ایران و آغاز منازعات دیپلماتیک

نویسنده

» نگاه ایندپندنت به تحولات سیاست خارجی تهران

کیم سنگوپتا- دیوید آزبورن

 

 

حاکمان ایران دیروز خشم و غضب خود را نثار دنیای خارج کردند و ضمن اخراج متقابل دیپلمات ها با انگلستان، دبیرکل سازمان ملل را به “مداخله” در امور کشور از طریق “دنباله روی کورکورانه از قدرت های بزرگ” متهم کردند. 

در همین حال، شاهد اتخاذ موضع سخت تر از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بودیم که گفت “ایالات متحده و  جامعه بین المللی از تهدیدها، خشونت و بازداشت های اخیر ناراحت اند… و من در غم از دست رفتن هر جان بیگناهی در ایران، به مردم آمریکا می پیوندم.”

رژیم در داخل به استفاده از ابزارهای قوی علیه مخالفان ادامه می دهد. آنها از راه اندازی دادگاه ویژه برای معترضان بازداشت شده سخن گفتند و با پافشاری بر اینکه تخلفات انتخاباتی بر نتیجه نهائی تأثیری نداشته، درخواست ابطال انتخابات را رد کردند.

رویاروئی دیپلماتیک درحالی از روز دوشنبه آغاز شد که سفیر انگلستان در تهران به وزارت خارجه فراخوانده شد و از وی خواسته شد دو تن از کارکنان سفارت به دلیل “اقدامات خلاف موقعیت دیپلماتیک شان” کشور را ترک کنند. به گفته مقامات انگلیسی، هیچ توضیح دیگری داده نشده و دو کارمند مرد از دیپلمات های رده متوسط در حال ترک ایران هستند.

از سوی دیگر، سفیر ایران نیز دیروز به وزارت خارجه انگلستان خوانده شد و به وی گفته شد در واکنش به اقدام یاد شده، دو تن از کارکنان سفارت ایران اخراج شده اند. گوردون براون گفت “از اینکه ایران ما را در چنین موقعیتی قرارداده، ناخشنود است.” وی به مجلس گفت: “این مسؤولیت ایران است که به مردمش اثبات کند انتخابات اخیر سالم بوده است و سرکوب و زیر پا گذاشتن حقوق دموکراتیک را که در روزهای اخیر شاهد بوده ایم، متوقف کند.”

اخراج دیپلمات ها از تهران پس از آن صورت گرفت که آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران، انگلستانِ “خبیث” را بدترین دشمن کشور خواند. این اظهارات با سخنان آتشین علی لاریجانی رئیس مجلس ایران همراه شد و او خواستار تجدیدنظر در روابط با انگلیس شد. منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز ادعا کرد انگلستان سعی کرده است در انتخابات “خرابکاری” کند.

برخی از مخاصمات با انگلستان ریشه تاریخی دارد. با این حال، ایران از فعالیت گروه های درتبعید مستقر در لندن، پوشش اوضاع توسط رسانه های انگلیسی و نیز انتقاد سنگین دولت انگلیس از سرکوب صورت گرفته پس از برگزاری انتخابات، به خشم آمده است.

به نظر می رسد توجه به “شیطان کوچک” به جای “شیطان بزرگ” در واشنگتن، تا حدی به دلیل سخنان تحسین برانگیز اوباما در قاهره و نیز محافظه کاری وی دربرابر اتهام تقلب در انتخابات و سرکوب های بعدی باشد. البته ممکن است این وضعیت پس از اظهارات شب گذشته آقای اوباما در واشنگتن که با متهم کردن تهران به ایراد “ادعاهای مطلقاً نادرست و بی اساس” درخصوص تحریک اعتراضات از سوی کشورهای خارجی همراه بود، کاملاً تغییر کند. 

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز نسبت به خشونت ها ابراز تأسف کرد و از ایران خواست به اراده مردم کشورش و آزادی تجمعات و بیان احترام بگذارد.

حسن قشقاوی سخنگوی ارشد وزارت خارجه ایران در برابر اظهارات وی چنین واکنش نشان داد: “موضع اتخاذ شده از سوی دبیرکل، شاهدی بر وجود تناقض در وظایف ایشان و قوانین بین المللی است و یک مداخله آشکار در امور داخلی ایران محسوب می شود.”

با همه این اوصاف، رهبری ایران توانست از پشتیبانی روسیه برخوردار شود. یک سخنگو در مسکو در ارتباط با نتایج انتخابات و اختلافات پس از آن گفت: “این مسأله باید در چهارچوب قانون و عرف ایران حل و فصل شود و یک موضوع کاملاً داخلی است.”

منبع: ایندپندنت- 24 ژوئن

www.independent.co.uk/news/world/middle-east/iran-the-diplomatic-battle-heats-up-1715968.html