وظیفه زن ایرانی فقط بچه داری است

نویسنده
لوپوئن

» نگاه لوپوئن به ایران

از نظر رهبر جمهوری اسلامی، “بحران اخلاقی در غرب رو به افزایش است”. او معتقد است که “رفتار بد نسبت به زنان باعث شده تا ارزش آنان متزلزل شود”.

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج شنبه نسبت به ارزش های موجود در غرب، به ویژه نقش زنان که در نزد حاکمیت تهران نیز به عنوان موضوعی حساس محسوب می شود، هشدار داد. در جمهوری اسلامی بسیاری از محافظه کاران درتلاش اند تا تدابیر عدم اختلاط در جامعه را افزایش دهند. آیت الله علی خامنه ای گفت: “بحران اخلاقی در غرب رو به افزایش است.” از نظر او، ارزش زنان در جامعه غرب، آن طور که در ایران اسلامی بدان توصیه شده، نیست. این ارزش ها که به جایگاه زن در جامعه مربوط می شود، در قانون اساسی به صورت مکتوب نوشته شده و براساس آن، “وظیفه” زن ایرانی در راستای احترام به دین خود، بچه داری است.

سخنرانی آیت الله خامنه ای درحالی صورت می گرفت که اعضای مجلس خبرگان متشکل از مسؤولان مذهبی ناظر بر عملکرد رهبر انقلاب حضور داشتند. در این گردهمایی که در ابتدای هفته انجام شد، به ویژه به مسأله “تهاجم فرهنگی” غرب اشاره شد: بی اعتنایی به شیوه پوشش اسلامی و برگزاری کنسرت هایی که قوانین اسلامی را نقض می کنند. این اظهارات درحالی بیان می شود که یکی از مسؤولان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اخیراً اعلام کرده که زنان نمی توانند در کافه تریاها و قهوه خانه های سنتی پذیرای مشتریان باشند. شهین دخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان، نسبت به این مسأله، که به نظر وی موضع زنان را با جلوگیری از ادامه فعالیت شان به خطر می اندازد، اعتراض کرد.

جایگاه زنان در جامعه ایران همواره یک موضوع حساس در نزد حاکمیت این کشور بوده است. رییس جمهور حسن روحانی خواستار آزادی سیاسی و فرهنگی بیشتری در چارچوب ارزش های جمهوری اسلامی شده و با مقوله تبعیض زنان به مخالفت برخاسته است. شهرداری تهران نیز به دنبال تصمیم شهردار محافظه کار، محمد باقر قالیباف، جنجال دیگری در این زمینه به راه انداخت. براساس این تصمیم قرار است که زنان و مردان در ادارات و دفاتر شهرداری از یکدیگر تفکیک شوند.

مطبوعات فمینیستی نیز مورد حمله کمپینی قرار گرفته اند که هدف اش تشدید ارزش های اسلامی در ایران است. شهلا شرکت، سردبیر مجله فمینیستی “زنان امروز”، روز پنج شنبه به فرانس پرس اظهار داشت که به دنبال یک شکواییه به کمیسیونی احضار شد که مسؤولیت نظارت به رسانه ها را برعهده دارد. این شکواییه “به انتشار تصاویر زنانی مربوط می شود که در آنها به عنوان شیء درنظر گرفته شده اند”.

لوپوئن، ۴ سپتامبر