نگرانی از قانون شکنی پلیس

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» پیگیری حمله گشت ارشاد به دانشگاه هنر

اتفاقِ نادرِ حمله گشت ارشاد به یک مکان آموزشی برای دستگیری یک دختر بدحجاب که با واکنش گسترده‌ای در فضای مجازی مواجه شد، از سوی پلیس امنیت اخلاقی بررسی می شود. رییس پلیس امنیت اخلاقی تهران ضمن تایید درگیری بین نیروهای پلیس و کارکنان حراست دانشگاه هنر، وعده داده که با خاطیان این حادثه برابر ضوابط و قوانین برخورد خواهد شد.

روز شنبه وبسایت کلمه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که نیروهای گشت ارشاد برای بازداشت یک دختر دانشجو اقدام می‌کنند اما او وارد دانشگاه می‌شود. در نتیجه گشت ارشاد در یک اقدام غیرقانونی وارد مکان آموزشی شده و دختر مورد نظر را بازداشت می‌کنند. ماموران گشت ارشاد به همین اکتفا نکرده و دوباره وارد دانشگاه می‌شوند که این بار با ممانعت کارکنان حراست دانشگاه مواجه می‌شوند. در نتیجه درگیری رخ داده و ماموران با استفاده از اسپری گاز فلفل، تعدادی از دانشجویان و کارکنان حراست را مجروح می‌کنند. عکس‌هایی که از این درگیری منتشر شده(عکس: 1، 2، 3)، گویای حضور اورژانس و مداوای مجروحین است. در گزارش کلمه، نام ماموری که بیش از همه خشونت به خرج داده، حمید ابراهیمی ذکر شده است.

در پی بازتاب گسترده این درگیری، خبرگزاری ایسنا به سراغ رییس “پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ” رفت و “انتقادات نسبت به برخورد ماموران پلیس امنیت اخلاقی در حوالی دانشگاه هنر” را با او درمیان گذاشت. سرهنگ تقی افرند،هم حادثه رخ داده را درگیری بین یک درجه‌دار انتظامی پلیس و چهار نفر از عوامل نگهبانی دانشگاه هنر توصیف کرد و گفت که موضوع از طریق بازرسی پلیس و حراست دانشگاه در حال پیگیری است.

او همچنین تاکید کرد که “ با خاطیان این حادثه برابر ضوابط و قوانین قانونی برخورد شدید خواهد کرد”.

این مقام نیروی انتظامی همچنین در گفت‌وگوی مشابهی با خبرگزاری تسنیم، وعده داد که نتیجه بررسی‌های پلیس و حراست دانشگاه هنر، پس از حصول نتیجه به اطلاع همگان خواهد رسید.

رییس دانشگاه هنر هم از عذرخواهی نیروی انتظامی خبر داده است. به گفته غلامرضا اکرمی، این مساله “حل شده است”. او ضمن تاکید بر اینکه نیروی انتظامی حق ورود به حریم دانشگاه را ندارد توضیح داده که “ظاهرا آن افسر به این مسئله آگاهی نداشته و بنا به گفته نیروی انتظامی با آن افسر نیز برخورد شده و از دانشگاه بابت این مسئله عذرخواهی کردند.”

 

نگران ها

این روزها بسیاری از مقامات، به ویژه نمایندگان مجلس،‌ بزرگترین دلمشغولی‌شان این است که با بدحجابی مقابله شود، چرا که معتقدند در دوران ریاست جمهوری روحانی، نسبت به افزایش بدحجابی و رونق آن تا حد ساپورت‌پوشی زنان، بی‌توجهی شده است. وزیر کشور دولت روحانی هم بابت همین سهل‌انگاری، به زعم نمایندگان مجلس، از آنان اخطار گرفته است. عبدالرحمان رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین روز اردیبهشت ماه عنوان کرده بود که سه‌چهارم مواردی که گشت ارشاد با آنان برخورد کرده، بدون تشکیل پرونده و با راهنمایی و ارشادات حل شده و این برخوردها را برای ایجاد امنیت اجتماعی لازم دانسته بود.

او اما وقتی سوم تیر ماه، در برابر نمایندگان مجلس قرار گرفت از سابقه‌دار شدن زنان به واسطه دستگیری توسط گشت ارشاد خبر داد: “تاکنون ۲۲۰ هزار نفر به نیروی انتظامی برده شده و از آنها تعهد گرفته شده است. این اقدام باعث باز شدن پای ۹۰۰ هزار نفر به کلانتری‌ها و دادسراها شده است. تأثیر این حضور در آینده این خواهد بود که حسن سابقه برای اشتغال و تحصیل این افراد صادر نخواهد شد.”

