حکم ها از پیش صادر شده است

نویسنده

daneshgahhb.jpg

دانا شهسواری

همزمان باآغازثبت نام برای نیم سال دوم دانشگاهها و مراکزآموزش عالی ایران،موج جدیدی ازبرخورد با دانشجویان آغاز شده است. این برخورد اغلب در مورد دانشجویانی اعمال می شود که یا به فعالیت های سیاسی و صنفی می پردازند و یا وابسته به نشریات مستقل دانشجویی هستند.

موج جدید برخورد با دانشجویان از دانشگاه تهران آغاز شده است. در همین ارتباط حدود 10 تن از فعالان دانشجویی که بیشتر ازاعضای”انجمن اسلامی دموکراسی خواه” دانشگاه تهران هستند، به کمیته انضباطی فرا خوانده شده اند. تاکنون دو تن از دانشجویان در کمیته انضباطی حاضر شده و برای یک نفر دیگراز سوی کمیته انضباطی حکم صادر شده است.

علی رضا بیاره، دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تنها کسی که تاکنون حکم کمیته انضباطی در مورد وی صادر شده است، بدون دریافت هرگونه برگ احضاراز سوی این کمیته، با حکم توبیخ کتبی با درج در پرونده به دلیل حضور در تجمعات اردیبهشت ماه روبه رو شده است. صدور این حکم و در بی خبری کامل این دانشجو، تعجب همگان را برانگیخته است.

بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران اکنون بر این گمان هستند که احضار ها بیشتر خواهد شد. از نظر آنان اراده ای وجود دارد تا جلوی ادامه حضور برخی را در دانشگاه بگیرند. این احضار ها از نظر دانشجویان لااقل تا حدود 50 مورد، آنهم فقط در دانشگاه تهران گسترش خواهد یافت.

فرید هاشمی،از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دموکراسی خواه دانشگاه تهران در گفت و گو با روز در این مورد می گوید:“بیشتر احضارها با اتهام شرکت در تجمع 15 اذر دانشگاه تهران که در گرامیداشت روز دانشجو برگزار شده بود،صورت می گیرد. افرادی که در کمیته انضباطی حضور دارند این تجمع را غیر قانونی می دانند”.

وی که خود از جمله دانشجویانی است که به کمیته انضباطی احضار شده است و باید در این کمیته حضور یابد، می افزاید: “از نظر کمیته انضباطی افرادی که احضار می شوند، برگزار کننده، مجری و برنامه ریزان مراسم غیر قانونی 15آذر هستند و باید احکام تنبیهی در مورد آنان اعمال شود”.

وی در مورد علت این برخورد ها و تحلیلی که از موج جدید احضار ها دارد، می گوید: “مدیران و اداره کنندگان فعلی دانشگاه ها اغلب از جمله افرادی هستند که سابقه آکادمیک به معنی اداره یک مرکز آموزشی مدرن را ندارند؛ به همین علت در مواردی مجبور می شوند به اهرم های فشاری همچون کمیته انضباطی متوسل شوند”.

او در خصوص واکنش دانشجویان و تشکل ها به این احضار ها می گوید: “دانشجویان اکنون به این نتیجه رسیده اند که حضور و یا عدم حضورشان در کمیته انضباطی براساس احضاریه ها،هیچ تفاوتی در ماهیت و یا میزان احکام صادره ندارد،از این رواحتمال دارد به عنوان یک واکنش تشکیلاتی، تصمیم بگیریم دیگر به کمیته های انضباطی نرویم، چون به نظر می رسد حضور و ارائه توضیحات ما در شرایطی که احکام از قبل تعیین شده است هیچ فایده ای ندارد”.

باز هم ستاره گذاری

“سید علی موسوی”، دانشجوی دانشکده زبان دانشگاه تهران نیز که از جمله افراد احضار شده به کمیته انضباطی است، پس از حضور در کمیته انضباطی و ارائه پاسخ های لازم در گفت و گو با روزگفت: “به نظر می رسد به طور دقیق و مو به مو همان روند ستاره دار کردن دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی اکنون دوباره در حال تکرار برای عده ای دیگر از دانشجویان باشد”.

