پرواز از قفس

اکسپرس
اکسپرس

» گزارش اکسپرس از آزادی رکسانا صابری

رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی ــ آمریکائی که روز یازدهم مه در ایران آزاد شد روز جمعه با هواپیما عازم وین شد. هواپیمای وی ساعت 6 و 40 دقیقه به وقت محلّی در فرودگاه وین به زمین نشست و وی اندکی پس از ورود به محوطه فرودگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: “چند روز در وین خواهم ماند چون شهر آرامی است و برای تمدد اعصاب مناسب است”. صابری در مورد اینکه چه مدّت در وین خواهد ماند و چه موقع به آمریکا مراجعت خواهد کرد حرفی نزد. صابری در معیت پدر و مادر و برادرش با پرواز لوفت هانزا از تهران به مقصد وین پرواز کرده بود.

رضا صابری پدر رکسانا نیز اظهار داشت که پس از چند روز اقامت در وین “به ایالات متحده برمی گردیم. خیلی خوشحالیم که این ماجرا بالاخره تمام شد”. خبرنگار آزاد شده 32 ساله در فرودگاه وین روسری خود را برداشته بود و  چهره اش رنگ پریده  و خسته به نظر می آمد. وی به خبرگزاری فرانسه گفت که یکی از دلایل اقامتش در وین نقشی است که سفیر اتریش در ایران، میشائل پوستل در آزادی او ایفا کرده است: “او خیلی به من کمک کرد. مایلم از او تشکر کنم”.

وزارت امور خارجه اتریش روز جمعه نقش مؤثر دیپلمات کشورش را در آزادی خبرنگار زندانی تأئید کرد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش، پتر لانسکی تیفانتال، کشور متبوعش که با ایران روابط عادی دارد از “یک شبکه تماس گسترده” در ایران برخوردار است و از طریق همین شبکه توانست “نقش مؤثری در آزادی او ایفا کند”. رکسانا صابری در مورد محل اقامت خود و خانواده اش در وین تنها به این جمله که در منزل دوستان خواهد ماند اکتفا کرد که این گفته او مورد تأئید سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش قرار گرفت.

خبرنگار ایرانی ــ آمریکائی در فرودگاه وین همچنین اظهار داشت که “به زودی آنچه را که گذشت” و دلایل توقیف و بازداشت سه ماهه و محکومیتش را شرح خواهد داد. وی تأکید کرد: “در این باره خیلی چیزها نوشته شد. امّا فقط من می دانم واقعیت ماجرا چه بود”.

صابری در اواخر ژانویه توقیف شد و روز سیزدهم آوریل در دادگاه انقلاب تهران به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده به هشت سال زندان محکوم شد. محکومیت وی در دادگاه تجدید نظر به دوسال زندان تعلیقی تقلیل یافت. با اعلام رأی اولیه دادگاه  دنیا این رأی را محکوم کرد و گروه های زیادی از جمله باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواهان آزادی وی شدند.

بنا به گفته آقای صالح نیکبخت یکی از وکلای وی، علّت متهم شدن رکسانا به جاسوسی دست یافتن او  به گزارش محرمانه ای از نهاد ریاست جمهوری ایران در رابطه با جنگ عراق بوده است و به گفته وکیل دیگر او آقای عبدالصمد خرمشاهی تقلیل حکم وی در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعلیقی به این دلیل بوده که رکسانا از این گزارش اصلاً استفاده نکرده بوده است.

امّا نظر وزیر اطلاعات ایران، غلامحسین محسنی اژه ای اینست که “حکم دادگاه نشان می دهد که وی تبرئه نشده، بلکه طی محاکمه مشخص شده  که مرتکب جرم شده است”.

رکسانا صابری که دارای ملیت آمریکائی است از طریق پدر ایرانی اش شهروند ایران نیز محسوب می شود. وی از سال 2003  از تهران با بسیاری از رسانه های گروهی خارجی همکاری می کرد تا آنکه در سال 2006 کارت خبرنگاری خود را از دست داد. روز پنجشنبه نمایش فیلم “کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد” ساخته بهمن قبادی سینماگر ایرانی و دوست رکسانا در بخش نوعی نگاه جشنواره کن موفقیت عظیمی کسب کرد. این فیلم بلند که فیلمنامه آن توسط صابری و قبادی به طور مشترک نوشته شده و مخفیانه در تهران فیلم برداری شده است ماجراهای دو نوازنده را که از زندان درآمده اند پی می گیرد.

آنطور که پدر رکسانا به خبرگزاری فرانسه گفته وی قصد ندارد به کن برود: “کن تمام شده. نمایش فیلم دیروز[ پنج شنبه] بوده”.

 

منبع: اکسپرس 15 مه

http://www.lexpress.fr/actualites/1/la-journaliste-irano-americaine-roxana-saberi-en-court-sejour-a-vienne_760718.html