افتخار حل این معضل را به نام خود
ثبت کنید

نویسنده
مریم کاشانی

» نامه مطهری به رئیس قوه قضائیه درباره اعتراض‌های سال ۱۳۸۸

علی مطهری، نماینده تهران در نامه سرگشاده‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ، بار دیگر خواست که مسائل برجای مانده از اعتراض‌های مردمی سال ۱۳۸۸ حل و فصل شود. مطهری این نامه را به بهانه اظهارات جدید رئیس قوه قضائیه درباره حوادث سال ۱۳۸۸ و تاکید او بر اینکه معترضان به دنبال براندازی نبوده‌اند، نوشته است.

آیت‌الله صادق لاریجانی چند روز پیش در همایش سراسری قوه قضائیه گفته بود: “جریان فتنه شبه‌کودتا بود، البته نمی‌گویم کسانی که اعتراض را شروع کردند قصد براندازی داشتند اما بستری را فراهم کردند که افراد ضدانقلاب که علیه ولایت فقیه و نظام فریاد می‌زدند در این بستر سوار شدند.” او سپس در دفاع از نحوه برخورد قوه قضائیه با این ماجرا اضافه کرد: “این اعتراض به هر انگیزه‌ای که بود بستری شد برای سوار شدن ضدانقلاب و بستری شد برای کسانی که به‌دنبال فروریختن این نظام بودند. تحلیل ما روشن است و سندهای قطعی برای این کار داریم و این اقدامات مانند جرم آشکار بود. اگر تحلیل از فتنه این باشد به‌طور قطع برخورد قوه قضائیه معقول است و هر کسی بخواهد ترویج فتنه کند، نمی‌گذاریم.”

مطهری با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه و اینکه به گفته او “همه معترضان برانداز نبوده‌اند”، نوشته: “جناب‌عالی در واقع همسو با قانون اساسی حق اعتراض مدنی را به رسمیت شناخته‌اید و سران معترضان را به قصور یا تقصیر در بهره‌برداری کسانی متهم کرده‌اید که اساسا اعتقادی به نظام جمهوری اسلامی ندارند و از هر فرصتی برای براندازی آن استفاده می‌کنند. این مطلبی است که مورد اتفاق اکثریت قاطع سیاسیون و ملت ایران است و می‌تواند گام اول و پایه‌ای برای خاتمه دادن به این پدیده ناهنجار اجتماعی باشد.” او اضافه کرده: “گام دوم و پایه دیگر حل و فصل این موضوع این است که به مقدمات و علل قصور یا تقصیر آن دو نفر بپردازیم. چه شد و چه رفتارهایی از طرف مقابل سر زد که دو شخصیت باتجربه سیاسی و علاقه‌مند به انقلاب و نظام و رهبری دچار آن قصور یا تقصیر شدند؟ اگر سهم همه اطراف فتنه سال ۸۸ مشخص و عدالت بدون هرگونه مصانعه و ملاحظه‌کاری اجرا شود، شاهد خواهید بود که آن دو محصور نیز به خطاهای خود در آن فضای هیجانی اعتراف خواهند کرد و گام بلندی برای حل این مشکل برداشته خواهد شد. اما اگر همه را مبرا از خطا بدانیم و خطای افراد و نهادهایی را که زمینه فتنه را فراهم کردند نادیده بگیریم و فقط آن دو نفر را مقصر بدانیم و بگوییم تنها راه حل این است که آنها توبه کنند، قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و فرضا اتفاق بیفتد وجدان جامعه را آرام نخواهد کرد زیرا براساس عدالت نیست.” مطهری در پایان نامه خود آورده است: “از آن مقام محترم انتظار داریم که این گام دوم را نیز با صلابت بردارند و افتخار حل این معضل را که نیروهای اجتماع را به هدر داده و می‌دهد به نام خود ثبت نمایند.”

