علیه هیتلر جدید بسیج شویم

نویسنده

mehmanifrancb.jpg

نخست وزیر فرانسه روز سه شنبه به عنوان مهمان افتخاری بیست و دومین ضیافت شام”کریف” [شورای نمایندگان نهادهای یهودی فرانسه] به اسراییل اطمینان داد که از حمایت فرانسه علیه “تهدید”های ایران برخوردار خواهد بود. در این ضیافت، ایران موضوع اصلی سخنان شرکت کنندگان بود: فیلیپ دوست بلازی، ژان لویی دبره، فرانسوا اولاند و فرانسوا بیرو. این درحالی بود که سگولن رویال و نیکلا سارکوزی نیز دقایقی در این ضیافت شرکت داشتند.

دومینیک دوویلپن، نخست وزیر فرانسه، اظهارات”غیرقابل قبول” محمود احمدی نژاد را علیه اسراییل محکوم کرد و به تهران هشدار داد که اگر از برنامه غنی سازی هسته ای منصرف نشود، یک “انزوای روزافزون” در انتظارش خواهد بود.

تهدیدهای ایران

تهدیدهای ایران نسبت به اسراییل ازسوی بسیاری از شرکت کنندگان این ضیافت محکوم شد. سگولن رویال، کاندیدای سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، مجدداً مواضع”بسیار قاطع” خود را نسبت به ایران بیان کرد: دستیابی ایران به انرژی هسته ای نظامی و حتی صلح آمیز مردود است.

ازطرف دیگر، راجر کوکیرمان، رییس این شورا، تحریم های تصویب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل را بسیار”بی اثر” خواند و به نوبه خود کشورهای غربی را به بسیج علیه “هیتلر جدید” ایرانی دعوت کرد.

دومینیک دوویلپن در این مورد اظهار داشت: “ما نگرانی های مشروع اسراییل را در برابر اظهارات غیرقابل قبول رییس جمهور ایران که کماکان همگان را به تنفر دعوت می کند، درک می کنیم.” وی در ادامه افزود: “به دنبال قطعنامه 1737 تصویب شده در شورای امنیت، پیام بسیار روشنی را به تهران ارسال کردیم. ایران از این پس تنها در برابر یک گزینه قرار دارد: همکاری با جامعه بین الملل یا تحمل یک انزوای روزافزون. امیدواریم که ایران گزینه گفتمان را انتخاب کند.”

ازطرف دیگر، دومینیک دوویلپن به صراحت، کنفرانس تهران با موضوع هولوکاست و اظهارات رییس جمهور ایران درخصوص این واقعه تاریخی را محکوم کرد. رییس جمهور ایران در سخنان خود خواهان “نابودی اسراییل و حذف آن از نقشه جهان” شده است.

راجر کوکیرمان همچنین گفت: “شباهت بین هیتلر و احمدی نژاد کاملاً آشکارست. سرنوشت جهان به پاسخ شما و همکارانتان که ملت های بزرگ غرب را رهبری می کنید بستگی دارد. شما باید به این دیوانگی های مخرب که توسط هیتلر جدید اظهار شده اند پاسخ دهید و تحریم های بسیار قاطع تری را اعمال کنید.”

دومینیک دوویلپن به دوستی بین فرانسه و اسراییل و همچنین به انجام”یک گفتگوی جدید براساس اطمینان” [علیرغم اقدامات نظامی اسراییل در لبنان] اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد که فرانسه”هشیاری خود را نسبت به جنبش های ضدصهیونیست کاهش نخواهد داد” و سپس به قتل “وحشیانه” ایلان حلیمی در اوایل سال 2006 و خشونت های مرگباری که پس از مسابقه فوتبال پاریس سن ژرمن و تیم “هپوعل” از تل آویو در پاریس روی داد [نوامبر 2006] اشاره کرد.

مادر ایلان حلیمی، جوان 23 ساله یهودی که در تاریخ 13 فوریه 2006 پس از سه هفته شکنجه به قتل رسید نیز در این ضیافت شرکت داشت. دومینیک دوویلپن دراین خصوص اظهار داشت: “ما هر کاری خواهیم کرد تا دیگر شاهد وقوع چنین تراژدی هایی نباشیم.”

منبع: اکسپرس، ژانویه 2007

مترجم: علی جواهری