وی می افزاید: “مدتی پیش شنیده بودیم افرادی که هیچ وقت معلوم نشد از وزارت علوم و دانشگاه بودند و یا مراکز دیگر، به دانشکده ها رفته و اطلاعات همه دانشجویان فعال را گرفته اند. حالا بر اساس همان اطلاعات و طبق اولویت بندی خودشان یک به یک دانشجویان را به کمیته انضباطی احضار می کنند”.

وی در مورد احضار خود به کمیته انضباطی می گوید: “احضار من بر اساس شرکت در تجمع 15 آذر امسال بود. من به غیر قانونی بودن آن اعتراض کردم، اما به نظر آنان این تجمع غیر قانونی بود و به من هم اعلام کردند که فیلم حضورم در تجمع موجود است”.

سید علی موسوی ادامه داد: “نوع سئوال و جواب ها در کمیته انضباطی به شکلی بود که گویی حکم من از قبل صادر شده است و سئوال و جواب ها تنها در راستای توجیه حکم است. من توضیحاتم را مکتوب کردم، و آنها به من گفتند اگر به احضار خودت اعتراض داری در حالی که میگویی حدود 500 نفر دیگر در آنجا بودند می توانی اسم هرکسی را که حضور داشت برایمان بنویسی تا پی گیری کنیم”.

موسوی در مورد نوع رفتار در کمیته انضباطی هم گفت: “رفتار آنها مثل همیشه بود و چندان هم خارج از ضوابط نبود اما آنچه که موجب تعجب من شد، برخورد آنان با یک خانم دانشجو بود. آن خانم دانشجو برای ادای توضیحات مسائل غیر سیاسی آنجا حضور داشت. در کمیته ازاینکه حضور من با حضور یک خانم سلیطه (طبق گفته آنها) همزمان شده است عذر خواستند!”

تنبیهات قانونی کافی نیست

حمید ملک زاده نیز از دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران است که به کمیته انضباطی احضار و در آن حضور یافته است.

ملک زاده در این مورد به روزمی گوید: “صبح دیروز به من اطلاع دادند باید به کمیته بروم و من هم به سرعت در کمیته انضباطی حضور یافتم. ابتدا گمان می کردم احضار من در ارتباط با نشریه ام باشد، اما پس از حضوردر کمیته متوجه شدم شرکت در مراسم 15 آذر روز دانشجو هم از جمله اتهامات من است”.

مدیر مسوول نشریه “توقیف شد” دانشگاه تهران در ادامه گفت: “من در مورد تجمع 15 آذر گفتم که افراد دیگری هم بودند، اما واکنش آنها این بود که اسم افراد شرکت کننده از سوی معاونت آموزشی دانشگاه در اختیار آنان گذاشته شده است تا بررسی شود”.

وی در مورد اتهاماتی که به واسطه نشریه اش متوجه او شده،اظهار داشت: “در مورد محتوا و مطالبی که در نشریه به چاپ می رسید هم اتهاماتی متوجه من بود. همچنین نسبت به مطلبی تحت عنوان سرمایه داری ایرانی که در نسخه ای که در روز 15 آذر، در تجمع دانشجویان توزیع شد اتهاماتی متوجه من کردند. همچنین از من خواستند در مورد شعاری که پشت نشریه نوشته می شود توزیع بدهم.این شعار جمله ای از کتاب «چنین گفت زرتشت» نیچه است. با این مضمون که تنها به آن خدایی ایمان دارم که رقص بداند”.

ملک زاده در ادامه اضافه کرد:“همچنین در مورد مطلب دیگری در مورد جنگ مورد سئوال واقع شدم. در این مطلب نوشته شده بود: من شهید شدم، شما دیپلمات.من جانباز شدم، شما دیپلمات. من اسیر شدم، شما دیپلمات و…. که توضیح دادم”.

وی در پایان در خصوص تحلیلش از نوع برخورد ها گفت: “به نظر من با توجه به اظهارات غیررسمی برخی از دوستان دیگر، افراد و یا مراکزی خارج از دانشگاه ووزارت علوم در پی برخورد با برخی از دانشجویان هستند. ضمن اینکه بر اساس شنیده ها،رئیس دانشگاه تهران نیز در جلسه ای عنوان کرده تنبیهات پیش بینی شده در کمیته انضباطی برای برخی از دانشجویان فعال در تشکل ها و نشریات کافی نیست”.