به گفته او تنها در سه ماهه اول سال، ۱۸ هزار و ۷۸۵ مورد تذکر به زنان بدحجاب، بازداشت هشت هزار و ۶۲۹ زن، ۱۵۷ مورد توجیه، تعویض لباس و اخذ تعهد، معرفی ۴۵ نفر به دادسرا، تذکر به سه هزار و ۷۷۰ مالک ماشین و برخورد با پنج هزار و ۶۷۲ خودروی ناهی عفاف و حجاب در کارنامه گشت ارشاد ثبت شده است.

در نهایت اما از ۲۱۸ نماینده مجلس، ۱۳۵ نفر از توضیح وزیر کشور قانع نشدند و به دلیل تعلل در برخورد با ناقضان قانون عفاف و حجاب و بی‌تفاوتی نسبت به “پدیده بانوان ساپورت‌پوش” اخطار دادند.

تصویب دو فوریت طرح “حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از دیگر اقدامات اخیر این قوه است. در ماده واحده این طرح آمده است: “هرگاه فردی در مقام دفاع از شعائر اسلامی به‌شرط عدم استفاده از الفاظ رکیک اقدام به امر به معروف و نهی از منکر نماید و به این جهت به او صدمه جسمی و جانی وارد آید، حسب مورد مشمول قوانین و مقررات مربوط به جانبازان و شهدا می‌شود.”

این تنها نمایندگان مجلس نیستند که مدعی کم‌کاری دولت شده و پا به میدان برخورد با بدحجابی گذاشته‌اند، بلکه دستگاه قضایی هم بر عزم جزم خود برای حفظ دایره تنگ محدودیت‌ها و تداوم بگیر و ببندها تاکید کرده است.

“رواج بی‌اخلاقی و بی‌عفتی در جامعه اسلامی”یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های غلامحسین محسنی اژه‌ای، در نشست خبری روز دوشنبه، نوزدهم خرداد بود. سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور در این زمینه چنین هشدار داد: “کسانی که فرهنگ ابتذال را ترویج می‌دهند و در کشور اسلامی بر خلاف قانون و شرع و برخلاف خواسته ملت مسلمان بی‌عفتی، بی‌اخلاقی و بی‌حجابی را ترویج و دامن می‌زنند بدانند که این کشور،کشور اسلامی است و مردم متدین هستند و قانون اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد.”

او یادآوری کرد که به “توصیه و سفارش” اکتفا نخواهد شد و اگر این افراد به “اقدامات مجرمانه” خود ادامه بدهند، نیروی انتظامی و قوه قضاییه با آنها برخورد می‌کنند.

دادستان کل کشور ضمن تشکر از پلیس برای برخورد با “جرائم مشهود”، از نیروی انتظامی “مصرانه” خواست تا “افراد معدودی که فضای جامعه اسلامی را به هم می‌زنند و بخصوص آنهایی که به صورت باندی و گروهی با برنامه‌ریزی اقدام به این گونه کارهای خلاف می‌کنند حتما شناسایی کند. حتی اگر نیاز بود از سیستم اطلاعاتی کمک بگیرد و این باندها را به دستگاه قضایی معرفی کند.”

 

روحانی و مطالبه رای‌دهندگان

درخواست تشدید اقدامات از سوی قوای مقننه و قضاییه در حالی صورت می‌گیرد که حتی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم به ناتوانی خود در برخورد و کنترل “بدحجابی” اعتراف کرده است. فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در مهر ماه سال ۹۱ عنوان کرد که طرح گشت ارشاد مطلوب این نیرو نیست و پلیس از روی اکراه در این حوزه مشغول است. سردار احمدی‌مقدم زمستان همان سال افشا کرد که محمود احمدی‌نژاد نیز نگران افزایش نارضایتی از حضور گشت‌های ارشاد است و دستور داده تا فتیله رسانه‌ای گشت ارشاد را پایین بکشند.

به تازگی عبدالرضا آقاخانی، فرمانده نیروی انتظامی اصفهان هم عنوان کرده که موافق برخورد امنیتی با مسئله حجاب و عفاف نیست و با برخوردهای امنیتی و “یدی” مشکلی برطرف نمی‌شود.

از سوی دیگر علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در یک سخنرانی، بدحجابی را اعتراض مردم به حکومت توصیف کرده و مقابله و برخورد پلیس را اشتباه دانسته است. او گفته است: “اینکه نیروی انتظامی یا منکرات به طور مستقیم وارد کار شده و با قلع و قمع دختران و پسران آنها را برای ارشاد، تنبیه یا مجازات به مرکز مبارزه با مفاسد اخلاقی ببرد، به طور کامل اشتباه بوده و در برخی اوقات نتیجه عکس و نامطلوبی نیز داشته است.”

حالا حسن روحانی که در ایام تبلیغات انتخاباتی گفته بود “نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند”، در یک مقطع حساس قرار گرفته است، هم باید با دستگاه قضایی و مجلس و مطالباتشان مدارا کند و هم اینکه مطالبه بخش عظیمی از رای دهندگان به خود را که خواستار حذف بگیر و ببندها در مورد پوشش هستند، در نظر داشته باشد.

عکس آرشیوی است