نیروی انتظامی با اسپری فلفل سالن را بهم ریخت!

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در جریان رقابتهای گزینشی تیم ملی شطرنج روی داد

خبرگزاری فارس با عنوان “اتفاقی عجیب در مسابقات شطرنج انتخابی تیم ملی” گزارش داد که در جریان مسابقات سراسری آزاد شطرنج ایران اتفاقاتی رخ داد که پای پلیس هم به محل برگزاری مسابقات باز شد. اعتراض یک شطرنجباز بازنده باعث شد تا مسوولان سالن از نیروی انتظامی کمک بگیرند و بالا گرفتن ماجرا با واکنش پلیس با اسپری فلفل همراه شد. این رویداد در عصر سومین روز برگزاری مسابقه های پرشرکت کننده گزینشی تیم ملی و قهرمانی کشور در چهار رده نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مشهد رخ داد.

به گفته شاهدان عینی یک شطرنجباز ۳۲ ساله “با وضعیت روحی نامناسب” پس از شکست با مسوولان رقابتها درگیر شد و وقتی تلاش برای بیرون راندن او از سالن بی نتیجه ماند، مسوولان از پلیس ۱۱۰ کمک خواستند.امابا ورود پنج مامور نیروی انتظامی به محل مسابقات، شطرنجباز معترض با یکی از آنها درگیر ‌شد و به ماموران فحاشی کرد.

آسیب دیدگی ۱۵ نفر در اثر تنفس اسپری فلفل

در ادامه گزارش فارس آمده: “ماموران هم برای اینکه بتوانند با وی برخورد کنند از اسپری اشک‌آور فلفل استفاده کردند که این کار موجب می‌شود تا ۱۵ نفر از افرادی که در آن حوالی هستند دچار حالت تهوع شدند… فرد مذکور را هم با وانت به کلانتری بردند!”

این ماجرا موجب شد تا مسابقات در روز سوم نیمه‌کاره رها شود و خانواده‌ها، فرزندان‌شان را از محل برگزاری مسابقات خارج کنند.

 

کاربرد اسپری فلفل برای دفاع از جان

پس از این رویداد محمدرضا وجدانی، رییس هیات شطرنج استان خراسان اعلام کرد که “ماموران برای دفاع از خود، حفظ نظم و اجرای قانون از اسپری فلفل استفاده کردند”.

رییس هیات شطرنج خراسان حاشیه سازی این شطرنجباز ۳۲ ساله را مربوط به مسابقه با یک نونهال نه ساله اعلام کرده، اما توضیح نداده که در رقابتی در رده های سنی مختلف چگونه این دو بایکدیگر مسابقه داده اند و چگونه کار اعتراض لفظی و درگیری کشیده است.

این مسوول البته ادعا کرده شطرنج باز مزبور “از نظر روحی مشکل پیدا کرده” و گردانندگان مسابقه حدود یک ساعت او را “تحمل” کرده انداما “وقتی دیدیم جو سالن در حال به هم ریختن است از برادران نیروی انتظامی خواستیم تا به ما کمک کنند. اگر نیروی انتظامی با وی برخورد می‌کرد، می‌گفتند که نیروی انتظامی یک ورزشکار را مورد ضرب و شتم قرار داده است، اما ماموران برای حفظ نظم از اسپری فلفل استفاده کردند تا این شطرنج‌باز ۳۲ ساله محل مسابقات را ترک کند؛ البته تمام این اتفاقات خارج از سالن رخ داد.”

در میان ورزشکاران شطرنجبازان از جمله آرامترین ها هستند و از این رو چنین رویدادی بی سابقه می نماید هرچند مسوول شطرنج خراسان این اتفاق را امری طبیعی دانسته و گفته است: “وقتی ۴۰۰ ورزشکار در مسابقات حضور دارند این موضوعات طبیعی است و در تمام دنیا ممکن است رخ بدهد! نمی ‌خواهم اسم ببرم، اما حدود ۱۰ مورد دارم که این اتفاقات رخ داده است. به هر حال وی عصبی بود و وقتی در بازی با یک کودک ۹ ساله نتیجه را واگذار می‌کند، اعصابش بیشتر به هم می‌ریزد.“او همچنین در حمایت از ماموران نیروی انتظامی و واکنش آنان در یک فضای شلوغ گفته: “وقتی ما خلاف قانون عمل کنیم و مامور نیروی انتظامی در کمال ادب از ما بخواهد که کمی آن طرف‌تر با هم صحبت کنیم، اما ما با وی دست به یقه می‌شویم، مامور نیروی انتظامی برای حفظ جان خود، برقراری نظم و اجرای قانون چه باید بکند؟ اسپری فلفل بسیار اندک بود که ماموران تنها برای دفاع از خود و حفظ نظم از آن استفاده کردند. خانواده‌ هایی که بیرون سالن بودند هم کمی اوضاع را بزرگ جلوه دادند!”