آیین‌نامه‌های تامین اجتماعی بازی با حقوق کارگران است

نویسنده

علی‌رضا محجوب٬ دبیرکل خانه کارگر٬ گفت که آیین‌نامه تصویب شده اخیر در سازمان تامین اجتماعی٬ بازی با حقوق مسلم کارگران است. 

رییس کمیسیون کارگری مجلس٬ گفت: «در موقعیت کنونی جامعه کارگری ایران در موقعیت بر‌تر نبوده بلکه در مذاکرات اجتماعی دست پایین را دارد».

به گزارش ایلنا٬ دبیرکل خانه کارگر با اشاره به آیین‌نامه جدید افزود: «در حالی که برابر قانون کارگران ساختمانی مانند همه بیمه شدگان تامین اجتماعی می‌توانند از طریق تجمیع سوابق خود به شرایط قانونی بازنشستگی دست یابند اما می‌بینیم که نویسندگان آیین نامه این قانون با استدلالی عجیب اعلام کردند که سابقه بیمه‌ای کارگران ساختمانی قابل تجمیع نیست و این کارگران برای بازنشستگی باید تنها به مدت سی سال در حرفه ساختمانی حق بیمه پرداخت کرده باشند».

محجوب همچنین با اشاره به «موضوع آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع»٬ اضافه کرد: «در آیین‌نامه‌ای که به تازگی در رابطه با این ماده قانونی تصویب شده است شرایطی وجود دارد که بر اساس آن امکان بازنشستگی کارگران به صورت غیرقانونی به اختیار کارفرما واگذار شده است».

وی از فعالان صنفی کارگری خواستار شد تا در مواجه با چنین شرایطی به جای تمجیدهای بی‌دلیل و بی‌موقع مورد اعتراضی خود را هر چه زود‌تر اعلام کنند تا از این طریق از تضییع حقوق کارگران جلوگیری شود.