آغاز سال عرب‌های اهوازی با نگرانی از اعدام

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه روز با فعالان مطرح شد

هنوز یک هفته از پایان سال ثبت رکوردهای جدید از مجازات اعدام در ایران نگذشته، که فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر از انتقال دو زندانی عرب اهوازی محکوم به اعدام از زندان دزفول به مکانی نامعلوم خبر داده‌اند. کریم دحیمی فعال حقوق بشر، در مصاحبه روز می‌گوید احکام اعدام این دو به تائید دیوان عالی کشور نرسیده،‌ اما خانواده‌ها با توجه به سوابق برخورد با زندانیان محکوم به اعدام، از انتقال این دو زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند.

آقای دحیمی می‌گوید هفته گذشته هنگامی که خانواده‌ها مقابل درب زندان فجر دزفول جهت ملاقات در صف بودند،‌ به آنها گفته شده که علی چبیشاط و سید خالد موسوی به زندان اهواز یا یک مکان نا معلوم منتقل شده‌اند.

به گفته این فعال حقوق بشر، تا کنون پیگیری‌های خانواده برای پی بردن به محل انتقال این دو زندانی بی‌نتیجه مانده است. آنها گفته‌اند که در جریان تائید حکم از سوی دیوان عالی کشور نیستند اما نگران‌اند که انتقال بستگان زندانی آنها جهت اجرای حکم صورت گرفته باشد.

احکام این دو زندانی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ در شهر شوش دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب اهواز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه به اعدام محکوم شدند.

به گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران، احکام علی چبیشاط و سید خالد موسوی، در شهریور ۱۳۹۲ از سوی قاضی سید محمد باقر موسوی در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز صادر شده است.

بر اساس ماده ۲۳۶ آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی ایران محکومین ۲۰ روز برای درخواست تجدید نظر به دادگاه های مناسب فرصت دارند، اما مرکز اسناد حقوق بشر می‌گوید در خصوص این دو زندانی مدت زمان ۲۰ روزه بدون ثبت هیچ درخواستی طی شده و در نهایت حکم بدوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز قطعی شده است.

بر اساس این گزارش علی چبیشاط و سید خالد موسوی پس از چندین ماه شکنجه و تهدید سرانجام مجبور به ثبت اعتراف اجباری شده‌اند.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران، از سازمان های مدافع حقوق بشر پیشتر این دو زندانی عرب را فعالان فرهنگی و از اعضای موسسه الشباب (جوانان) معرفی کرده اما احکام آنها به اتهام دست داشتن در انفجار خط لوله چغارزنبیل شهرستان شوش در آبان ماه سال ۹۱، صادر شده است.

این سازمان حقوق بشری به نقل از بستگان این افراد گفته است آن‌ها در گفتگوهای خصوصی اعلام بی‌گناهی کرده و گفته‌اند تحت شکنجه ناچار به اعتراف تلویزیونی شده‌اند.

احکام علی چبیشاط و سید خالد موسوی از سوی عباس ترابی،‌ وکیل تسخیری زندانیان به خانواده ها اعلام شده است.

در سال ۹۲ شماری از زندانیان عرب اهواز به اتهامات مختلف اعدام شدند.

روز چهارشنبه، ۱۳ آذر ماه نیز چهار فعال عرب اهل شادگان به نام‌های غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه در استان خوزستان که پیش از ماه محرم از زندان کارون منتقل شده بودند بدون اطلاع خانواده‌ها و وکلا اعدام شدند.

این افراد به دلیل تشکیل سازمان “کتیبه احرار” که به گفته دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی یک گروه مسلح است بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اقدام مسلحانه، فساد فی‌الارض و محاربه به اعدام محکوم شده بودند.

در بهمن ماه نیز دو زندانی سیاسی عرب ایرانی دیگر به‌نام‌های هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی علیرغم ابراز نگرانی و اعتراضات سازمان حقوق بشری اعدام شدند.

 کریم دحیمی به روز می‌گوید با توجه به اینکه اعدام زندانیان عرب در سال ۹۲ پس از انتقال به مکان نامعلوم به صورت مخفیانه به اجرا در آمد، خانواده علی چبیشاط و سید خالد موسوی نگران تکرار چنین سناریویی هستند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر در پایان سال گزارش کردند که تنها در سال گذشته میلادی (۲۰۱۳) ۶۸۷ نفر در ایران به دار آویخته شده‌اند که ۱۶۵ مورد بیشتر از سال ۲۰۱۲ میلادی است.

به دنبال انتشار گزارش‌های مربوط به اعدام‌های ایران در سال ۲۰۱۳، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با اشاره به اعدام “زندانیان سیاسی و اقلیت‌های قومی” در سال گذشته گفت دولت تازه در اجرای مجازات اعدام پیرو ساز و کارهای دولت سابق است و این مجازات حتی در دولت فعلی افزایش یافته است.