این چندمین باری است که علی مطهری با ارسال نامه‌ سرگشاده و یا سخنرانی‌ عمومی خواستار تعیین تکلیف رهبران جنبش سبز و اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ می شود. او در دی‌ماه سال ۱۳۹۲ نیز طی نطقی جنجالی در مجلس خطاب به صادق لاریجانی گفته بود: “جای تاسف است که پس از گذشت چهار سال از آن ماجرا هنوز مسئله فتنه حل نشده و ورد زبانهاست. بهتر است رئیس محترم قوه قضائیه به جای شعار دادن در باره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است نه قوه ای که از این نهاد وآن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد.”

با اینهمه وضعیت زندانیان و محصوران اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ همچنان در ابهام ماند و با گذشت شش سال از آن ماجرا هنوز هم بسیاری از معترضان در زندانها و یا تبعید به سر می‌برند.

البته در روزهای اخیر مساله حصر رهبران جنبش سبز در جلسات دیگری هم مطرح شده بود. از جمله در دو مراسم افطاری که حسن روحانی به بهانه ماه رمضان برپا کرد، ضرورت حل این مساله نیز مطرح شد.

روز چهارشنبه سوم تیرماه در اولین جلسه افطار روحانی با نمایندگان و اعضای احزاب سیاسی، غلامحسین کرباسچی طی سخنانی تاکید داشت: “آقای مهندس موسوی و حجت الاسلام کروبی هم اگر در این جمع بودند سرمسائل ملی کشور و امنیت کشور و توسعه کشوراگر وحدت و همدلی اتفاق بیفتد حتما خوشحال می شدند و نمی خواستند تعارضی ایجاد شود و دنبال تعارض نبودند.”

به گفته حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، کرباسچی میرحسین موسوی را “سید مظلوم” هم نامیده بود که اعتراض برخی از حاضران را برانگیخت. مصباحی‌مقدم معتقد بود: “اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است.” روز بعد نیز در مراسمی دیگر که اینبار با حضور گروهی از روحانیون برگزار شد، حجت‌الاسلام مسعود ادیب، از اعضای هیات علمی دانشگاه مفید و رییس ستاد انتخاباتی موسوی در قم سخنانی مشابه بیان کرد. البته این سخنان واکنش راستگرایان تندرو را به دنبال داشت.

سایت دانا که به حسین شریعتمداری نزدیک است، در گزارشی با عنوان “ادامه پروژه تطهیر سران فتنه، این بار در افطاری دولت، چرا روحانی اعتراض نکرد؟” نوشته بود: “این سوال به ذهن می‌آید که چرا روحانی در خصوص حضور مجرمین فتنه ۸۸ در مراسم و سخنرانی آنها درباره رفع حصر سران فتنه سکوت کرد و هیچ واکنش هم به آن نشان نداد؟ و آیا اگر شخصی در همین ضیافت افطاری از روند مذاکرات هسته ای ایران با ۵+۱ انتقادی می کرد، باز هم رئیس جمهور همین روند سکوت را پیش می‌گرفت؟!” نویسنده این سایت اضافه کرده بود: “به هر حال در شرایطی که در جلسه ای به میزبانی رییس جمهور، سران فتنه به همین راحتی تطهیر می شوند، حداقل انتظار از روحانی، یک واکنش خشک و خالی به این موضوع بود که ظاهرا از آن هم دریغ شده است!”

همچنین سایت فردا، که به محمدباقر قالیباف شهردار تهران نزدیک است نیز در گزارشی دیگر پرسیده بود: “تطهیر سران فتنه با چه اهدافی انجام می‌شود؟” در بخشی از گزارش این سایت آمده بود: “به نظر می رسد طرح چنین مسائل تند و زننده‌ای در زمانی که دولت شعار اعتدال گرایی می دهد و احزاب مختلف نیز با دقت نظر خاصی در فضای سیاسی کشور حرکت می‌کنند نه تنها بر هم زننده این فضاست بلکه فضای شائبه برانگیزی را ایجاد می‌کند که نه تنها واقعیت دارد بلکه با توجه به تجربه فتنه سال ۸۸ از سوی مردم و گروه‌های سیاسی قابل قبول هم نیست.”