان مرکزی، ۵ نفر در کرمانشاه، ۴ نفر در قزوین، ۴ نفر در سیستان و بلوچستان، ۵ نفر در استان البرز، ۲ نفر در اردبیل، ۵ نفر در لرستان و تنها یک نفر در استان کردستان ثبت نام کرده اند. براساس همین گزارش خبرگزاری ایلنا استان های بوشهر، قم، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، زنجان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری هر کدام یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارند. تاکنون در قم ۳ نفر، چهارمحال و بختیاری ۶ نفر، ایلام و زنجان و بوشهر هر کدام ۲ نفر، سمنان ۴ نفر ثبت نام کرده اند. در استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد تنها یک نفر برای حضور در انتخابات خبرگان ثبت نام کرده اند. مهلت ثبت نام در این انتخابات دو روز دیگر به پایان می رسد.