صلح برای همه

نویسنده

» خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز، غزه و اسراییل

سینمای جهان/ گزارش – هنر روز: دو بازیگر برنده جایزه اسکار، با صدور بیانیه‌ای مواضع خود درباره درگیری میان حماس و اسراییل را شفاف‌تر بیان کرده و به توضیح دلایل‌شان برای امضای نامه‌ی سرگشاده‌ای پرداختند که در آن اسراییل بابت حمله به غزه مورد سرزش قرار گرفته بود.

خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز، دو بازیگر اسپانیایی، پس از آن‌که نامه‌ای همراه با امضای آن‌ها در یک روزنامه اسپانیایی و در انتقاد از عمل‌کرد اسراییل در غزه منتشر شد، در این بیانیه به تشریح مواضع خود پیرامون جنگ در غزه پرداخته‌اند.

این نامه که اوایل هفته و با امضای بسیاری از صاحب‌نامان صنعت فیلم‌سازی اسپانیا در نشریه “ال‌دیاریو” منتشر شده بود، از اتحادیه اروپا می‌خواست که نسبت به  “بمباران زمینی، دریایی و هوایی علیه جمعیت غیر نظامی فلسطینی در نوار غزه” واکنش نشان داده و آن را محکوم کند.

از زمانی که این نامه منتشر شد، این زوج برنده اسکار با انتقادهای شدیدی مواجه و در رسانه‌های اسراییل و همچنین برخی رسانه‌های دیگر نقاط متهم به یهودستیزی شدند. شدت این حملات باعث شد تا این دو بازیگر با صدور بیانیه‌ای، مواضع شخصی خود در این زمینه و دلایل‌شان برای امضای این نامه را شفاف کنند. ستاره فیلم “جایی برای پیرمردها نیست” در بیانیه خود با عنوان “تقاضای صلح” که روز پنج‌شنبه منتشر شد، آورده: “امضای من در آن بیانیه به معنای درخواست برای صلح بود. تخریب و تنفر تنها باعث ایجاد چرخه‌ی جدیدی از نفرت خواهد شد.

من هم‌زمان با  انتقاد از روشی که ارتش اسراییل در پیش گرفته، احترام عمقی برای مردم اسراییل قایل هستم و بابت کسانی که از دست داده‌اند با آن‌ها عمیقا هم‌دردی می‌کنم. برخی اکنون به من برچسب ضدیهودی بودن می‌زنند، همان‌طور که به همسرم - مساله‌ای که در تضاد با انسانیت است . مابه همان اندازه که منتقد ضدیهودی بودن هستیم، به همان اندازه منتقد عواقب جنگ نیز هستیم.

من در محیطی بزرگ شدم که مخالف هرگونه عمل خشونت‌آمیز باشم و همچنین منتقد عواقب و رنجی که این مساله برای انسان‌ها دارد، بدون توجه به دین، ملیت و مرزها. بسیاری از مادران بی‌گناه فلسطینی در این درگیری‌ها فرزندان خود را از دست دادند. بسیاری از مادران بی‌گناه اسراییلی در این درگیری‌ها به همان اندازه غم و اندوه را لمس کردند. هیچ دلیل سیاسی نمی‌تواند توجیه‌گر درد و رنجی باشد که دو طرف متحمل آن شده‌اند. امید دارم  رهبران هر دو طرف - که در این منازعه پیچیده درگیر شده‌اند - به توصیه بان گی مون - دبرکل سازمان ملل - توجه  و به نام انسانیت، خشونت را متوقف کنند.

فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها این حق را دارند که در امنیت باشند، حقوق آن‌ها به عنوان انسان محترم شناخته شود و در آینده راهی برای صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز برای خود و کودکان بی‌گناه‌شان بیابند. به این ترتیب نسل‌های آینده امید، بخشش و هم‌دردی برای یک‌دیگر را خواهند داشت. این مساله‌ای لازم و ضروری برای رسیدن به صلح است”.

بیانیه‌ی باردم، پس از بیانیه‌ی همسر او منتشر شد. بیانیه‌ای که پنه‌لوپه کروز روز چهارشنبه در اختیار روزنامه “یو.اس.ای تودی” قرار داده بود: “تمایل ندارم که منظور من در این مساله مهم، به اشتباه تعبیر شود. من متخصص چنین مسایلی نیستم و از پیچیدگی‌های آن نیز آگاهم. تنها آرزو و هدف من از امضای آن نامه گروهی این امید بود که در اسراییل و غزه صلح برقرار شود. امیدوارم که تمام گروه‌ها با آتش‌بس موافقت کنند و دیگر شاهد قربانیان بی‌گناه در هر دو سوی مرزها نباشیم. آرزو می‌کنم که به صلح و اتحاد برسیم”.

در ابتدای هفته،’ لیلی راث‌من’ نویسنده تایم، درباره واکنش‌های تندی که عموما نسبت به مواضع افراد مشهور درباره درگیری‌های سیاسی در خاورمیانه رخ می‌دهد، نوشته بود. ریحانا، کیم کارداشیان و اسکارلت جوهانسون افرادی هستند که در سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی یا در مصاحبه‌ها به بیان مواضع خود درباره وضعیت اسراییل پرداخته‌اند و با این حملات موجه شده‌اند. خشم عمومی از چنین اظهاراتی معمولا آن‌قدر زیاد می‌شود که این افراد مجبور به حذف نوشته‌های خود یا تصحیح سخنان‌شان می‌شوند.

درباره خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز، به نظر می‌رسد که این زوج تلاش می‌کنند این خشم عمومی را با تاکید خود بر حقوق شهروندان در هر دو سو و آرزوی دست‌یابی به صلح، خاموش کنند.